1515

Räntor och valutor: Bra dag för kronan

Humöret var på topp på marknaderna på torsdagen efter att Europas ledare enats om att utöka kraften i räddningsfonden EFSF och nådde en uppgörelse med privata långivare om 50 procents skuldnedskrivning för Grekland.

Europabörserna formligen rusade samtidigt som marknadsräntorna i Europas kärna steg med runt 10 punkter i längre löptider. Euron stärktes kraftigt mot både dollarn och yenen och även den svenska kronan gick mycket starkt. I periferin föll räntorna kraftigt i Grekland och sjönk även betydligt i Italien, Spanien, Portugal och Irland.

De svenska marknadsräntorna steg 9-10 punkter, med den tioåriga statsobligationsräntan 9 punkter upp till 2,05 procent. Den tyska tioårsräntan steg 12 punkter till 2,17 procent.

"Marknaden tolkar det positivt att det finns en slags uppgörelse. Det är positivt för risksentimentet och det är därför som statsobligationsräntorna stiger så kraftigt", sa Karsten Linowsky, räntestrateg vid Credit Suisse i Zürich, till Bloomberg News.

I de segdragna förhandlingarna vid EU-toppmötet i Bryssel, som drog ut till långt in på natten mot torsdagen, nåddes slutligen en uppgörelse om att banker frivilligt ska skriva ned Greklands skulder med 50 procent, vilket motsvarar runt 100 miljarder euro.

Samtidigt ska räddningsfonden EFSF genom hävstång få en kapacitet som är 4-5 gånger dagens nivå, vilket innebär runt 1.000 miljarder euro. EU-ledarna enades också om att skärpta kapitalkrav för Europas banker, som nu får till den sista juni 2012 på sig att uppnå 9 procents kärnprimärkapitalrelation.

Marknaderna applåderade uppgörelserna, men många bedömare pekade på att det fortsatt kvarstår oklarheter om alla detaljer i uppgörelsen och att implementeringen är långt ifrån spiksäker.

"På det hela taget är paketet ett steg i rätt riktning, men vi räknar inte med att det permanent lugnar marknaderna. Vi tror därför att ECB troligen kommer att få ta en större roll i ett senare skede", skrev Citibank i en kommentar.

En positiv nyhet var också att euroområdets konjunkturbarometer visade en mindre nedgång än väntat i oktober. Samtidigt bromsade Tysklands inflation in till 2,5 procent i oktober från 2,6 procent i september, enligt preliminär statistik.

USA-räntorna steg likaså på uppgörelsen vid EU- toppmötet spetsat med bra amerikansk BNP-statistik och tioårsräntan steg 12 punkter till 2,28 procent.

Det första estimatet för USA:s BNP under det tredje kvartalet visade att tillväxten precis som väntat växlade upp till 2,5 procent i beräknad årstakt från 1,3 procent under det andra kvartalet. Samtidigt steg privatkonsumtionen klart mer än vad analytikerna väntat sig, +2,4 procent jämfört med +1,9 procent i Bloomberg News prognosenkät.

"Var är talet om recession nu?", frågade sig analytikerna vid RDQ Economics.

De menade att än viktigare än själva tillväxtsiffran i sig var den starka sammansättningen, där investeringarna ledde tillväxten, med ett uppsving på 13,7 procent för fasta bruttoinvesteringar. Samtidigt drog lagren ned BNP-tillväxten med 1,1 procentenheter, vilket enligt RDQ gör att lagren kan bidra positivt under det fjärde kvartalet.

Annan statistik kom in lite blandat. Antalet nyanmälda arbetslösa sjönk svagt till 402.000 personer förra veckan, väntat 401.000, och kontrakterade husköp sjönk oväntat med 4,6 procent i september.

Här hemma lämnade Riksbanken precis som väntat reporäntan oförändrad till 2,00 procent och skruvade samtidigt ned sin räntebana, där framtida väntade räntehöjningar senareläggs.

Riksbankschef Stefan Ingves sa vid en pressträff att oron i omvärlden dämpar den svenska ekonomin och att osäkerheten är stor. Riksbanken räknar dock med att Europas skuldkris kommer att klaras av så att den allmänna ekonomiska utvecklingen återställs, och skulle huvudscenariot uppfyllas finns det skäl att återkomma med räntehöjningar under "senare delen av nästa år", enligt Riksbankschefen.

De båda direktionsledamöterna Lars EO Svensson och Karolina Ekholm reserverade sig och förordade i stället att räntan skulle sänkas till 1,75 procent. De ville också ha en lägre räntebana, med en ytterligare en sänkning till 1,50 procent till det första kvartalet 2012. De motiverade sin avvikande linje med att de bedömer att prognoserna för utländska styrräntor och svenskt resursutnyttjande är för höga.

Analytikerna konstaterar att besluten från Riksbanken i stort sett var i linje med förväntningarna. Danske Banks chefekonom i Sverige, Roger Josefsson, tyckte att räntebeskedet var något duvaktigt eftersom två reservanter nu ville sänka räntan.

"Den hållningen blir ännu mer intressant nu när man ska byta ut två av hökarna i direktionen. Det finns en uppenbar sannolikhet att man får in två ledamöter som delar Lars EO Svenssons och Karolina Ekholms uppfattning. Då har vi en helt annan penningpolitik", sa Roger Josefsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Nordea tyckte också att Riksbanken var mjukare än väntat i och med de två reservanterna. Nordea menade också, liksom flera andra bedömare, att Riksbanken har väl optimistiska prognoser.

"Prognoserna för den svenska ekonomin är fortfarande alltför optimistiska, vilket tyder på fortsatta nedrevideringar för prognoserna för ekonomin såväl som räntebanan. Detta stärker vår syn att banken kommer att sänka räntan nästa år", skrev Nordeas chefanalytiker Torbjörn Isaksson i ett marknadsbrev.

SCB finansmarknadsstatistik visade att utlåningen till hushållen fortsätter att bromsa in, till en ökningstakt på 5,7 procent i september från 6,2 procent i augusti.

På valutamarknaden stärktes euron kraftigt mot såväl dollarn som yenen efter uppgörelserna vid EU-toppmötet. Mot dollarn stärktes euron till 1,412 från 1,388 vid onsdagens svenska stängning.

Dollarn tappade mot den japanska yenen och nådde återigen den svagaste nivån sedan andra världskriget.

Kronan hade en bra dag i det riskvilliga klimatet och stärktes hela 16 öre mot dollarn till 6,38 och 7 öre mot euron till 9,01.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?