Råvaror: Priserna faller över hela linjen

Priserna på metaller och olja sjönk över hela linjen på måndagens förmiddagshandel. De största nedgångarna noterades bland metallerna.

Mycket av nedgångarna kunde förklaras av en betydligt starkare dollar. Orsaken till valutarörelserna var att Japan intervenerade på valutamarknaden genom att sälja yen på måndagsmorgonen. Finansminister Jun Azumi sade att han beordrade interventionen efter att ha noterat starka tecken på spekulation på marknaden och yenen inte återspeglade ekonomiska fundamenta.

På råoljemarknaden handlades WTI-oljan i första termin ned 0,82 dollar till 92,50 per fat. Brentoljan backade 0,39 dollar till 109,52.

Ändå har råoljan stigit 17 procent under oktober, vilket är den största månadsuppgången sedan maj 2009.

"Oljan är ned tillsammans med andra råvaror i takt med att dollarn stärks. Men jag tror att den kommer att stiga igen, när vi rör oss in i vintern med låga lager. Om det är ovanligt kallt, skulle Brent kunna stiga till så högt som 120 dollar per fat", sade Christopher Bellew, seniormäklare vid Jeffries Bache till Bloomberg News.

Samtidigt som Opecs planerade decembermöte drar sig allt närmare sade Förenade Arabemiratens energiminister Mohamed al-Hamli på måndagen att oljepriser mellan 80 och 100 dollar per fat är "rimliga", men att det är för tidigt att säga huruvida Förenade Arabemiraten kommer att minska produktionen i takt med att Libyens produktion återhämtar sig.

"Vi har ännu inte tagit oss ur den ekonomiska krisen. Det finns en global tillväxt i efterfrågan, men den tillväxten justeras upp och ned beroende på vad siffrorna visar. Det är en väldigt bräcklig situation", sade han.

Internationella energimyndighetens vicechef, Richard Jones, gav sin bedömning om utsikterna för inför mötet. Han ser det som osannolikt att kartellen kommer att öka produktionen så länge som Iran har ordförandeskapet, och uttryckte förhoppningen att de inte drar ned på produktionen eftersom efterfrågan på Opecs olja kommer att stiga 2012.

På basmetallmarknaden präglades handeln av konsolidering och vinsthemtagningar efter en vecka som för många industrimetaller blev den starkaste sedan 1986. Kopparns tremånaderstermin på London Metal Exchange lyckades inte att hålla sig kvar över 8.000-dollartrecket, i och med en nedgång på 234 dollar till 7.941 dollar per ton.

"Efter ett starkt rally förra veckan är det dags för en korrektion. Amerikansk och kinesisk statistik, såväl som Europas framsteg, kommer att ge ledtrådar om hur djup korrektionen kommer att bli", sade Lian Zheng, analytiker vid Xinhu Futures till Bloomberg News.

Nedgångarna hänvisades också till kommentarer av Kinas premiärminister Wen Jiabao om att Kina "bestämt" kommer att fortsätta med kontrollåtgärderna på fastighetsmarknaden, vilket kan innebära dämpad efterfrågan på basmetaller.

Samtidigt var zink ned 43 dollar till 1.942 medan nickel handlades 325 dollar lägre till 19.375 dollar per ton.

Totalt 15 tennproducenter i Indonesien beslutade i helgen att förlänga exportstoppet till slutet av året, i syfte ge priserna en skjuts. Det första beslutet fattades den 1 oktober, och branschorganisationen PT Bangka Belitung Timah Sejahtera har tidigare uppgett att de inte kommer att återuppta exporten förrän priserna återigen når över 25.000 dollar per ton. Det hindrade dock inte tennpriset att tappa mark på måndagen, utan noterades på 21.875 vilket innebar en nedgång med 225 dollar.

Bland ädelmetallerna sjönk guldpriset cirka 26 dollar till 1.718 dollar per uns, medan silver tappade 0,99 dollar till 34,33.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PenniAnnons

Penni.io: Digitala försäkringslösningar via partnerskap skapar nya intäktsströmmar

Vi ser idag en tydlig trend där konsumentens vilja att köpa en försäkring ökar när man som konsument letar efter eller köper en annan vara eller tjänst, något som har skapat en helt ny marknadsplats. Där vinnarna är de försäkringsbolag som verkligen förstår hur de ska få till sina samarbeten med detaljhandelsbolag och när försäljningen sker i ett digitalt sammanhang som snabbt når ut i de nya kanalerna.

Det finns idag ett glapp mellan de försäkringsbelopp som är ekonomiskt och socialt fördelaktiga för individer, hushåll och företag i samhället och de köp av försäkringar som faktiskt sker. Ett glapp som, enligt Swiss Re Institute, fördubblats under de senaste 20 åren på grund av bland annat samhällets digitalisering, urbanisering och brist på effektiv innovation.

– Här finns idag en stor potential för försäkringsbolag att minska det glappet och skapa nya intäktsströmmar genom att skapa attraktiva försäkringslösningar som är sömlöst ihopkopplade med partners inom detaljhandeln. Så att man möter konsumenten digitalt när det verkliga behovet uppstår, som exempelvis vid köp av bil, klocka eller en bilbarnstol, säger Esben Toftdahl Nielsen, Co-Founder & CCO på Penni.

Integrerade försäkringslösningar kan göras på flera olika sätt, som att försäkringen paketeras ihop med den andra varan och ingår i köpet, att försäkringen kopplas till den andra varans köpprocess eller att försäkringen erbjuds när kunden letar efter en annan vara på en webbsida och inte är kopplad till själva köpet. Det här gör att försäkringsbolag kan skapa tjänster som når fler och därmed får en lägre försäljningskostnader per enhet.

– Företag kommer att välja de försäkringsbolag som på bästa sätt kan integrera attraktiva, digitala lösningar som skapar ökad kundnöjdhet hos deras kunder. De försäkringsbolag som vill hänga med på den här resan behöver nu se över sina strategier kring de här nya försäljningskanalerna för att bli en attraktiv samarbetspartner så att de inte missar tåget, säger Annette Weber, Chief Sales Officer på Penni.

Genom att digitalisera sina tjänster i nya kanaler, som exempelvis via Penni Connect, kan försäkringsbolagen vara mer närvarande där kundens behov verkligen uppstår och på så sätt öka sin försäljning i framtiden, än om de enbart fortsätter på traditionell väg. Analysbolaget McKinsey spår till exempel att 30 procent av försäkringsbranschens intäkter kommer att komma från de här nya ekosystemen inom några år.

– Vi kan hjälpa försäkringsbolagen att skapa skalbara innovativa lösningar som mycket snabbt kommer ut på marknaden genom våra team med bland annat beteendevetare. Vi sätter ihop bolagen med den tilltänkta samarbetspartnern, via vår plattform, och tar fram en lösning som kopplas till deras produkt inom några månader. Vi är en av de bästa när det kommer till att hjälpa till med digital distribution försäljning för försäkringsbolag. Vi kan försäkringsbranschen, vi kan de nya marknadsplatserna mycket bra tack vare vår internationella erfarenhet och vi kan erbjuda en säljkanal direkt till kund utan mellanled, berättar Espen Toftdahl.

Om Penni

Vi är en mjukvaruleverantör som gör det möjligt för försäkringsgivare att sälja försäkringsprodukter online via alla distributionskanaler med vår white-label-lösning Penni Connect. Penni Connect möjliggör kundresan över olika distributionspartner.

Besök vår hemsida 

Besök oss på Linkedin 

Läs mer på PenniWhitepaper

Mer från Penni

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Penni och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?