Stockholmsbörsen: Rally avslutade börsveckan

Stockholmsbörsen tog tillsammans med de ledande europabörserna ett rejält kliv uppåt i fredagens handel på växande förhoppningar att Europas ledare är på väg att presentera ett konkret paket med slagkraftiga lösningar för regionens skuldkris.

OMXS30 stängde 3,3 procent högre till noteringen 965,2. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 15,2 miljarder kronor. Den totala omsättningen i Stockholm, inklusive Burgundy, Chi-X, Turquoise och Bats, uppgick till 20,6 miljarder kronor.

Uppgången i index var bred med verkstad och banker på vinnarlistan. Även gruvor gick bra mot bakgrund av uppgångar i råvarupriserna. Ericsson och Nokia bromsade uppgången med rekyler nedåt efter torsdagens rapportdrivna avancemang.

"Marknaden räknar i allt större utsträckning med att politikerna göra så som marknaden så hett önskar, att stabilisera Europa genom att biffa upp stödmekanismerna. Om det kommer på söndag eller på onsdag är egalt. Från Merkel och Sarkozy har det kommit fram ganska klart att de först på onsdag kommer att presentera ett sådant paket. Det kommer säkert uttalanden från helgens möten också", säger Jonas Olavi, aktiestrateg på Nordea, till Nyhetsbyrån Direkt.

Under helgen sammanstrålar finansministrarna inom eurogruppen och ekofin varpå regeringscheferna i Europa möts i ett extra toppmöte under onsdag nästa vecka.

Nordeas strateg konstaterar att kvartalsrapporterna i Sverige, men även i USA, så här långt har varit bra.

"Överlag har det varit bra rapporter och uttalandena har inte heller pekat på en snabb och kraftig avmattning - även om osäkerheten ökat. Placerarna har fått lite mer råg i ryggen och tycker att det är billigt på de här nivåerna", säger Jonas Olavi och fortsätter om fredagens rapportflöde specifikt:

"Atlas var väldigt bra, kanske lite svag på orderingången, och Scanias rapport var rätt okej. Hexpol, ett litet bolag men ändå blueprint på verkstadsindustrin världen över som underleverantör, märker inte av någon avmattning".

Atlas Copcos resultatet före skatt blev 6 procent bättre än väntat enligt SME Direkt. Omsättningen för de största områdena, Kompressorteknik och Gruv- och bergbrytningsteknik, överträffade konsensus med marginaler runt väntade nivåer. A-aktien stängde 5,9 procent upp på 134:50 kronor.

I sektorn stannade Alfa Lavals uppgång på 2,4 procent, till 117:40 kronor efter att resultatet före skatt kom in 7 procent svagare än förväntat. Orderingången överträffade konsensusprognosen och för det fjärde kvartalet spår bolaget en efterfrågan i linje med motsvarande period i fjol, men något lägre jämfört med det nyss avslutade tredje kvartalet.

Scania gjorde bättre ifrån sig än analytikerna räknat med i tredje kvartalet. Såväl intäkter som resultat blev något bättre än snittförväntningarna, enligt SME Direkt.

Scania B var upp 5,0 procent till 107:60 kronor.

Hexpol B lyfte 12,5 procent 157 kronor efter att ha rapporterat en organisk försäljningstillväxt på 21 procent och en rörelsemarginal på 12,8 procent i tredje kvartalet.

Stora Ensos R lyfte 4,5 procent trots ett resultat något under analytikernas förväntningar. Kommentarer om höjda tidningspapperspriser, en stabiliserad marknad för bestruket finpapper och tecken på att massaprisfallet bottnar ur gladde.

Utanför rapportflödet fortsatte Lundin Petroleum sin resa uppåt med ett lyft på 9,8 procent till 156:20 kronor i spåren av att Statoil dubblat bedömning av oljefyndigheterna i Aldous Major North, där Lundin äger 10 procent av licensen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Partnerskap med fokus på kundvärde och lokal expertis

Christoffer Hofling, Jacques Faveyrol och Phoebe Sheils på BNP Paribas Cardif.
Christoffer Hofling, Jacques Faveyrol och Phoebe Sheils på BNP Paribas Cardif.

Försäkringsjätten BNP Paribas Cardif finns över hela världen samtidigt som de är experter lokalt och har funnits på den nordiska marknaden i 20 år. De 125 anställda på kontoren i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn och Oslo arbetar kontinuerligt med att hela tiden ligga i framkant och hitta nya lösningar för att stärka samarbeten och kundvärden.

BNP Paribas Cardif jobbar enligt en b2b2c-modell, vilket innebär att det alltid finns en partner som mellanhand och att slutkunden är deras gemensamma. Med en kombination av expertis, engagemang och teknologi skapar och utvecklar de tillsammans med sina partners produkter och tjänster som genererar ett mervärde till partners totalerbjudande.

– Nyckeln till framgång är våra partnersamarbeten som bygger på stort ömsesidigt förtroende och gemensamma fokus på kundvärde och kundupplevelse. Vi har ett enormt fokus på hur vi kan supportera våra partners att uppfylla sina strategier. Genom bolagets lokala expertis, med alla funktioner på plats i Norden och med en nordisk IT-plattform, har vi möjligheten att alltid anpassa lösningarna till respektive partners förutsättningar. Det lokala fokuset gör dessutom att vi hela tiden har fingret på pulsen och anpassar verksamheten efter hur samhället ser ut och utvecklas, säger Christoffer Hofling, ansvarig Partner Experience.

– I Norden har vi generellt sett kommit långt i den digitala utvecklingen. Det ställer krav på oss i koncernen att hänga med och ligga i framkant digitalt, säger Jacques Faveyrol, vd, BNP Paribas Cardif.

Kunden i fokus

Tillsammans med sina partners är visionen att skapa ekonomisk trygghet och mervärde för privatpersoner. 

– En försäkring är en produkt man köper men som man hoppas aldrig behöver användas. Men när olyckan väl är framme så är det enormt viktigt att kunden alltid ska känna sig trygg och att kundupplevelsen är positiv, säger Phoebe Sheils, Customer Experience Expert.

Mycket av arbetet kring kundupplevelsen handlar om att göra det enkelt och smidigt. Ett sådant exempel kan vara kommunikationsinsatser som klarspråksanpassning eller digitala verktyg som skadeportalen, där kunden kan anmäla sin skada direkt i telefonen och fota de dokument som behöver laddas upp. Inga pappersblanketter eller långa telefonsamtal behövs. 

– I en utsatt situation ska kunden behöva göra så lite som möjligt och därför vill vi göra det enkelt, säger Phoebe.

Rätt kompetens på rätt plats

Marknaden förändras snabbt och digitaliseringen sker i en rasande fart, inte minst som ett resultat av pandemin då behovet av digitala lösningar ökat dramatiskt. Samtidigt har också intresset och medvetenheten kring BNP Paribas Cardifs produkter ökat. De ser en enorm potential på den nordiska marknaden och investerar kraftigt i teknologi för att kunna möta framtidens behov.

– Vi har personer med rätt kompetens på rätt plats, personer som känner till marknaden, hur kunderna tänker och vilka behov de har, avslutar Jacques.

Fakta

BNP Paribas Cardif grundades år 2000 och utgör försäkringsgrenen av den internationella bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finanstjänster.

Läs mer på https://bnpparibascardif.se/ 

 

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?