1515
Annons

Japanska jobbsiffror överraskade

Arbetslösheten i Japan föll till 4,1 procent i september jämfört med 4,3 procent i augusti. Samtidigt steg konsumentpriserna 0,2 procent jämfört med ett år tidigare, enligt regeringens siffror.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från Mercuri UrvalAnnons

Ny rapport: Så lyckas de med över nio av tio chefsrekryteringar

Alice Lundberg, till höger, är engagement manager på Mercuri Urval.
Alice Lundberg, till höger, är engagement manager på Mercuri Urval.

Med en unik, vetenskapligt framtagen metod i grunden ökar chansen för lyckade vd- och chefsrekryteringar, visar en färsk rapport.

Mercuri Urval går i bräschen för en vetenskaplig modell vid chefsrekrytering.

– Drygt 90 procent av de ledare som tillsätts efter våra rekommendationer uppfyller eller överträffar förväntningarna. Det är svåröverträffat i branschen, säger Alice Lundberg, engagement manager vid konsultkoncernen.

Så kan Executive Search hjälpa dig att lyckas med dina chefstillsättningar

Kostnaderna för en felaktig chefsrekrytering kan uppgå till 30 gånger av en chefs årliga ersättning. Men det är inte bara kostnadskrävande, utan också resurs- och tidskrävande att rekrytera ledare. Därför ökar vikten att från början rekrytera rätt ledare, på rätt plats och vid rätt tidpunkt som bedöms kunna uppnå önskade resultat.

– Det kräver en partner som känner sin kund, deras affär och situation väl och använder en inkluderande och vetenskapligt beprövad urvalsmetod, menar Alice Lundberg.

Hon är engagement manager på konsultkoncernen, som hjälper företag att anställa rätt personal med hjälp av en unik, vetenskapligt baserad metod (MU Leader Selection Science).

Utgångspunkt i kundens miljö och krav

Metoden föddes på 1960-talet och är Mercuri Urvals sätt att arbeta för att säkerställa att företagets experter ger tillförlitliga ledarskapsråd.

– Den bygger på att vi i varje rekrytering skräddarsyr våra tjänster genom att ta utgångspunkt i kundens miljö och krav, säger hon.

Mellan september 2019 och december 2020 gjordes en studie av individer tillsatta i ledande positioner efter att ha genomgått Mercuri Urvals utvärderingar. Efter ett halvår ombads den rekryterande chefen att utvärdera den tillsatta ledarens övergripande prestation.

– Resultaten visade att 94,1 procent av de chefer och ledare vi under perioden tillsatt, uppfyllde eller överträffade den efterfrågade prestationsnivån i sin roll. Vårt resultat sticker ut, är unikt och svåröverträffat i branschen.

Studien omfattade 270 rekryteringar i 19 länder. Hur kommer det sig att metoden fungerar i så många länder och på olika marknader?

– Eftersom alla konsulter arbetar med samma metod innebär det oavsett vem kunden är, oavsett område de arbetar i, och oavsett land så kommer man alltid få samma kvalitativa bedömning.

Alice Lundberg påpekar att en inkluderande och vetenskapligt beprövad urvalsmetod bidrar till att Mercuri Urval med hög validitet kan bedöma om den rekryterande chefen kommer uppnå organisationens önskade resultat på kort och lång sikt.

– Det är en stor anledning till att mer än nio av våra tio rekryteringar blir lyckosamma. Vi är en platt organisation utan landsgränser men med en nordisk kultur som arbetar utifrån kundcentrerade team. Det gör oss till en flexibel partner med hög tillgänglighet i över 60 länder.

Så kan Executive Search hjälpa dig att lyckas med dina chefstillsättningar

Mer från Mercuri Urval

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercuri Urval och ej en artikel av Dagens industri

Trots dagens ras: Storskogens vd trygg med bolagens motståndskraft

Storskogens vd Daniel Kaplan är förvissad om att hans spretiga bolagsportfölj kommer att klara sig bra i lågkonjunktur – det var budskapet när bolaget ordnade kapitalmarknadsdag på tisdagen.

Aktiemarknadens reaktion: nytt kursras på 11,4 procent och nya bottennivåer.

