Annons

Stockholmsbörsen: Tar täten i Europa

Stockholmsbörsen höll sig nära dagshögstanivåer vid inledningen av fredagseftermiddagen, och var en av de starkare börserna i Europa.

Nyhetsflödet rörande hanteringen av de europeiska finanserna hade en positivare ton under fredagen, och investerarna började vända uppmärksamheten mot börsbolagens vittnesmål om det tredje kvartalet.

Omkring klockan 13.00 var storbolagsindexet OMXS30 upp 1,5 procent till noteringen 950. Omsättningen på Stockholmsbörsen var 4,8 miljarder kronor. Den sammanslagna omsättningen i Stockholm, inklusive Burgundy, Chi-X, Turquoise och Bats, uppgick till 7,4 miljarder kronor.

Verkstad, med viss tonvikt på fordon, och råvarurelaterade bolag tog plats på vinnarlistan tillsammans med Ericsson och Oriflame, medan skogsbolagen tyngde efter en vinstvarning från UPM-Kymmene.

Bland de ledande europeiska indexen var Euro Stoxx 50 upp 0,7 procent. Frankfurtbörsens DAX steg 0,8 procent, och i London var FTSE 100 upp 0,9 procent. Parisbörsens CAC 40 var 0,8 procent högre. Madrids IBEX 35 var ned 0,1 procent efter att Standard & Poor´s sänkt sitt kreditbetyg för Spanien under natten till fredagen. Betyget för Spaniens långfristiga upplåning sänktes till AA- från tidigare AA, med negativa utsikter.

I Europa drog råvarurelaterade bolag uppåt, tillsammans med kemiindustri, medan bank och finans tyngde.

Länderna i G20-gruppen överväger en utökning av Internationella valutafondens utlåningskapacitet för att hjälpa till att bromsa den europeiska skuldkrisen.

Det rapporterar Bloomberg News och hänvisar till icke namngivna företrädare för såväl G20 som IMF.

Utökad "eldkraft" för IMF ska diskuteras som en del av en global överenskommelse vid G20:s toppmöte i början av november. Samtalen är dock ännu i ett tidigt skede, och de potentiella bidragsgivarna vill avvakta och se vilka åtgärder de europeiska ledarna vidtar för att begränsa krisen vid deras toppmöte den 23 oktober.

Kreditvärderingsinstitutet Fitch har sänkt sitt kreditbetyg för UBS och satt sju globala banker under negativ bevakning. De sju bankbjässar som nu bevakas är Bank of America, Barclays, BNP Paribas, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, Morgan Stanley och Société Générale.

Utspelet satte sina spår i den europeiska banksektorn. BNP Paribas var ned 3,7 procent och Société Générale backade 2,5 procent i Paris. Deutsche Bank var ned 2,0 procent i Frankfurt, medan Barclays stack ut med ett avancemang på 2,0 procent i London.

De svenska bankerna klarade sig dock undan det europeiska säljtrycket, men med varierande framgång på fredagsbörsen.

Swedbank var upp 2,0 procent till 82,70 kronor, SHB A avancerade 1,4 procent till 176,30 kronor och SEB A steg 0,9 procent till 38,34 kronor. Nordea steg 0,1 procent till 57,55 kronor.

Medas utpekade friare, amerikanska Valeant, är inte längre intresserat av ett förvärv rapporterade Di.se på fredagen, med hänvisning till källor. Meda backade 2,9 procent till 64,65 kronor.

Oriflame klättrade 4,1 procent till 252,60 kronor efter nyheten om att Unilever köper 82 procent av aktierna i Oriflames ryska konkurrent Kalina för 390 miljoner euro. Kalinas aktie rusade 40 procent i den ryska aktiehandeln på fredagen, enligt den ryska tidningen Vedomosti som även uppger att Kalina har en marknadsandel på drygt 30 procent av den ryska marknaden för ansiktsprodukter.

Råvarumarknaderna vände uppåt från torsdagens pressade handel, vilket placerade gruvor och stål högt på vinnarlistan. Lundin Mining låg i topp bland storbolagen med en uppgång på 5,4 procent till 28,25 kronor, och Boliden avancerade 3,9 procent till 84,55 kronor. SSAB A var upp 3,9 procent till 55,65 kronor.

Ericssons intressebolag Sony Ericsson redovisade ett resultat före skatt på 31 miljoner euro för det tredje kvartalet, mot väntade 22,6 miljoner euro enligt SME Direkts snittestimat. Även försäljningen blev starkare än väntat, med överraskande hög snittintäkt per telefon leveransvolym.

Ericsson B steg 4,0 procent till 71,40 kronor.

Morgan Stanley ser möjligheter till nya återköp i storleksordningen 6 miljarder kronor från Telia Sonera, med hjälp av skadeståndet på 932 miljoner dollar från Cukurova.

Telia Sonera tog ledningen bland teleoperatörerna med en uppgång på 1,9 procent till 46,52 kronor.

