Råvaror: Guldet fortsätter upp

Basmetallerna vände högre under onsdagens handel efter att tappat mark på tisdagen. Oljan visade mindre rörelser medan guldet fortsatte sin vandring över 1.700-dollarstrecket.

Fokus på marknaden är riktat mot EU-toppmötet som inleds klockan 18, följt av ett möte med eurogruppens ledare. Däremot ställdes onsdagens ekofinmöte in på tisdagen vilket spred oro över utsikterna till en heltäckande lösning på skuldkrisen.

Financial Times rapporterade på onsdagen att förhandlingarna pågår in i det sista vad gäller en nedskrivning av Greklands skuld, men att ingen överenskommelse är klar med den privata sektorn. Vad gäller stabilitetsfonden EFSF kan den exakta utformningen och bedömda totalsumman för ökad "eldkraft", leverage, komma att dröja några veckor till.

På råoljemarknaden visade WTI-oljan i första termin en uppgång på 0,33 dollar till 93,50 dollar per fat vid klockan 11.30. Brent var samtidigt ned 0,17 dollar till 110,75.

Förra veckans lagerstatistik från USA överraskade marknaden med en kraftig nedgång i råoljelagren, till den lägsta nivån sedan februari 2010, med hänvisning till minskad import. Frågan har därmed ställts om denna utveckling skulle hålla i sig, något som analytiker ställt sig tvivlande till.

Det tvivlet fick också stöd av American Petroleum Institute, API, som på tisdagskvällen redovisade en lagerökning på 2,7 miljoner fat, efter att importen ökat med 0,6 miljoner fat per dag.

"Lagernedgången de senaste veckorna har till stor del berott på lägre import och inte på högre efterfrågan. Förväntningarna om en ytterligare minskning av lagren dämpades i går efter API-publiceringen", skriver Commerzbank i ett marknadsbrev.

Rapporten föregår den officiella rapporten från energidepartementet som släpps senare på onsdagen. Medianprognosen i Bloomberg News analytikerenkät pekar mot att råoljelagren ska ha stigit med 1,8 miljoner fat, medan lagren av bensin ha sjunkit 1,5 miljoner, och destillatlagren spås ha sjunkit med 1,9 miljoner fat.

På basmetallmarknaden London Metal Exchange visade flertalet metaller en stark prisutveckling. Kopparterminen var upp 227 dollar till 7.757 dollar per ton medan zinken visade en uppgång på 49 dollar till 1.891.

Uppgångarna hänvisades bland annat till spekulationer om penningpolitiska lättnader i Kina. Premiärminister Wen Jiabao sade på tisdagen att de kommer att finjustera politiken vid en "passande tid och till en lämplig utsträckning".

Barclays skriver i en analys att "selektiva lättnader" redan att inletts, och utesluter inte att Kina kan komma att sänka reservkraven för bankerna vid slutet av året. En sådan sänkning skulle dock föregås av en sänkning begränsad till de mindre bankerna, enligt Barclays.

Vid strejkdrabbade koppar- och guldgruvan Grasberg i Indonesien har nu Freeport-Mcmoran tvingats deklarera force majeure för en del av försäljningsavtalen. En talesman för bolaget sade att den lägre koncentratproduktionen har påverkat förmågan att kunna genomföra försäljningsåtagandena.

"Det här kommer att ge stöd till priserna (på koppar). Det är dåliga nyheter för smältverken", som förhandlar med de större gruvbolagen om smältlöner, sade Takashi Murata, analytiker vid Daiwa Securities Capital Markets till Bloomberg News.

Aluminium var samtidigt upp 13 dollar till 2.237, medan nickel var upp 200 dollar till 19.950.

På ädelmetallmarknaden var spotpriset på guld upp strax under 10 dollar till drygt 1.715 dollar per uns medan silvret var upp 0,43 dollar till 33,69.

På tisdagskvällen steg gulpriset drygt 3 procent och bröt 1.700-dollargränsen för första gången sedan 22 september. De senaste två månaderna har guldet uppvisat liknande rörelser som aktiemarknaderna, men den trenden bröts igår när USA-börserna visade breda nedgångar.

"Det här (tisdag) är en kritisk dag för guld. Det rör sig upp med obligationer, dollarn och yenen, och det säger mig att 'flykt-till-kvalitet'-pengarna är tillbaka i leken", sade Adam Klopfenstein, senior marknadsstrateg vid MF Global till Wall Street Journal.

Table


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?