Daniel Kaplan uppger sig vara trygg med att hans bolagsportfölj har kvalitet nog att motstå en lågkonjunktur – men köper trots det och den nedpressade kursen inte aktier, eftersom han inte har råd med det.
Daniel Kaplan uppger sig vara trygg med att hans bolagsportfölj har kvalitet nog att motstå en lågkonjunktur – men köper trots det och den nedpressade kursen inte aktier, eftersom han inte har råd med det.Foto:Oscar Olsson

Förvärvskonglomeratet Storskogens aktie har rasat sedan börsnoteringen, och på tisdagen kom ett nytt kursras för de hårt prövade aktieägarna. Raset inleddes när bolaget gjorde klart att något återköp av egna aktier inte är aktuellt, trots den pressade kursen, eftersom fokus ligger på en stark balansräkning – i klartext att behålla pengarna i rörelsen.

Beskedet lämnade vd Daniel Kaplan vid en kapitalmarknadsdag på Moderna Museet i Stockholm, nästan ett år efter börsnoteringen. Samtidigt var det övergripande budskapet han lämnade till marknaden – och till Di, som intervjuade honom medan kursen föll – att bolaget är ”byggt för lågkonjunktur”. VD:n ser fram emot att få bevisa att bolaget tål det, sa han och betecknade sig själv som något masochistisk.

Kapitalmarknadsdagen andades också sparsamhet: lunchen utgjordes av wraps, och åhörargåvorna av ett anteckningsblock och en kulspetspenna utan clip.

Daniel Kaplan, är du orolig för en lågkonjunktur?
”Nej, eftersom vi har så många olika typer av verksamheter, många av dem kommer att tuffa på bra oavsett konjunktur. Andra kommer förstås att drabbas hårt, men i snitt känner vi oss trygga och nöjda med att de kommer att prestera vinster och positiva kassaflöden. Jag har respekt för att vad som helst kan hända och då får man ju vara väl förberedd.”

Daniel Kaplan anser att aktiemarknaden överskattar hur konjunkturkänslig bolagsportföljen är, och ser kapitalmarknadsdagen som ett sätt att berätta hur noggranna Storskogen har varit med sina förvärv.

Hans egen och övergripande känsla för hur bolagen går är än så länge positiv, och vd:n talar sig varm för hur trygg han är med att de kommer att klara sig bra i svårare tider – något många av dem har gjort både före Storskogens ägande och under pandemin.

”Men det är fortfarande i grund och botten högkonjunktur. Våra industriföretag har oerhört starka orderböcker, tjänsteföretagen kunde haft en bättre marginal men har en hög beläggning, och handelsföretagen går också bra. Så vi ser inga försämringar än, men väntar oss det.”

Kursraset tillskriver han att Storskogen inte hunnit bevisa sin motståndskraft mot lågkonjunktur för marknaden än, hur tryggt bolaget självt än är med den saken. Dessutom är man ”sist in” i många börsportföljer – vid osäkerhet ryker Storskogen.

”Vi själva har hållit på länge och är trygga i vad vi gör, men som börsbolag är vi nya.”

Varför köper du inte aktier då, nu när den är så nedtryckt?

”Jag har inte pengar (skratt). Jag köpte aktier för 150 miljoner vid noteringen, så jag tyckte att värderingen var alldeles för låg redan då.”

Är er skuldsättning, med en skuld på 12 miljarder kronor, ett problem?

”Svaret är nej, den är ungefär exakt där vi vill att den ska vara i förhållande till vår ebita. Sen måste det där kalibreras efter hur konjunkturen är, och nästa år är ambitionen att plocka ned den lite från 2,5 (nettoskuld gånger ebita; Di:s anm).”

Under det första halvåret i år sjönk kassaflödet rejält mot fjolåret, men framöver spår Daniel Kaplan förbättringar ”tydligt och ganska snart”, tack vare bland annat lägre lagernivåer. Nästa obligation förfaller till betalning våren 2024, och Daniel Kaplan tror sig kunna betala den – någon ”refinansiering” är inte nödvändig.

Inte heller nu behövs någon kapitalanskaffning, är vd:n tydlig med:

”Nej, vi har en ganska fin kassa och bra vinstgenerering som vi kan använda både för att ta ned skuld och förvärva nya bolag. Hade kapitalmarknaden varit jättestark och värderingarna rätt hade vi tyckt det var en bra idé, men för oss kom nu ändå nedgångarna i en ganska förmånlig tid, vi är tillräckligt stora för att ha det här kassaflödet och riskspridningen.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera