1515
Annons

Kan BRICS-länderna rädda Europa?

Tillväxtländernas sparberg som reservbatteri för Europa – idén är tilltalande. Men förhoppningarna om att BRICS-länderna ska lösa ut Europas skuldkris har kommit på skam.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Automatiserad kundservice beräknas omsätta 240 miljarder dollar 2031

Studier visar att det i dag finns runt 17 miljoner kundservicecenter i världen. Genom att automatisera dessa kan personalkostnader minska och funktionen bli mer effektiv och användarvänlig – men tidigare har tekniken satt stopp för att låta en bot svara i telefon och få användare att tycka att det är en bra service.  

– Men vi har funnit nyckeln till nöjdare användare med hjälp av en bot som svarar i telefon. Nu står vi på tröskeln till ett genombrott med referenser som Swisscom och Telefonica O2, säger Per Ottosson, vd på Artificial Solutions.

Röststyrning genom det som kallas Conversational AI har blivit en naturlig del av vår digitala vardag. Vi använder tekniken genom att be vår telefon eller dator att ringa upp våra kontakter, spela musik eller berätta hur vädret kommer att bli i helgen. Enligt Per Ottosson, vd på det svenska företaget Artificial Solutions, väntas marknaden för detta mångdubblas under de närmaste åren.

– Gartners rapporter visar att AI i samtalsform kommer att minska personalkostnaderna för kontaktcenter med 80 miljarder dollar år 2026. Genom att implementera Conversational AI, alltså automatiserad kundservice, kan bättre resultat uppnås till ett betydligt billigare pris och resultera i högre effektivitet och nöjdare kunder. Detta då användaren får möjlighet att uttrycka sig naturligt i stället för att använda enstaka nyckelord eller kommandon. 

I dag har Artificial Solutions kunder 20 procent av den volym som Gartner anger som globalt omfång för automatiserade samtal 2022. Enligt Ottosson beror det på den starka patenterade teknologin som utvecklats över många år och nu kommer till sin rätt. 

Används av globala bolag

Artificial Solutions är specialister inom AI för samtalsstyrning, en form av artificiell intelligens som möjliggör för människor att kommunicera med applikationer, webbplatser och uppkopplade saker i vardagliga, människolika naturliga språk via röst, text, beröring eller gester. De tillhandahåller SaaS-plattformen Teneo och deras banbrytande patent används nu också av världens största mjukvaruföretag. 

Ett av de många företag som använder lösningen i sin verksamhet är den schweiziska telekommunikationsleverantören Swisscom. De har implementerat en rad lösningar, byggda på vår teknologi, för röststyrning och chatbots med syftet att driva digitalt engagemang, öka försäljningen, minska kostnader och förbättra kundnöjdheten.

Mest använd i världen

Ottosson berättar att Swisscom använder Teneo på två sätt; både som en virtuell assistent och som automatisering av sin kundtjänst.

– Deras virtuella assistent används 200 000 gånger varje dag, vilket gör den till den mest använda virtuella assistenten per användare i världen. På fyra olika språk kan användarna styra exempelvis sina lampor och sin tv, eller fråga om tjänster eller fakturor. Som automatisering i kundtjänst ersätts personalen av en robot som svarar i telefon på ett språk som kunden talar. Det är intressant att notera att de samtal där roboten svarar ger en högre 18 punkter tNPS-poäng – alltså att användaren är mer benägen att rekommendera Swisscom till sina vänner när boten svarar än när människan svarar. 

En av tio interaktioner automatiseras

Swisscom är inte ensamma om att se framtiden i den röststyrda AI-tekniken. Marknaden beräknas omsätta 240 miljarder dollar 2031 och en av tio kundserviceinteraktioner kommer enligt Gartner att ha automatiserats inom fyra år. Ottoson menar att Artificial Solutions kan hjälpa företag och organisationer att hämta hem vinster på flera fronter. Dels genom att öka kundupplevelsen, vilket kan förädla varumärket och marknadspositionen och dels genom att effektivisera både kundtjänst och säljorganisation genom att låta virtuella assistenter hantera delar av kommunikationen.

