1515

Stockholmsbörsen stängde ned

Efter en torsdag med slagig handel och ett index som länge såg ut att klara sig kvar på plus lyckades Stockholmsbörsen till slut inte hålla emot de nedgångar som noterades i övriga Europa och under de första timmarna i USA. Bankaktierna och många av de större verkstadsbolagen tyngde utvecklingen medan telekom höll emot efter några starka kvartalsrapporter i sektorn.

Vid stängning hade OMXS30 gått ned med 0,9 procent till noteringen 934,1. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 15,2 miljarder kronor. Den totala omsättningen i Stockholm, inklusive Burgundy, Chi-X, Turquoise och Bats, uppgick till 19,5 miljarder kronor.

Bland de ledande indexen i övriga Europa var Euro Stoxx 50 ned 2,6 procent. Parisbörsens CAC 40 backade 2,3 procent och i London var FTSE 100 1,5 procent lägre. Frankfurtbörsens DAX-index var ned 2,6 procent.

På den europeiska scenen tändes nytt hopp om framsteg i krishanteringen i euroområdet efter att Reuters rapporterat om att stödfonden EFSF ska tillåtas köpa statsobligationer på andrahandsmarknaden. Nyhetsflödet inför veckoslutets toppmöten har annars gett intryck av intensiva sonderingar men skilda åsikter om föreslagna åtgärder och tillvägagångssätt.

I den sena eftermiddagshandeln kom uppgifter, med hänvisning till källor inom EU, att toppmötet på söndag inte väntas kunna enas om alla tekniska detaljer kring privata långivares skuldnedskrivning och återkapitalisering av europeiska banker utan att detta arbete kunde dra ut på tiden in i nästa vecka.

Investerarna i Stockholm hade mycket att stå i på hemmaplan med ett intensivt rapportflöde. I blickfånget var telekom med oväntat starka rapporter från Ericsson och Nokia.

Ericsson levererade ett resultat före skatt som var 5 procent bättre än väntat och lindrade oron över ett försäljningsras i Nordamerika med totala intäkter som låg 5 procent över förväntan. En lägre bruttomarginal än väntat, och utsikter om marginalpress under en fortsatt period av mindre lönsamma moderniseringsprojekt i Europa, viftades undan av aktiemarknaden. Ericsson B steg 4 procent till 68:10 kronor.

Även Nokia slog till med en rapport som var starkare än väntat. Bolaget överraskade positivt med försäljningen och lönsamheten för bolagets huvudverksamhet, mobiltelefoner. Nokia avancerade 6,5 procent till 43:24 kronor.

Getinges resultat före skatt hamnade under analytikernas förväntningar, och den organiska omsättningstillväxten i det tredje kvartalet var svagare än väntat. Bolaget upprepade sina prognoser för 2011, och spår fortsatt god vinsttillväxt under 2012. Aktien noterades 0,1 procent upp till 160:50 kronor.

Axis levererade en delårsrapport som slog förväntningarna på samtliga punkter. Resultatet före skatt blev 74 procent bättre än väntat och intäktstillväxten var vida högre än vad analytikerna räknat med enligt SME Direkt. Axis rusade 20 procent till 149:75 kronor.

Även Axfood lyckades något bättre än väntat med resultatet för det tredje kvartalet medan Haldex fallerade, med ett resultat före skatt som var 5 procent sämre än väntat.

Axfood-aktien steg 3,9 procent till 237:40 kronor, medan Haldex backade 7,1 procent till 26 kronor.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?