1515

Börsen: Terminer pekar på nedgång

Investerarna i Stockholm har ett flertal tunga bolagsrapporter att hantera på tisdagen, samtidigt som en viss vaksamhet mot nyhetsflödet i övriga Europa måste hållas inför onsdagens toppmöte. Terminerna för de ledande europeiska indexen låg på minus inför börsöppning.

Omkring klockan 8.35 var decemberterminen för Euro Stoxx 50 ned 0,5 procent. Parisbörsens CAC 40-termin backade likaledes 0,5 procent och terminen för Londonbörsens FTSE 100 var 0,4 procent lägre. I Frankfurt var DAX-terminen ned 0,5 procent.

Även om informationsflödet från Europa, inför onsdagens uppföljande toppmöte där beslut om åtgärder för att hantera euroområdets skuldkris utlovats, kan väntas ligga i bakgrunden för den svenska tisdagsbörsen, ligger dock ett antal viktiga bolagsrapporter högst på bordet.

Volvo levererade ett resultat före skatt för det tredje kvartalet som blev 6 procent sämre än väntat enligt SME Direkts snittestimat, men med en högre nettoomsättning än analytikerna räknat med. Bolaget sänkte sin prognos för lastbilsmarknaden i Nordamerika under 2011, medan prognosen för Europa lades i det tidigare övre prognosintervallet. Även prognosen för tillväxten på marknaden för anläggningsmaskiner i år drogs ned. För 2012 spår Volvo tillväxt på den nordamerikanska lastbilsmarknaden, medan marknaderna i Europa och Brasilien väntas minska. Den globala marknaden för anläggningsmaskiner kan väntas växa med 5-15 procent enligt Volvos beräkningar.

Analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med efter rapporten tror att Volvo-aktien kan reagera positivt på sin kvartalsrapport, trots måndagens kursuppgång. Siffrorna för tredje kvartalet var något lägre än väntat, men de hamnar i skuggan av bolagets positiva utsikter.

"Utsikterna är väldigt, väldigt positiva. De räknar med tillväxt för såväl lastvagnar och anläggningsmaskiner nästa år, vilket inte låg i allas förväntningar", säger en analytiker.

Swedbank presterade ett rörelseresultat som var 11 procent bättre än väntat för det tredje kvartalet, enligt SME Direkts analytikerenkät. Såväl ränte- som provisionsnettot blev något högre än analytikerna räknat med. Bankens ambition är att kostnaderna under 2012 ska bli lägre än under 2011.

Tieto slog till med ett resultat före skatt som var 37 procent bättre än väntat i det tredje kvartalet, och upprepade sina liggande prognoser för helåret 2011.

Även SCA levererade ett kvartalsresultat som var starkare än väntat. Bolaget överraskade med att rivstarta ett effektiviseringsprogram med sparmål på 700 miljoner kronor, för vilket oväntade omstruktureringskostnader på 350 miljoner kronor togs i tredje kvartalet.

Lindab stack ut med ett svagt kvartalsresultat, 34 procent sämre än väntat före skatt. Bolaget noterade en lägre tillväxt, främst på grund av en mattare utveckling i Norden, under perioden.

Onsdagens kommande rapporter inkluderar Autoliv klockan 11.30 och Boliden klockan 12.00, och därtill ett antal rapporter från börsens mindre bolag.

På statistikagendan finns SCB:s PPI-rapport för september och en snabbindikator på konjunkturen andra halvåret klockan 9.30. I riksdagen debatteras den ekonomiska situationen i euroområdet, med deltagande av finansminister Anders Borg, start klockan 13.00.

USA-flödet under eftermiddagen är tätt med ICSC veckoindex för detaljhandelsförsäljningen klockan 13.45, följt av Redbooks veckoindex på samma tema klockan 14.55.

S&P/CS husprisindex för augusti släpps klockan 15.00, och FHFA:s husprisindex för augusti klockan 16.00.

Hushållens konfidensindikator för oktober kommer klockan 16.00.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?