1515
Annons

Stockholmsbörsen: Stabilt på plus

Aktiehandeln i Stockholm höll sig vid halvtid på fredagen på en relativt stabil plusnivå, efter en skakig förmiddag.

Den svenska aktiehandeln tog fortsatt riktning från utvecklingen i övriga Europa, där handeln var fortsatt nervös men stärkt på utsikter om en snabbare regeringsväxling än väntat i Italien, med fortsatt lägre räntor i släptåg. Handelsvolymen i Stockholm var fortsatt återhållsam.

Omkring klockan 12.55 var storbolagsindexet OMXS30 upp 0,7 procent till noteringen 952. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 3,8 miljarder kronor. Den sammanslagna omsättningen, inklusive Burgundy, Chi-X, Turquoise och Bats, uppgick till 5,1 miljarder kronor. Mest omsatta var HM B, SCA B och Atlas Copco A.

Storbolagens vinnarlista bar en ton av fordonsrelaterade verkstadsbolag. SCA stärkte med fortsatt uppgång i hög volym, och tog med sig storägaren Industrivärden uppåt. Bankerna höll sig i bakgrunden och Hennes & Mauritz bromsade med en kursnedgång som mest omsatta aktie.

Bland de ledande europeiska indexen var Euro Stoxx 50 upp 0,9 procent. Frankfurtbörsens DAX-index var upp 0,9 procent, och Parisbörsens CAC 40 steg 0,6 procent. I London var FTSE 100 0,4 procent högre.

De flesta sektorer stärktes, med bank och finans, försäkring och elbolag i toppen. Teleoperatörerna vände förmiddagens framgångar till en plats bland de svagare av sektorerna i Europa.

De europeiska börserna fart uppåt efter att utsikterna för en snar växling till en ny regering stärkts i investerarnas ögon. Den tidigare EU-kommissionären Mario Monti är storfavorit till att få uppdraget att leda en tillfällig italiensk samlingsregering, men det råder politisk oenighet i frågan. Enligt nyhetsbyrån Ansa har premiärminister Silvio Berlusconis parti Frihetens Folk ännu inte bestämt sig för om de ska acceptera Mario Monti eller om de ska försöka få stöd för en egen premiärministerkandidat.

Under fredagen ska den italienska senaten rösta om ett paket med nya åtgärder för att få ned budgetunderskottet och under lördagen kommer underhuset att rösta. Efter att besparingarna godkänts i båda kamrarna har premiärminister Silvio Berlusconi lovat att avgå.

De italienska räntorna på statspapper fortsatte ned på fredagen, med den 10-åriga obligationsräntan på runt 6,62 procent och 2-årsräntan på 5,93 procent.

Fredagen har varit lugn vad gäller ekonomisk statistik från Europa, med spansk BNP i linje med förväntningarna för tredje kvartalet och brittisk PPI som var lite lägre än väntat i oktober.

Några av börsens mindre bolag har lämnat rapporter för det tredje kvartalet på fredagsmorgonen.

New Wave slog analytikernas förväntningar på resultatet före skatt med 9 procent, enligt SME Direkts snittestimat, och lyckades även något bättre än väntat med intäkterna. Bolaget upprepade sina prognoser för helåret 2011 om en högre omsättning och något högre resultat jämfört med 2010.

New Wave Group var upp 5,4 procent till 31,40 kronor i fredagens inledande handel.

Besläktade RNB redovisade en nedgång med 4,3 procent för den totala försäljningen i egna butiker i oktober, vilket tycktes ligga inom marknadens förväntningar. Aktien steg 4,6 procent till 2,75 kronor.

Det haglade sänkta rekommendationer och riktkurser över Oriflame på fredagsmorgonen. SEB Enskilda, Nordea och Pareto Öhman har alla sänkt till behåll från tidigare köp. Swedbank har sänkte till neutral från köp.

Oriflame backade 6,5 procent till 198,80 kronor, med torsdagens ras med 15 procent i gott minne.

