1515

Stockholmsbörsen: Positivt inför toppmötet

Fredagens aktiehandel i Stockholm inledde på plus, men höll sig en bit under morgonens högstanivå. Ute i Europa steg de ledande börserna med uppmärksamheten riktad mot de europeiska möten på hög nivå som inleds på fredagen och kulminerar på söndagen.

Omkring klockan 10.55 var storbolagsindexet OMXS30 upp 0,6 procent till noteringen 939. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 3,3 miljarder kronor. Den sammanslagna omsättningen i Stockholm, inklusive Burgundy, Chi-X, Turquoise och Bats, uppgick till 4,5 miljarder kronor.

Uppgången var bred med verkstad och banker på vinnarlistan. Ericsson och Nokia bromsade uppgången med rekyler nedåt efter torsdagens avancemang.

Bland de ledande indexen i Europa var Euro Stoxx 50 upp 0,9 procent. Frankfurtbörsens DAX-index steg 0,4 procent, och Londonbörsens FTSE 100 var tillika 0,4 procent högre. I Paris var CAC 40 upp 0,9 procent.

I Europa dominerade bank och finans på vinnarsidan, med teleoperatörer som god tvåa. Råvarurelaterat gick också bra medan läkemedel och telekomleverantörer tappade mark.

Förväntningarna på de möten inom olika skikt av den europeiska makteliten som äger rum under veckoslutet dominerade aktiehandeln i Europa. Nyhetsrapporteringen inför toppmötet ger bilden av fortsatt oenighet om förstärkningen av stödfonden EFSF, men med nya förslag på bordet i elfte timmen återvände något av investerarnas tilltro om en lösning. Redan innan toppmötet mellan regeringschefer har ett nytt toppmöte utlysts tre dagar senare, med motivationen att mer tid behövs för att nå ett "globalt och ambitiöst ackord".

De tyska IFO-indexen, som mäter stämningen i det tyska näringslivet, var något bättre än väntat i oktobermätningen, men knuffade ändå tillbaka DAX-index ordentligt.

Alfa Laval lämnade på morgonen ett resultat före skatt som var 7 procent svagare än väntat enligt SME Direkts snittestimat inför rapporten. Bolaget spår en efterfrågan i det fjärde kvartalet i linje med motsvarande period året innan, men något lägre jämfört med det nyss avslutade tredje kvartalet. Alfa Lavals orderingång i perioden var 8,0 miljarder kronor, bättre än väntade 7,5 miljarder.

Alfa Laval backade 1,0 procent till 113:40 kronor i den tidiga handeln.

Scania gjorde bättre ifrån sig än analytikerna räknat med i tredje kvartalet. Såväl intäkter som resultat blev något bättre än snittförväntningarna enligt SME Direkts sammanställning. Som bolaget meddelade redan den 10 oktober bromsade efterfrågan på fordon in i slutet av perioden, främst i södra Europa men även i Latinamerika, Mellanöstern, Ryssland och norra Europa.

Scania B var upp 2,0 procent till 104:50 kronor.

Lundin Petroleum har dubblerat sin tidigare bedömning av oljefyndigheterna i Aldous North, till intervallet 900- 1.500 miljoner fat från tidigare 400-800 miljoner fat. Nyheten skickade åter upp bolaget till toppen av storbolagslistan med en uppgång på 11,0 procent till 157:90 kronor.

I Finland har 32.000 metallarbetare gått ut i strejk på fredagsmorgonen. Bland de svenska börsbolagen påverkas verksamheterna i landet för ABB, Sandvik och Boliden av strejken. Boliden beräknar att strejken kommer att påverka bolagets rörelseresultat med 4-5 miljoner kronor per dag.

Boliden var upp 1,4 procent till 83:35 kronor, med viss medvind i ryggen från ett positivt råvarusentiment i Europa.

Teliasonera var på turné bland investerare i London på torsdagen, aktien på fredagen gick något bättre än index med en uppgång på 0,6 procent till 45:22 kronor.

Under fredagsmorgonen har det varit ett digert flöde av kommentarer från analytikerna på torsdagens delårsrapporter från Ericsson och Nokia. För Ericssons del handlar de analyser som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av mest om reviderade estimat och en del sänkta riktkurser. Analytikernas syn på Nokia efter rapporten är fortsatt splittrad med såväl höjda som sänkta rekommendationer, med en försiktigt optimistisk ton hos flera Stockholms- och Londonbaserade firmor.

Ericsson backade 3,8 procent till 65:55 kronor, och Nokia var ned 1,3 procent till 42:67 kronor i skuggan av kraftiga uppgångar på torsdagen.

Fredagens fortsatta rapportagenda innehåller tungviktarna Atlas Copco och Stora Enso som båda släpper sina rapporter klockan 12.00.

De amerikanska börsjättarna General Electric, Honeywell och Verizon rapporterar alla under eftermiddagen, innan börserna i New York öppnar.

Europaagendan innehåller framför allt eurogruppsmötet som klockan 14.00 inleder helgens intensiva aktiviteter bland Europas beslutsfattare.

Från USA väntas ingen statistik under fredagen.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?