1515
Annons

Asienbörser: Breda uppgångar

Börserna i Asien steg under fredagens handel med en fortsatt positiv stämning från de efterlängtade överenskommelserna runt stödpelarna för en lösning på den europeiska finansiella krisen, och en stark siffra för den amerikanska privatkonsumtionen på torsdagen.

Vid klockan 7.40 var det regionala indexet MSCI Asia Apex 50 upp 1,5 procent.

Uppgångarna var breda med banker och exportorienterade bolag bland investerarnas favoriter när de makroekonomiska utsikterna ljusnade.

BNP i USA steg med 2,5 procent i beräknad årsstakt i det tredje kvartalet, vilket var i linje med analytikernas förväntningar enligt Bloomberg News enkät. Glädjekornet i BNP- rapporten var den privata konsumtionen, som steg 2,4 procent i kvartalet, mot en väntad uppgång på 1,9 procent.

"Det finns inget scenario om att USA ska gå in i en recession i det här läget. Marknaden har prisat in allt lägre makroekonomiska risker efter det som hänt under de senaste 24 timmarna", kommenterade Tim Schroeders, kapitalförvaltare på Pengana Capital i Sydney, utvecklingen för Bloomberg News.

Regionens storbanker avancerade. HSBC Holdings var upp 2,8 procent i Hongkong och Mitsubishi UFJ steg 2,0 procent i Tokyo.

Som trenden varit under den volatila börsutveckling som varit under de senaste månaderna, steg exportorienterade bolag med stöd av en ljusare bild av utvecklingen i såväl Europa sim USA.

Hyundai Motors var upp 1,8 procent i Seoul och Komatsu avancerade 5,6 procent i Tokyo, med extra energi från ett meddelande om återköp av aktier.

Råvarurelaterade aktier steg också men halkade efter något i den allmänna börsglädjen, med undantaget Aluminum Corporation of China som var upp 5,1 procent i Hongkong.

Table


Enighet ett måste om SAS ska klara sig ur krisen

SAS förhandlade i helgen på övertid för att lindra det stakeholderfiasko som plågar bolaget. En komplett lösning är väldigt avlägsen.

Från vänster: Norges statsminister Jonas Gahr Støre, Danmarks statsminister Mette Frederiksen, Sveriges statsminister Magdalena Andersson.
Från vänster: Norges statsminister Jonas Gahr Støre, Danmarks statsminister Mette Frederiksen, Sveriges statsminister Magdalena Andersson.Foto:Johan Nilsson/TT

Det går knackigt för SAS planer på att sänka kostnaderna med 7,5 miljarder kronor, omvandla skulder på 20 miljarder kronor till eget kapital och göra en nyemission på 9,5 miljarder kronor. Förändringsprogrammet, som är helt avgörande för bolagets överlevnad, bygger på att alla intressentgrupper, så kallade stakeholders, drar sitt strå till stacken – aktieägare, personal, långivare, leasingbolag som hyr ut flygplan och kunder.

SAS och personalen har länge stått långt ifrån varandra. Förhandlingarna har förlängts i flera omgångar de senaste dagarna, där båda sidor under helgen var rejält utmattade. 

Samtidigt som förhandlingarna sades gå framåt skruvades tonläget upp, toppat med den norska pilotföreningens tal om att sätta bolaget i konkurs. Det talar för mer bråk framöver. Klyftan mellan fack och företag underlättar heller inte rekryteringen av ny personal.

För den intressentgrupp som trots allt är helt nödvändig för bolagets överlevnad, kunderna, var strejkhotet i sig ännu ett dråpslag. SAS har redan tidigare förbrukat en hel del förtroende, bland annat med sitt agerande under pandemin. Det är många kunder som nu desperat försöker boka om sina sommarresor, eller tvingas gardera sig med att köpa biljetter hos en konkurrent. 

På ägarsidan har Norge och Sverige redan sagt nej till att skjuta in mer pengar. Nu krävs att andra investerare ställer upp på de krav som Danmark ställer för att gå in med mer pengar. Investerarna lär inte bli mer lättövertalade av strejkvillig personal och missnöjda kunder som toppar en kroniskt svag lönsamhet.

I Norwegian ställde till slut framför allt långivare och leasingbolag upp, vilket innebar att de tog över en stor del av bolaget. Något liknande är enda vägen fram även för SAS.

Och det är en svag tröst att en lång rad konkurrenter som Lufthansa, British Airways, Brussels Airlines, Ryanair och Easyjet också drabbas av strejkhot denna sommar. Det stärker bara bilden av en bransch man helst vill undvika, oavsett vilken kategori stakeholder man tillhör. 

Till det kommer kaoset på europeiska flygplatser, där Swedavias Arlanda lyckas utmärka sig som extra dåligt, och bland annat drar på sig SAS missnöje. Både flygbolag och flygplatser talar om att kaoset kommer att fortsätta ett bra tag till, där den här sommaren närmast kan räknas som förlorad.

Drömvärlden där alla inblandade är samspelta, vilket är basen i SAS omvandling, är fortsatt avlägsen.

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?