1515

Räntor och valutor: Uppåt för euron

Europeiska statspappersräntor vänder ned på tisdagsmorgonen efter en uppgång efter den svenska marknadens stängning på måndagen. Euron handlas samtidigt något högre mot andra valutor men utvecklingen på tisdagsmorgonen är oregelbunden.

De asiatiska marknaderna pendlade mellan oro och hopp i tisdagens handel och marknadens fokus var fortsatt riktat mot den europeiska krishanteringen inför onsdagens extra EU- toppmöte. Intresset gäller bland annat förhandlingarna med bankerna om hur stora nedskrivningar de ska acceptera på innehaven av grekiska statspapper.

Enligt Financial Times har EU enats om att begära att privata investerare ska acceptera nedskrivningar på 60 procent. Frankrike, ECB och IMF var länge skeptiska men accepterar den tyska hållningen under förutsättning att det privata deltagandet är frivilligt.

Bankindustrigruppen IIF, Institute of International Finance, slår dock tillbaka mot EU. I ett pressmeddelande på måndagen skriver IIF-chefen Charles Dallara att det finns gränser för "vad som kan betraktas som frivilligt för investerarbasen och för bredare marknadsdeltagare".

"Varje approach som inte baseras på kooperativa diskussioner och som inkluderar ensidiga åtgärder skulle vara likvärdigt med default (betalningsinställelse)", skriver Charles Dallara.

De finansiella företag som företräds av IIF har föreslagit en nedskrivning av innehaven av grekisk statsskuld på 40 procent, enligt en icke namngiven källa som informerats i ärendet.

Tisdagens Europaagenda innehåller inga riktigt tunga statistikpunkter, marknadsaktörer kan därmed fortsätta att fokusera på möjliga rykten och utspel inför ondagens toppmöten samtidigt som man håller ögonen på inkommande bolagsrapporter för ytterligare vägledning om konjunkturläget/utsikterna.

Inkommande information på tisdagsmorgonen visade på en liten ljusglimt vad gäller hushållens sentiment, enligt mätningar från både Tyskland och Frankrike har hushållens bedömning om ekonomin stigit oväntat den senaste månaden.

Svenska statsobligationsräntor öppnar tisdagens handel på något högre nivåer jämfört med måndagens stängning. Kronan handlas samtidigt marginellt svagare mot euron.

På den svenska agendan riktas intresse mot Riksgäldens nya prognos om lånebehovet, som publiceras klockan 9.30. I den förra prognosen, i maj, såg Riksgälden ett överskott på 99 miljarder kronor i år och 68 miljarder 2012. Dessa prognoser baserades dock på betydligt ljusare konjunktur- och arbetslöshetsprognoser än vad som nu är konsensusbilden, och dessutom på ytterligare försäljningsintäkter för statliga företag.

Bankekonomer räknar med lägre överskott i de nya prognoserna, men emissionsvolymerna väntas förbli låga.

Klockan 9.30 publicerar SCB också PPI för september, enligt SME Direkts prognosenkät väntas PPI ha varit oförändrat jämfört med i augusti och stigit 0,5 procent jämfört med september 2010.

Tisdagens USA-agenda bjuder på S&P/Case Shillers husprisindex för augusti, klockan 15.00, FHFA:s husprisdata för samma månad och hushållens konfidensindikator för oktober, klockan 16.00.

Enligt Bloomberg News enkäter väntas S&P/CS-index visa att huspriserna i USA:s 20 största städer sjönk 3,50 procent i augusti jämfört med augusti 2010, FHFA-index väntas samtidigt visa en uppgång med 0,2 procent jämfört med i juli. Hushållens konfidensindikator väntas ha stigit till 46,0 i oktober från 45,4 i september.

Därtill rapporterar ICSC/Goldman Sachs samt Redbook om detaljhandelskedjornas försäljning förra veckan, och finansdepartementet ska sälja tvååriga statsobligationer för 35 miljarder dollar i kväll.

Table


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?