1515

Råvaror: Guldet mot strömmen

Det noterades breda uppgångar på de konjunkturkänsliga råvarumarknaderna under torsdagens förmiddagshandel, i spåren av beskeden från nattens EU- toppmöte. I spetsen låg industrimetallerna, medan guldet gick mot strömmen med en måttlig nedgång.

Tidigt på torsdagsmorgonen kom beskedet att EU-toppmötet nått en uppgörelse om att skriva av Greklands skulder med 50 procent, motsvarande 100 miljarder euro, samt att utöka räddningsfondens eldkraft till 1.000 miljarder euro.

"Detta syftar till att säkra finansiell stabilitet i hela eurozonen. Jag räknar med att finansmarknaderna kommer att se att vi tar bankrekapitalisering väldigt allvarligt", sade Jean-Claude Juncker, enligt Bloomberg News.

Marknaden svarade positivt på beskeden, vilket även avspeglades på råoljemarknaden där WTI-oljan i första termin vid klockan 11.45 visade en uppgång på 1,84 dollar till 92,04 dollar per fat. Brent var samtidigt upp 1,33 dollar till 110,24. Uppgångarna lyckades dock inte helt neutralisera nedgångarna från onsdagen.

"Länderna visade åtminstone viljan att hitta en lösning på skuldkrisen, och banksektorns deltagande i en skuldminskning är definitivt goda nyheter för marknaden. Uppgångarna i olja är dock relativt begränsade jämfört med aktierna, vilket tyder på att handlare tvivlar på att europeiska åtgärder kommer att lyfta oljan igen", sade Gerrit Zambo, handlare vid Bayerische Landesbank till Bloomberg News.

Bloomberg News rapporterade att Nigeria planerar att öka den dagliga råoljeexporten i december till den högsta nivån på sex månader. Opec-medlemmen planerar att skeppa 76 laster om totalt 68,6 miljoner fat, motsvarande 2,21 miljoner fat per dag. Nigeriansk råolja är en av de mest eftertraktade av raffinaderier i bland annat USA.

Onsdagens lagerstatistik från USA visade en större ökning av råoljelagren än väntat, med en ökning om 4,7 miljoner fat, väntat +1,5 miljoner. Därmed bröts den senaste tidens trend som kulminerade förra veckan då de totala råoljelagren i USA sjönk till den lägsta nivån sedan i februari.

Bland produkterna sjönk destillatlagren med 4,3 miljoner fat (väntat -2,0) medan bensinlagren minskade 1,4 miljoner (väntat -1,75).

"Det generella intrycket är att denna omgång statistik var bearish för råoljan men bullish för destillaten. Trots stigande produktion vid raffinaderierna, minskade de två största oljeproduktslagren. Efterfrågan på bensin var dock extremt svag på 8,5 miljoner fat per dag, vilket är det lägsta veckovisa talet sedan januari 2004", skriver DNB Nor i en kommentar.

På basmetallmarknaden var samtliga metaller på London Metal Exchange högre. Kopparterminen var upp 250 dollar till 7.930 dollar per ton, den högsta nivån sedan det fria fallet den 22 september då priset rasade 7,5 procent. På en vecka har nu kopparpriset återhämtat sig nästan 18 procent från årslägsta.

"Vad gäller Europa har marknaden redan prisat in alla dåliga nyheter, så vilken framgång som helst kommer att bidra till att förbättra sentimentet. Om man tittar på graferna är kopparn på väg att röra sig högre och testa 8.000 dollar", sade Wang Fei, analytiker vid Haitong Futures till Bloomberg News.

Freeport-Mcmorans strejk i indonesiska Grasberg fortsätter, men vid Cerro Verde-gruvan i Peru, också strejkdrabbad, jobbar båda parter med ett löneavtal som ska vara "tillfredsällande för båda parter". Den 28 dagars långa strejken har vid Cerro Verde har inte fått någon "betydande påverkan" på produktionen, enligt Sociedad Minera Cerro Verde.

Aluminium var samtidigt upp 37 dollar till 2.252, medan zink ökade 45 dollar till 1.900.

På ädelmetallmarknaden var spotpriset på guld ned nästan 14 dollar till cirka 1.711 dollar per uns medan silvret var upp 0,115 dollar till drygt 33,50.

"Guldet har inte gynnats av den högre riskaptiten bland marknadsaktörer och visar därmed den klassiska beteendemodellen. Riskaptiten är till stor del i balans med den svagare dollarn... Vi ser dock fortfarande potential för uppgångar i guld, eftersom krisen fortfarande inte är helt löst och det fortfarande finns betydande risker", skriver Commerzbank i ett marknadsbrev.

Table


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?