1515
Annons

Stockholmsbörsen: Svag tisdagsöppning i korten

De europeiska indexterminerna pekar nedåt inför tisdagens börsöppning, där situationen för de skuldtyngda euroländerna Italien, Grekland och Spanien kan väntas fortsatt stå i fokus tillsammans med en rad BNP- siffror från Europas ekonomier. I Stockholm riktas intresset även mot Electrolux som håller kapitalmarknadsdag.

Omkring klockan 8.45 var decemberterminen för Euro Stoxx 50 ned 0,8 procent. Frankfurtbörsens DAX-termin backade 1,1 procent och i Paris var terminen för CAC 40 ned 0,6 procent. Terminen för Londonbörsens FTSE 100 var 0,4 procent lägre.

I bakgrunden fanns nedgångar i New York på måndagskvällen och i Asien under tidig morgon, dämpade av måndagens europeiska ränteoro som hettades upp efter att en italiensk emission av 5-åriga statsobligationer sålts till högre räntenivåer än den föregående emissionen i oktober. Räntorna på italienska och spanska statspapper höll sig sedan på höga, om än inte alarmerande, nivåer under måndagen.

Richard Fisher, chef för Federal Reserve i Dallas, spådde att den amerikanska ekonomin står inför tillväxt och att chanserna för ytterligare lättnader från USA:s centralbank därmed minskar.

Den finansiella sektorn i Kina är totalt sett robust men står inför en stadig uppbyggnad av risker, konstaterade Internationella Valutafonden, IMF, i en rapport som publicerades på tisdagsmorgonen.

Tyskland har redovisat en preliminär BNP-tillväxt på 2,5 procent i årstakt under det tredje kvartalet, vilket var något bättre än den väntade ökningen med 2,4 procent.

På hemmaplan har nyhetsflödet varit relativt rikt på morgonen.

Nibes tredje kvartal blev bättre än väntat med en något försiktigare ton i bolagets framåtblickande kommentarer. Resultatet före skatt blev 5 procent bättre än väntat enligt SME Direkts snittestimat.

Electrolux tillkännagav höjda sparmål inför tisdagens kapitalmarknadsdag. Det nya sparmålet lyder på 5,1 miljarder kronor, närmare en fördubbling mot tidigare mål. Synergier bedöms nu spara 3 miljarder kronor från och med 2015, en ökning med 0,5 miljarder kronor jämfört med tidigare bedömning. Kapitalmarknadsdagen, som hålls i Stockholm, inleds klockan 9.00.

Hennes & Mauritz rapporterade en ökning med 8 procent för den totala försäljningen i oktober, räknat i lokal valuta. Väntat var en uppgång med 7,5 procent enligt SME Direkts estimatsammanställning. Sett till jämförbara butiker minskade försäljningen med 2 procent, vilket var i linje med förväntningarna.

Clas Ohlsons totala försäljning, i lokal valuta, ökade med 5 procent i oktober. Analytikerna hade räknat med en ökning med 7,7 procent.

Tele2 hade samlat på sig totalt 20,5 miljoner kunder i Ryssland vid utgången av oktober, med ett kundintag på 98.000 i månaden, enligt bolagets egna beräkningar. Målet för helåret 2011 är att ha 21 miljoner kunder i Ryssland.

Nokia var fortsatt etta på mobiltelefonmarknaden i det tredje kvartalet, enligt Gartners beräkningar. Totalt sett sålde Nokia drygt 105 miljoner telefoner till slutkunder under perioden. Vad gäller smartphones höll Nokia fast vid sin andraplats med Symbian, efter numera dominerande Android, med en andel på 16,9 procent.

Årets julklapp blir enligt HUI en färdigpackad matkasse. Måhända ett besked som glädjer Axfood och ICA-ägaren Hakon Invest.

På börsagendan finns ett antal kapitalmarknadsdagar. Förutom ovan nämnda Electrolux håller Aarhuskarlshamn och Medivir kapitalmarknadsdag under tisdagen. Transmode håller en bolagspresentation hos Remium med start klockan 12.00.

