1515

USA-börser: Uppåt på Wall Street

USA-börserna klättrade under onsdagens handel på spekulationer om att aktioner förbereds i syfte att lindra den europeiska skuldkrisen. På bolagsfronten rusade Yahoo och Research in Motion på rykten kring bolagen.

"Att bygga en brandvägg: det är sättet som europeiska politiker nu äntligen förstår kan hindra skuldkrisen från att spridas till Italien och Spanien", sade strategen Peter Boockvar till Bloomberg News på onsdagen.

Vid stängning var Dow Jones upp 1,2 procent till noteringen 10.940, det bredare S&P 500 var upp 1,8 procent till 1.144 och Nasdaq Composite steg 2,3 procent till 2.461.

Omsättningen var 1,2 miljarder aktier på New York Stock Exchange och 2,5 miljarder på Nasdaq.

På statistikfronten visade ISM-index en mindre nedgång än väntat under september. Det sammanvägda ISM- indexet för tjänstesektorn sjönk till 53, jämfört med 53,3 i augusti.

Under torsdagen väntas veckovis data rörande antalet nyanmälda arbetslösa i USA och på fredagen är det dags för september månads jobbrapport.

På onsdagen visade challenger-rapporten för september på en kraftig ökning av antalet varsel jämfört med september månad 2010. Varslen under perioden uppgick till 115.730 stycken, vilket motsvarade en ökning med 212 procent. Främst stod Bank of America och militären för nedskärningarna.

"Bank of America är inte den enda banken som fortfarande har det svårt i ljuset av kollapsen på husmarknaden och nedskärningarna inom försvaret är troligen bara toppen på ett isberg när det gäller nedskärningar på federal nivå", skrev John Challenger, vd för den privata arbetsförmedlaren Challenger, Gray & Christmas, i rapporten.

ADP:s redovisning av den privata sysselsättningen i USA såg bättre ut. Den privata sysselsättningen ökade med 91.000 personer under augusti, mot förväntan på 75.000 personer.

Finanssektorn vände upp under kvällen. Bank of America stängde upp 0,2 procent medan JP Morgan steg 1,9 procent. Citigroup och Morgan Stanley var upp 1,3 och 3,4 procent.

Teknologiaktier var i fokus på onsdagen. Research in Motion rusade 12,4 procent på rykten om att bolaget anlitat en investmentbank för att se över strategiska alternativ.

Enligt Wall Street Journal förbereder Yahoo finansiell information som ska skickas till potentiella köpare inom kort. Aktien avancerade 10,1 procent. Det ryktas om att Microsoft, som var upp 2,2 procent, förbereder ett bud på Yahoo.

I sektorn var Cisco, Intel och DELL upp 3,9, 2,9 respektive 5,9 procent medan HP klättrade 3,7 procent.

Även olje- och råvarubolag gick starkt. Alcoa var upp 2,7 procent medan Chevron avancerade 3,5 procent.

Telekommunikationssektorn gick svagt, tyngt av Verizon som var ned 1,7 procent på onsdagen.

Räntan på den amerikanska tioåriga statsobligationen var upp 6 punkter till 1,88 procent.

Ericsson stängde 0:27 kronor högre i New York jämfört med stängningskursen på Stockholmsbörsen.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?