Kreditvärderingsinstituten har varit aktiva på förmiddagen. Standard & Poor´s sänkte kreditbetygen för Industrivärden med ett steg, och Moody´s har satt SCA, som står för 11 procent av värdet i Industrivärdens aktieportfölj, på bevakning för eventuell nedgradering på grund av förvärvet av Georgia-Pacifics mjukpappersdel.

Aktiemarknaden tycktes dock inte bekymra sig. Industrivärden A var upp 1,7 procent till 82,95 kronor, och SCA B steg 9,5 procent till 103,10 kronor, efter att ha klättrat 7,3 procent på torsdagen i svallvågorna efter tillkännagivandet av mjukpappersbudet.

Telefonica sänkte den europeiska operatörssektorn, efter en rapport som var svagare än väntat sett till resultatet, medan Telecom Italia drog uppåt efter en rapport som infriade förväntningarna med råge.

I Stockholm handlades teleoperatörerna överlag på plus. Telia Sonera steg 1,0 procent till 44,21 kronor, Millicom var upp 1,9 procent till 747,00 kronor och Tele2 noterades 0,4 procent högre till 132,30 kronor.

Rapportagendan för Stockholmsbörsen för fredagen är uttömd. Dagens rapporterande bolag kommer att lämna fler detaljer under dagen. Klockan 13.00 inleder Dagon en telefonkonferens och klockan 14.30 fortsätter New Wave sin informationsgivning med en presentation hos Remium, efter förmiddagens rapportpresentation.

Noterbart är att teckningstid i nyemissionen i Diös inleds på fredagen.

På fredagens statistikagenda är det paus i flödet fram till klockan 15.55 då det kommer en preliminär novembersiffra för det amerikanska Michigan-indexet.

USA firar Veterans Day, vilket medför att räntemarknaden är stängd. Börserna är däremot öppna.


Innehåll från MetaAnnons

Experterna: ”Annonsering måste utvärderas och utvecklas”

Fler och fler annonsörer tittar nu på hur man kan fasa ut eller förändra traditionella metoder som reklamblad i brevlådan, TV-reklam och printannonser. De kan fortfarande ge effekt, men nu finns mer prisvärda, mätbara och inte minst framtidssäkra alternativ. Meta, före detta Facebook, berättar här om de digitala lösningarna som ger resultat idag.

”Ingen reklam tack” är sannolikt ett vanligare begrepp på svenska brevlådor än både Svensson och Johansson. Och till de som inte fått upp någon skylt, men ändå inte vill ha reklam, skickas varje år tusentals ton reklamblad som åker direkt i pappersinsamlingen. Till samma plats förpassas ofta oöppnade gratistidningar fulla med annonser som förblir okonsumerade. Lägg därtill ett skenande pris på papper där Tidningsutgivarna väntar sig en 50-procentig ökning inom kort, vilket redan lett till nedläggning av flera tidningar och tryckerier. Så nog hopar sig argumenten mot printlösningarna.

Johnas Liljegren är ansvarig för retail i Sverige för Meta, före detta Facebook. Han ser ofta exempel på företag som gör sina val av marknadsföring av gammal vana.

– All annonsering och kommunikation bör utvärderas och utvecklas med tiden, så även dessa printkanaler. Men det räcker inte med att bli digital och ”posta” ett reklamblad på Facebook. Man bör bygga automation och ny typ av reklamproduktion som effektivt kan skala över många butiker, säger han.

Framtiden finns online – och i butiker

Det nya digitala ekosystemet är mer komplext för annonsörer – på gott och ont. Den digitala kunden är ofta mer flyktig, oförutsägbar och lättdistraherad. Samtidigt finns fler möjligheter än någonsin att kommunicera direkt med kunden och att bygga lojalitet över tid. Men varför välja mellan online och offline när båda har sina uppenbara fördelar? De flesta kundresor har både analoga och digitala inslag, det är därför viktigt att hitta sätt att leda kunden till beslut eller köp på flera sätt.

– Jag har förståelse för att enskilda marknadsföringsaktiviteter är en del av ett större sammanhang där till exempel reklamblad är en del i ett maskineri där man också jobbar med POS (försäljning i butiken), leverantörsavtal och så vidare, säger han och fortsätter:

– Tyvärr har vi en tendens att sätta kanaler i fack där de spelar olika roller för att vi intuitivt tror att det är rätt. När vi utmanar oss och förändrar kanalmixen får vi ofta en förbättrad effekt. 