– Allt pekar på att det här är sättet som kunder vill bli bemötta på i framtiden och det är tydligt att allt fler företag implementerar lösningen. De kommer att kunna fortsätta sin tillväxtresa, minst i takt med marknaden, vilket ger ett enormt försprång på en alltmer digital och global marknad. Marknaden är i sin linda, men de resultat vi ser hos kunder såsom Telefonica O2 med nöjdare medarbetare i kundcenter och nöjdare kunder kommer driva utvecklingen fort. Vi kommer behålla 20 procent av volymen medan marknaden växer med 48 procent per år till 2031 tack vare vårt starka samarbete med Microsoft, som också är en möjliggörare av denna marknad.

Läs mer om Artificial Solutions här!

 

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

C-profilen öppnar för att ta över efter Lööf: ”Skulle fundera ordentligt”

C-profilen Helena Lindahl har pekats ut som en av kandidaterna till partiledarposten efter Annie Lööf och stödet för henne är stort i norra Sverige.

Helena Lindahl säger nu att hon är glad över stödet och att hon skulle ”fundera ordentligt” om hon får frågan.

Helena Lindahl vid en pressträff i Rosenbad i juni 2020.
Helena Lindahl vid en pressträff i Rosenbad i juni 2020.Foto:Jonas Ekströmer/TT

Jakten på en ny partiledare efter Annie Lööf är i full gång och runt om i landet arbetar nu partifolket med att hitta lämpliga kandidater.

Valet ska ske i en öppen process, där flera kandidater ställs mot varandra.

Men så här långt är det bara en, EU-parlamentarikern Emma Wiesner, som gått ut och sagt att hon vill ha jobbet.

Den av favoriterna som tydligast sagt nej är Emil Källström, tidigare ekonomiskpolitisk talesperson och i dag verksam inom näringslivet.

En person som många i framför allt norra Sverige har fört fram är Helena Lindahl, riksdagsledamot från Västerbotten. I förra veckan gick 18 centerpartister ut i en debattartikel i Svenska Dagbladet och förordade henne som ny partiledare.

Helena Lindahl har tidigare kritiserat partiets vänstersväng och argumenterat för att Centerpartiet är ett borgerligt parti som i första hand bör samarbeta högerut.

På fredagen uttalar hon sig för första gången om partiledarfrågan, i en intervju med Västerbottens-Kuriren. I intervjun säger hon att det stora stödet för henne kom lite som en chock.

”När det sedan hade lagt sig kände jag mig glad att någon hade sett det jobb jag har gjort. Men det behöver inte betyda att man ska bli partiledare för det”, säger Helena Lindahl till tidningen.

På den direkta frågan från Västerbottens-Kuriren om hon skulle tacka ja om hon fick frågan, svarar Helena Lindahl så här:

”Jag har inte fått frågan, men om jag skulle få den skulle jag fundera ordentligt. Sedan skulle jag också svara valberedningen först, inte media.”

Flera av de andra utpekade kandidaterna har hållit en låg profil de senaste veckorna.

Näringslivsprofilen Elisabeth Thand Ringqvist har sagt att hon inte har några planer på att bli partiledare, utan att hon nu ska fokusera på sitt nya uppdrag som riksdagsledamot.

Ett liknande mjukt nej har kommit från Anna-Karin Hatt, styrelseproffs och vd för LRF. Hon har haft flera tunga uppdrag i partiet men förlorade partiledarstriden mot Annie Lööf 2011. 2015 lämnade hon sina politiska uppdrag.

Den ekonomiskpolitiska talespersonen Martin Ådahl, som i dag har den näst tyngsta positionen i partiet efter Annie Lööf, har legat lågt de senaste veckorna och inte gett något besked om han är intresserad av partiledarposten.

Det har inte heller Daniel Bäckström, nyvald gruppledare i riksdagen och landsbygdspolitisk talesperson.

Den nya partiledaren ska väljas på en extrastämma den 2 februari nästa år.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera