Stockholmsbörsen: Rejält uppåt

Stockholmsbörsen steg rejält på torsdagen efter beskedet att EU:s ledare enats kring utökningen av räddningsfonden EFSF och skuldnedskrivningar för Grekland. Beskedet gav bränsle för främst cykliska aktier medan defensiva aktier, däribland rapporterande Astrazeneca, gick emot den allmänna utvecklingen. Förutom ett antal storbolagsrapporter präglades handeln av beskedet att Ericsson säljer sin del av Sony Ericsson till Sony.

OMXS30 stängde 4,7 procent högre till noteringen 1.029,3. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 20,3 miljarder kronor. Den totala omsättningen i Stockholm, inklusive Burgundy, Chi-X, Turquoise och Bats, uppgick till drygt 29 miljarder kronor.

Cykliska bolag anförde uppgångarna med bland andra Volvo, Scania, Sandvik och SSAB i spetsen. På nedsidan återfanns traditionellt defensiva aktier som Astrazeneca och Swedish Match.

Banksektorn stod i fokus efter att EU enats om att europeiska banker måste nå en kärnprimärkapitalrelation på 9 procent efter omvärderingen av statsobligationer senast i juni 2012. Enligt den Europeiska bankmyndigheten EBA:s beräkningar kommer exempelvis Handelsbanken att behöva ta in 9,7 miljarder kronor fram till halvårsskiftet 2012 för att uppfylla kapitalkraven under övergången till nya regler i sektorn.

Handelsbanken sade i en kommentar till Direkt att banken kan vidta flera åtgärder inom existerande balansräkning och ej har behov av några nya pengar. Enligt analytiker Direkt talat med ska Handelsbanken ha alla möjligheter att uppfylla kraven från EBA, utan att äventyra utdelningen. SHB A steg 2,5 procent till 193:10.

SEB, som på morgonen levererade ett rörelseresultat som var 5 procent bättre än väntat för det tredje kvartalet. Aktien steg 6,5 procent till 42:80 kronor. Nordea avancerade 8,1 procent och Swedbank A var upp 5,4 procent.

En av de stora vinnarna bland de rapporterande bolagen var Hexagon som steg med 11,1 procent till 105:70 kronor. Bolaget redovisade ett resultat för det tredje kvartalet som var i linje förväntningarna, men ett starkt kassaflöde och en god organisk tillväxt imponerade.

"Man har ju tryckt ned aktien tidigare rätt så rejält mot bakgrund av oron kring Hexagons balansräkning, så det starka kassaflödet utgör definitivt det största positiva inslaget i rapporten", sade en analytiker.

Ericsson B steg 6,1 procent efter beskedet att andelen i Sony Ericsson säljs till Sony för 1,05 miljarder euro kontant. På sikt ska varumärket bytas ut, sade Sonys ordförande vid en presskonferens i London. Affären fick gott betyg av analytiker som Direkt talade med.

På förlorarlistan återfanns rapporterande Eniro som backade hela 23,7 procent till 11:75 kronor. Bolaget levererade visserligen ett bättre resultat än väntat, men sänkte sin prognos för innevarande år.

Astrazeneca redovisade en vinst i stort sett i linje med förväntningarna, men oro för tillväxten på tillväxtmarknader kombinerat bidrog till en nedgång på 1,2 procent till 313:10 kronor.

ABB var oförändrad på 128:70 kronor efter ett resultat som underskred förväntningarna med 3 procent. Bolaget gav blandade prognoser på medellång sikt.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?