1515

Stockholmsbörsen: Köparna tar kommandot

Stockholmsbörsen letade sig vid halvtid på onsdagen upp i fastare positivt territorium efter en skakig resa på förmiddagen.

Handeln färgades av bolagsrapporter under en dag då det europeiska ledarskiktet mest ägnade sig åt att slipa argumenten inför veckoslutets toppmöte.

Omkring klockan 13.20 var storbolagsindexet OMXS30 upp 0,4 procent till noteringen 949. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 6,7 miljarder kronor. Den totala omsättningen i Stockholm, inklusive Burgundy, Chi-X, Turquiose och Bats, uppgick till 9,5 miljarder kronor.

Bland Europas större index var Euro Stoxx 50 upp 1,4 procent. Londonbörsens FTSE 100 var 1,2 procent högre, och Parisbörsens CAC 40 steg 1,1 procent. I Frankfurt var DAX- index upp 1,3 procent.

På europeisk nivå var bank och finans starkaste sektor i den tidiga handeln, följt av olja och gas.

De europeiska ledarna vässade retoriken inför det stundande toppmötet i veckoslutet, som väntas bli en vågbrytare för den alltmer akuta skuldkrisen i euroområdet.

EU-kommissionens fempunktsplan är utgångspunkten för förhandlingarna inför och vid eurotoppmötet, med syfte att lösa skuldkrisen, enligt ekonomikommissionär Olli Rehn om uttalade sig vid en presskonferens på onsdagen.

"Våra fem punkter slår fast parametrarna hur krisen ska lösas", sade kommissionens ordförande José Manuel Barroso, som också deltog i presskonferensen.

De fem punkterna är att hjälpa Grekland, förstärka krishanteringsredskapen - främst räddningsfonden EFSF, stärka bankerna, genomdriva strukturreformer och införa en bättre styrning av den ekonomiska politiken.

Ericsson, som rapporterar på torsdagen, bromsade börsutvecklingen i Stockholm med en nedgång på 3,8 procent till 65:90 kronor. Amerikanska Powerwave, som levererar komponenter för mobilnät till såväl teleoperatörer som systemleverantörer, varnade på onsdagskvällen för att bolagets intäkter under det tredje kvartalet kommer att nå knappt hälften av vad analytikerna räknat med. Powerwave vittnade om en betydande nedgång i de nordamerikanska operatörernas investeringar och en avmattning även på flera andra marknader.

I Paris var branschkollegan Alcatel-Lucent ned 4,4 procent.

SKF sänkte OMXS30 två punkter med sin rapport, trots ett resultat före skatt som slog förväntningarna med 2 procent enligt SME Direkt. SKF, som ses som en viktig konjunkturindikator för svensk industri, spår en svagare efterfrågan inom flera av bolagets kundsegment under fjärde kvartalet, jämfört med det nyss avslutade.

SKF B var ned 2,0 procent till 138:80 kronor.

Nordea var först ut med delårsrapport bland de svenska bankerna. Bankens rörelseresultat i det tredje kvartalet blev 23 procent sämre än SME Direkts snittestimat, men enligt analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med var det underliggande resultatet i stort sett i linje med förväntningarna. Ränte- och provisionsnetto blev något bättre än väntat. Nordea vittnade om en dämpad svensk efterfrågan på bolån och företagslån under perioden.

Nordea steg 1,2 procent till 56:90 kronor.

Nomura tar med sig stigande marginaler på svenska bolån samt en fortsatt robust tillgångskvalitet i Sverige från Nordeas rapport som speciellt positivt inför kommande veckas kvartalsrapporter från Handelsbanken och Swedbank. Rådande kapitalmarknader och pressade miljö för företagsbankverksamhet anses däremot negativt inför SEB:s rapport.

Handelsbanken avancerade 2,7 procent till 183:00 kronor, Swedbank var upp 2,6 procent till 84:85 kronor och SEB A steg 1,6 procent till 38:88 kronor.

Tele2 levererade ett ebitda-resultat för det tredje kvartalet som var 3 procent bättre än väntat och intäkter i linje med analytikernas förväntningar enligt SME Direkt. Tele2 skruvade ned sin capex-prognos för 2011 och snyggade till prognosen för årets ebitda-förlust i Kazakhstan, medan övriga prognoser lämnades oförändrade.

Tele2:s vd Mats Granryd sade sig inte ha sett några tecken på negativa makroeffekter på bolagets verksamhet, och bedömer att den starka utvecklingen i Ryssland under perioden är uthållig, i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt efter rapporten.

Tele2 avancerade 2,9 procent till 134:60 kronor.

Teliasonera redovisade ett tredje kvartal i linje med marknadens förväntningar, och upprepade liggande prognoser för det innevarande året.

Teliasonera har en fortsatt försiktig hållning kring hur mycket bolaget kan dela ut till aktieägarna och skuldsättningsgraden ligger för närvarande för högt för att bolaget ska ge någon extrautdelning.

"Vi har sagt att om vi ligger en bra bit under 1,5 i skuldsättningsgrad kan vi göra extrautdelningar. Nu ligger vi på 1,8 och Per-Arne Blomquist (finanschef) förväntar sig att den kommer att sjunka resten av året, vilket gör att vi har bra med kuddar", sade vd Lars Nyberg till Nyhetsbyrån Direkt i anslutning till onsdagens rapportpresentation.

Teliasonera handlades 0,3 procent lägre till 45:95 kronor.

Millicom, som rapporterade sitt tredje kvartal på tisdagen, har fått reaktioner från analytiker i form av en sänkt rekommendation till sälj från behåll från Nordea, en sänkning till sälj från köp från Pareto Öhman. Danske Bank har dragit ned rekommendationen till behåll från köp, och UBS har höjt sin riktkurs till 740 kronor från tidigare 705 kronor.

Millicom var ned 3,6 procent till 700:00 kronor.

Även Saab levererade ett resultat som slog förväntningarna, medan intäkter och orderingång blev något svagare än väntat i det tredje kvartalet.

Saab var ned 4,8 procent till 126:20 kronor.

Med onsdagens svenska rapportflöde överståndet vänds blickarna mot USA. Under eftermiddagen kommer rapport från Abbott Labs före öppning i New York. American Express väntar till efter amerikansk stängning med sin rapport.

Från USA kommer även ett flöde av statistik med KPI för september klockan 14.30, samtidigt släpps en rapport över bostadsbyggandet i september och klockan 16.30 kommer redovisningen av oljelager i USA från DOE. Federal Reserve släpper Beige Book klockan 20.00.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?