Autoliv handlas exklusive utdelning på 0,45 dollar.

Tisdagens statistikagenda för Europa innehåller preliminär BNP-statistik för tredje kvartalet från en rad euroländer. Bland annat från Nederländerna klockan 9.30. Klockan 11.00 kommer också en första beräkning av euroområdets BNP-utveckling under tredje kvartalet.

Enligt Bloomberg News enkäter väntas Nederländernas BNP ha ökat med 0,2 procent och i hela euroområdet väntas BNP ha ökat 0,2 procent jämfört med andra kvartalet och 1,4 procent jämfört med tredje kvartalet 2010.

Klockan 11.00 publiceras också tyska ZEW-index, sentimentsindikator för finansmarknadsaktörer, för november. Här väntas en ytterligare nedgång till -55,3, från -51,2 i oktober. Ett utfall i linje med prognos skulle innebära att ZEW-index når den lägsta noteringen sedan oktober 2008.


Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Datadrivna insikter optimerar försäkringsbranschen

Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.
Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif är världsledande på låneskyddsförsäkringar. Genom att arbeta datadrivet och satsa på digitala lösningar förstärker de sin position på marknaden.

– Genom dataanalys kan vi identifiera vilka kunder som har störst behov av en försäkring så att våra partners kan sälja till rätt kunder, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, BNP Paribas Cardif Nordics.

BNP Paribas Cardif är ett globalt bolag som har drygt 40 års erfarenhet av bancassurance. Affärsmodellen innebär att BNP Paribas Cardif bildar partnerskap med banker och kreditinstitut som i sin tur erbjuder deras låneskyddsförsäkringar till sina kunder. 

– I Norden tenderar vi att tro att vi har skydd för de flesta oförutsedda händelser, vilket vi i många fall har. Dock vet vi att detta skydd ofta behöver förstärkas eftersom det finns ersättningstak i det allmänna systemet, säger Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics. 

Skräddarsydd digital kundresa

Under de senaste åren har BNP Paribas Cardif investerat i att ta fram en helt digital kundresa som skräddarsys utifrån deras partners olika behov. Tillsammans med sina partners erbjuder de kunderna digitala lösningar för allt från ansökan till medicinsk riskbedömning och skadeanmälan.

– Med våra försäkringslösningar stärker vi våra partners helhetserbjudande och möjliggör ekonomiskt trygghet för fler människor, även i osäkra tider. Att våra partners kan erbjuda låneskyddförsäkringar vet vi resulterar i nöjdare och mer lojala kunder, säger Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Digital transformation stärker affärserbjudandet

BNP Paribas Cardif har en stor kunddatabas, som ger viktiga insikter och möjlighet att förutspå vissa trender och tendenser.

– Tack vare datadrivna insikter kan vi anpassa och optimera både produkter och kundresor så att de uppfyller förväntningarna på marknaden, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics.

Plan för att accelerera tillväxten

Bolaget har levererat låneskydd på den nordiska marknaden i 20 år och intensifierar nu digitaliseringen för att ytterligare stärka sin position. 

– Vi levererar redan idag ett konkurrenskraftigt och attraktivt affärserbjudande men det betyder inte att vi står stilla och nöjer oss. Vi har en väldigt ambitiös plan framåt, där vi kommer investera ännu mer i digitala lösningar och datadriven utveckling, för att accelerera tillväxten. Vi är trots allt ”the insurer for a changing world”, avslutar Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics.

Om BNP Paribas Cardif:

BNP Paribas Cardif utgör försäkringsgrenen av bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finans.

BNP Paribas Cardif erbjuder låneskydd genom olika samarbetspartners och försäkrar 100 miljoner kunder globalt.

Läs mer om BNP Paribas Cardif: Försäkringsbolaget i en föränderlig värld.  

Intresserad av att bli vår partner? Läs mer på: BNP Paribas Cardif - Partnersamarbete  

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?