1515

Börsen: Terminer pekar uppåt

De europeiska indexterminerna ligger på plus inför onsdagens börshandel, färgade av uppgångar i New York och Asien efter starka amerikanska bolagsrapporter och en något stärkt tillförsikt om Europa inför det stundande toppmötet under veckoslutet. I Stockholm kan handeln väntas färgas av ett rapportflöde som snabbt närmar sig kulmen.

Omkring klockan 8.45 var decemberterminen för Euro Stoxx 50 upp 1,0 procent. Terminen för Londonbörsens FTSE 100 var 1,0 procent högre, och Parisbörsens CAC 40-termin steg 0,7 procent. I Frankfurt var DAX-terminen upp 0,8 procent.

Starka amerikanska bolagsrapporter på tisdagskvällen togs som tecken på en stärkt ekonomisk återhämtning bland investerare i såväl New York som Asien. Särskilt rapporterna från Bank of America och Intel, som båda överträffade analytikernas förväntningar, bidrog till glädjen.

Under tisdagen kom uttalanden från EU-kommissionen som indikerade tillförsikt inför veckoslutets europeiska toppmöte, och vägde mot de mer försiktiga tongångar som på måndagen kom från tyskt håll.

Den brittiska tidningen The Guardian lämnade uppgifter om att en preliminär överenskommelse nåtts mellan Tyskland och Frankrike om utökningen av den tillfälliga europeiska stödfonden. En talesman för den tyska regeringen avböjde att kommentera uppgifterna.

Moody´s gjorde en tredje sänkning av Spaniens kreditbetyg på drygt fyra månader. Denna gång sänktes betyget med två steg till A1, med fortsatt negativa utsikter.

Standard & Poor´s sänkte sin sektorrating för den italienska banksektorn på tisdagskvällen.

Onsdagsmorgonen fylldes till stor del av bolagsrapporter som i huvudsak innehöll upprepade eller höjda prognoser för helåret 2011.

Bland de större bolagen levererade Tele2 ett ebitda- resultat för det tredje kvartalet som var 3 procent bättre än väntat och intäkter i linje med analytikernas förväntningar enligt SME Direkt. Tele2 skruvade ned sin capex-prognos för 2011 och putsade av prognosen för årets ebitda-förlust i Kazakhstan, medan övriga prognoser lämnades oförändrade.

Teliasonera redovisade ett tredje kvartal i linje med marknadens förväntningar, och upprepade liggande prognoser för det innevarande året.

Millicom, som rapporterade sitt tredje kvartal på tisdagen, har fått de första reaktionerna från analytiker i form av en sänkt rekommendation till sälj från behåll från Nordea, och en höjd riktkurs till 740 kronor från tidigare 705 kronor från UBS.

Nordea var först ut med delårsrapport bland de svenska bankerna. Bankens rörelseresultat i det tredje kvartalet blev 23 procent sämre än SME Direkts snittestimat, medan ränte- och provisionsnetto blev något bättre än väntat. Nordea vittnade om en dämpad svensk efterfrågan på bolån och företagslån under perioden.

Enligt analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med var dock det underliggande resultatet i stort sett i linje med förväntningarna.

Även Saab levererade ett resultat som slog förväntningarna, medan intäkterna blev något svagare än väntat i det tredje kvartalet. En nedreviderad intäktsprognos, med hänsyn tagen till förvärvade Sensis, och en upprepad helårsprognos för rörelsemarginalen, tyder på att utvecklingen i det tredje kvartalet kan komma att fortplanta sig framåt.

Bland de mindre bolagen visade Byggmax ett nettoresultat för tredje kvartalet som var i det närmaste oförändrat jämfört med motsvarande kvartal ifjol, med något högre omsättning. Bolaget drog upp sin bedömning av potentialen för nya butiksöppningar till 155 stycken på sikt.

Micronic Mydata presterade ett positivt rörelseresultat i det tredje kvartalet och upprepade sin försäljningsprognos för helåret.

Kvar på rapportagendan finns SKF, som rapporterar omkring klockan 12, och MTG som lämnar sin rapport klockan 13.00.

Från USA kommer rapporter från Abbott Labs, United Technologies och Morgan Stanley innan öppning i New York. American Express väntar till efter amerikansk stängning med sin rapport.

Statistikagendan domineras av EMU som släpper bytesbalans för augusti klockan 10.00, byggproduktionen för samma månad klockan 11.00 och en reviderad bytesbalans för andra kvartalet likaledes klockan 11.00.

Bank of England publicerar protokollet från sitt senaste räntemöte klockan 10.30.

Från USA kommer KPI för september klockan 14.30, samtidigt släpps en rapport över bostadsbyggandet i september och klockan 16.30 kommer redovisningen av oljelager i USA från DOE. Federal Reserve släpper Beige Book klockan 20.00.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?