1515

Räntor och valutor: Euron sjunker

Finansmarknaderna inledde fjärde kvartalet i en fortsatt orolig ton efter besked om att de grekiska besparingsåtgärderna inte är tillräckliga för att nå budgetmålen som satts upp av trojkan EU/ECB/IMF. Frågan är nu vad det betyder i fråga om nästa utbetalning ur det nuvarande stödprogrammet för Grekland.

Eurogruppen träffas i Luxemburg på måndagen, och inför mötet sade ekonomikommissionären Olli Rehn att Grekland har tagit "viktiga beslut" den senaste tiden, men att det återstår att se om det är tillräckligt.

Eurogruppen kommer inte att fatta något beslut om nästa utbetalning till Grekland på måndagen, däremot kommer finansministrarna, bland annat, att diskutera olika alternativ för att skapa hävstång, leverage, för stödfonden EFSF.

Europeiska statspappersräntor sjönk på bred front på måndagen, i Italien och Spanien med stöd av interventioner från ECB enligt handlaruppgifter till Bloomberg News. Grekiska statspappersräntor fluktuerade relativt kraftigt, men vid den svenska marknadens stängning noterades de grekiska räntorna relativt nära nivåerna vid fredagens stängning.

Euron sjönk till den lägsta nivån mot dollarn sedan i januari, och samtidigt stärktes svenska och norska kronor mot euron när investerare valde Skandinavien före euroområdet.

Något bättre utfall än väntat för industri-PMI för september från Kina och Europa verkade i någon mån emot det i övrigt negativa marknadsentimentet på måndagen, och statistik från USA bidrog till att lyfta humöret något inför den avslutande Europahandeln.

Industri-PMI för euroområdets industrisektor noterades till 48,5 i september, ner från 49,0 i augusti men marginellt över preliminärt rapporterade 48,4. Definitiva utfall från Italien, Frankrike och Tyskland var noterbart högre än i de preliminära rapporterna, men andra länder bromsade uppjusteringen i PMI för hela regionen.

I Storbritannien steg industri-PMI oväntat till 51,1 i september, från reviderade 49,4 I augusti (49,0). Enligt Bloomberg News enkät väntades ett index på 48,5 i september. Det var första gången sedan i januari som brittiska industri- PMI steg. Enligt Markit, som sammanställer indexet, steg index med stöd av en uppgång i produktionsindex i takt med att företagen arbetade av orderböckerna. Samtidigt steg totala orderindex medan exportorderindex sjönk.

I helgen visade Kinas officiella industri-PMI en marginellt större uppgång än väntat i september, till 51,2 från 50,9 i augusti, och data på måndagen visade att tjänste- PMI steg till 59,3 i september från 57,6 i augusti.

Här hemma sjönk Silf/Swedbanks inköpschefsindex till 48,1 i september från 48,7 månaden före, vilket prickade analytikernas förväntningar enligt SME Direkts enkät men var bättre än förväntningarna enligt Bloomberg News enkät.

Silf/Swedbank skrev i en kommentar att indexet nu för andra månaden i rad befinner sig utanför tillväxtzonen.

"Den tydliga inbromsningen under sommarmånaderna tyder på att den svenska industrikonjunkturen befinner sig i stagnation eller i en lågkonjunktur. Sedan september förra året har PMI-indexet fallit med 15,2 indexenheter", skrev Silf/Swedbank.

Anders Brunstedt, ekonom på Handelsbanken, noterade i ett kundbrev att nedgången i inköpschefsindex naturligtvis signalerar försämrade förhållanden i industriföretagen, men takten i nedgången har trots allt dämpats sedan i maj. Frågan är nu på vilken nivå som PMI kommer att stabiliseras och hur länge sentimentet kommer att vara nedpressat.

Svenska statsobligationsräntor sjönk 3-5 punkter i måndagens handel, tioårsräntan ner 5 punkter till 1,69, efter att som lägst ha handlats till rekordlåga 1,663 procent. Räntegapet mot den tyska motsvarigheten krympte till -14 punkter (16).

Euron försvagades drygt 11 öre mot kronan, till 9:13, medan dollarn backade 3 öre till 6:85. TCW-index sjönk till 124,98 (126,19).

I USA steg ISM-index till 51,6 i september, från 50,6 i augusti. Enligt Bloomberg News enkät väntades 50,5 i september. Delindex för produktion och sysselsättning steg i september, men orderindex noterades på oförändrade 49,6 och orderboksindex sjönk 4,5 enheter, till 41,5, den lägsta nivån sedan april 2009.

Statistik över amerikanska bygginvesteringar i augusti visade vidare en uppgång på 1,4 procent, väntat -0,2 procent. Statistiken för juli reviderades samtidigt till -1,4 procent, från -1,3 procent tidigare.

Amerikanska statspappersräntor med långa löptider sjönk i måndagens Asien- och Europahandel inför USA- statistik, nedgången gröptes ur efter den amerikanska makrostatistiken men vid den svenska stängningen noterades långa USA-räntor fortsatt lägre än vid samma tid på fredagen. Tioårsräntan handlades till 1,87 procent på måndagen, ned från 1,93 procent samma tid på fredagen.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?