Eftersom Meta har appar som fyller olika syften för konsumenter så finns stora möjligheter att som varumärke möta kunderna där de befinner sig. Kunden kan till exempel inspireras och upplysas på Instagram och sedan bearbetas på Messenger eller Whatsapp för lojalitet, merförsäljning och kundnöjdhet. 

Hur kan det se ut i praktiken?

– Jag kan till exempel mötas av ett samarbete mellan COOP och mästerkocken ”matfashionistan” på Instagram stories, skicka det som ett direktmeddelande till min fru som skickar det till COOPs bot i Messenger där varorna läggs till i vår gemensamma inköpslista. Jag checkar ut på COOP.se och plockar upp varorna i ”click and collect” på väg hem från jobbet. På vägen dit får jag ett erbjudande från en leverantör i samarbete med COOP på Facebook. Väl på plats går jag in i butiken och kompletterar mitt köp med självscanning via mobilapp. I framtiden kanske jag med hjälp av AR lagar maten tillsammans med matfashionistan i mitt kök tillsammans med min bror i en annan del av landet, säger Johnas Liljegren.

City Gross växer med digitala kuponger

Bekvämlighet, närhet till hemmet och pris är parametrar som påverkar konsumenters val av fysisk butik. I takt med ett accelererat digitalt beteende utmanas dessa parametrar genom teknikutveckling och leveransformat där aktörer inom dagligvaruhandeln behöver ta hänsyn till ytterligare en konkurrensdimension. För kunder som redan befinner sig i butik är rabattkupongen ett vanligt inslag på hyllkanten för att driva försäljning. Genom att också erbjuda kuponger digitalt öppnar de en värld av möjligheter för riktad annonsering (i Metas kanaler) utanför den fysiska butiken, individanpassade erbjudanden och framför allt betydligt mer mätbara resultat.

– Vi har lärt oss att vi kan driva försäljning i butik genom digitala annonser och att de flesta är positiva till att få digitala kuponger via sociala medieplattformar, berättar Jonas Gunnarsson, mediestrateg på City Gross.

Insikterna som Jonas Gunnarsson hänvisar till kommer från ett omfattande test som de gjorde 2020 och 2021 för att få mer kunskap om hur annonser med digitala kuponger påverkar målgruppens shoppingbeteende. Testet utfördes tillsammans med ansedda Retail Academics som med rötter i världsledande forskning inom detaljhandeln och shoppingbeteende är specialiserade på att koda av köpbeteenden för att utveckla försäljning och kundupplevelse. Resultaten från kampanjer med digitala kuponger i utvalda butiker analyserades noggrant. De digitala annonserna ledde till en säljökning på 12 procent och hela 87 procent av den potentiella målgruppen nåddes konsekvent under kampanjperioden.

– Utbudsannonseringen behöver utmanas datamässigt då mycket sker av gammal vana. Med Metas möjlighet att geostyra sin kommunikation skapas unika möjligheter att följa upp kampanjen från traditionella räckviddsmått hela vägen till vad som faktiskt säljs ur hyllan. säger Patrik Thulin, vd på Retail Academics.

Samtidigt fick målgruppen i en enkät svara på hur de ville få sin information från City Gross. Svaren visade att 70 procent tyckte att annonsering via sociala medier var ett bra sätt att få erbjudanden och kuponger.

– Samarbetet gav en bred inblick i försäljningseffekten och kundernas åsikter baserat på de val av produkter och erbjudanden vi gör, berättar Jonas Gunnarsson.

Johnas Liljegren fyller i:

– Meta har lösningar för att visa hur kundresan ser ut oavsett om försäljning sker i butik, app eller på webb och sociala medier. För att få tillgång till verktygslådan och för att tillfredsställa konsumenternas krav på både personalisering och integritet så behöver annonsörer göra en del tekniska implementationer. Det kan krävas en liten investering men med det på plats kan man följa kunderna i den beteendeförändring de går igenom, avslutar han.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?