1515

Räntor och valutor: Dollarn stärktes med börsen

Tecken på förbättring i den amerikanska ekonomin tillsammans med fortsatta förhoppningar om en stabilisering i de europeiska bankerna bidrog till att lyfta Wall Street på onsdagen samtidigt som USA-räntorna steg och dollarn stärktes.

Bland onsdagens USA-statistik visade exempelvis ADP en lite större ökning än väntat i den privata sysselsättningen och ISM-index för tjänstesektorn sjönk mindre än befarat.

RDQ Economics skrev i en kommentar att ekonomin fortsatte att hanka sig fram i september, men att det inte finns någon antydan i statistiken hittills om att ekonomin håller på att glida ner i recession.

I torsdagens asiatiska handel har de amerikanska räntorna vänt svagt nedåt, med den tvååriga USA-räntan oförändrad på 0,26 procent och tioåringen ned 1 punkt till 1,87 procent från onsdagens svenska stängningsnoteringar.

Ekonomer sade att fredagens sysselsättningsrapport kommer att visa att det inte skapas tillräckligt med nya jobb för att få ned arbetslöshetsnivån. Enligt Bloomberg News enkät bland analytiker räknar analytikerna med att den amerikanska ekonomin skapade 59.000 nya jobb i september och att arbetslösheten låg kvar på höga 9,1 procent.

I eftermiddag publiceras USA-statistik i form av antalet nyanmälda arbetslösa förra veckan, en uppgång till 410.000 personer från preliminära 391.000 veckan före väntas enligt Bloomberg News enkät bland analytiker.

Det blir även Bloomberg konsumentförtroende, också det en veckosiffra, samt ICSC:s detaljhandelsförsäljning för september.

Japanska räntor pekade svagt uppåt på torsdagen samtidigt som Tokyobörsen steg nästan 2 procent i det förbättrade börsklimatet.

Masaaki Shirakawa, chef för Bank of Japan, sade i parlamentet på torsdagen att han känner att landets ekonomiska situation och utsikter är "väldigt allvarliga".

På valutamarknaden stärktes euron mot dollarn under natten, men har tidigt på morgonen tappat denna förstärkning och nettoförändringen sedan i går eftermiddag är begränsad.

Mot yenen har dollarn samtidigt fallit tillbaka något, även om nettorörelserna även här är små.

Kronan har blivit marginellt svagare mot dollarn och är stabil mot euron.

På torsdagens europeiska makroagenda finner vi nederländsk KPI, tyska industriorder samt räntebesked från Bank of England och Europeiska centralbanken. ECB-beskedet följs som vanligt av presskonferens med ECB-chefen Jean- Claude Trichet, hans sista innan stafettpinnen lämnas över till italienaren Mario Draghi den 1 november.

Antonio Borges, Internationella valutafondens Europa- chef, sade vid en pressträff på onsdagen att ECB skulle kunna sänka styrräntan eftersom prisökningarna är under kontroll och inflationsförväntningarna är stabila.

ECB väntas hålla styrräntan oförändrad på 1,50 procent vid sitt penningpolitiska möte på i morgon torsdag, men för ovanlighetens skull är marknadens syn inte enhällig och en betydande minoritet tror på en sänkning på grund av den snabbare inbromsningen av tillväxten och den förvärrade skuldkrisen.

En majoritet tror på en sänkning i december. Samtidigt förvirras läget av en oväntat kraftig uppgång av inflationen i september i euroområdet till 3,0 procent från 2,5 procent i augusti.

Under torsdagen också hålls ett internationellt valutatoppmöte i Berlin klockan 15.00, med presskonferens utlyst till klockan 17.00.

Här hemma släpper SCB tjänsteproduktionsindex för augusti och vice Riksbankschef Svante Öberg håller tal med titeln "BNP-tillväxt och resursutnyttjande". Talet offentliggörs klockan 15.00.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?