Clas Ohlson avancerade 1,8 procent till 83:25 kronor efter morgonens redovisning av försäljningssiffror för september. Försäljningen ökade med 9 procent, totalt och i lokala valutor. Väntat var en total försäljningsökning på 9,9 procent och en ökning i lokala valutor på 9,7 procent, enligt SME Direkts sammanställning.

Med den europeiska statistikagendan uttömd för dagen vänds blickarna mot USA, där importpriser för september väntas klockan 14.30, och vid samma tid detaljhandelssiffror för september. Ett preliminärt Michigan-index för oktober levereras klockan 15.55, där förväntningarna är en höjning till 60,2 från 59,4 i september. Strax därefter kommer en rapport över lager av osålda varor i augusti.

På fredagen inleds G20-gruppen finansministermöte i Paris.

Innehåll från TelenorAnnons

Företagens vanligaste misstag – när de satsar på IoT-teknik

Spräckta tidsplaner, överdrivet teknikfokus – och skenande kostnader.

Här är de vanligaste misstagen när företag ska satsa på uppkopplad teknik.

– Det viktigaste är att hitta ett tydligt kundvärde och en nytta alla förstår, säger Niklas Agerhem, affärsansvarig hos Telenor IoT.

Så tacklar ditt företag utmaningarna med IoT 

Svårt att få företagets IoT-satsning att lyfta? Ni är inte ensamma. En undersökning Telenor gjort bland 100 svenska traditionella industribolag som lanserar IoT-teknik visar att endast ett av tio företag når 20 procent eller mer av sina uppsatta mål inom tre år. Det går alltså betydligt långsammare än förväntat för de flesta.

– Vi har gått tillbaka till deras målsättningar och vilka volymer de planerat att koppla upp och jämfört de siffrorna med läget tre år senare. Ett trettiotal bolag djupintervjuade vi. Där insåg vi att endast tre bolag lyckats nå sina mål fullt ut, berättar Niklas Agerhem.

– Fasen där man bestämmer varför man ska koppla upp sina produkter är oerhört viktig. Att ställa sig frågan vilket kundvärde detta ger är steg ett, och svaret på den frågan måste sedan förankras hos företagsledningen. De måste ge någon mandatet att genomföra uppdraget. Det kanske överraskar vissa, men det handlar om att driva en affärstransformation, säger Agerhem och fortsätter:

– Istället är det rätt vanligt att man fastnar i teknikdiskussioner och att en för stor del av budgeten går åt till att bygga ”den perfekta teknikplattformen”. Risken är att man bygger tekniken isolerat från omgivningen och att man utvecklar något annat än vad att kunden behöver.  

Kostanden per produkt blev för hög

Utifrån undersökningen går det också att dra slutsatsen att de allra flesta underskattar hur lång tid IoT-satsningarna kommer att ta – att få till en fungerande teknisk lösning är bara ett av stegen för att bygga upp den uppkopplade verksamheten.

– I djupintervjuerna diskuterade vi mycket med bolagens affärschefer kring return on investment och problem man hade upplevt runt detta. Även när man kunde påvisa starkt kundvärde var det vanligt att man överskattat både storlek och snabbhet för nya intäktsströmmar. Det som också var gemensamt var att projekten kostade mer och tog längre tid än beräknat. I flera fall hade man byggt lösningar för att hantera hundratusentals produkter, men hade endast kopplat upp en bråkdel. Kostnaden utslagen per produkt blev då för hög. När tekniken dessutom senare krävde generationsskifte och nya investeringar så stod man inför jobbiga vägval kring hur man skulle gå vidare. 

Men hur vet man när man ska satsa eller bromsa i dessa satsningar?

– Ibland måste man bara bestämma sig för ett spår och köra på. Viktigast är att ha en tydlig kontakt med kunderna, löser satsningen deras problem skapar du kundlojalitet och en bättre upplevelse. 

Agerhem konstaterar att många bolag fastnar på vägen när IoT-satsningarna inte riktigt går som planerat. Många gånger behöver man ny kompetens inom områden som ligger utanför bolagets kärnverksamhet. En enkel lösning kan då istället vara att ta hjälp utifrån – vilket gäller både rådgivning och tjänster:

– Vi har lång erfarenhet av att jobba med kunder som behöver göra precis det här. Vi kan se de vanliga problemen som dyker upp och hantera dessa. Man får tillgång till teknik och uppkoppling utan att behöva göra något själv. Det gör också att man snabbt får en lösning i handen, tiden innan något går ut till kund blir rejält kortare.

Han målar upp ett exempel med ett ventilationsföretag som såg fördelarna i uppkopplad teknik, men inte riktigt visste hur man skulle ta sig an IoT-satsningen:

– De valde att jobba med vår färdiga tjänst. De slapp lägga tid på utveckling och göra egna misstag när man bygger själv. Istället berättade de för oss vilken typ av information de behöver få ut av sin uppkopplade utrustning och vi löste det. De kunde snabbt presentera lösningen framför kund och få feedback. Förutom mindre investeringar så kan de lägga mer krut på att driva förändringsresan med sina kunder. 

Så tacklar ditt företag utmaningarna med IoT 

 

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera