Annons

USA-börser: Teknikbolagen gick bäst

De amerikanska börsindexen stängde oregelbundet på torsdagen. Uttalanden från ECB och lägre vinster från JP Morgan fick de amerikanska investerarna att minska sin exponering mot banksektorn. Teknologisektorn gick mot strömmen.

"Det är svårt att finna en väg ut ur stormen. Uttalandet från ECB i dag förbättrar inte läget för bankerna. Vi har nyligen haft en fin rusning på aktiemarknaderna och investerare drar ned på risken", sa Barry James, vd för James Investment Research i Ohio, till Bloomberg News.

Vid stängning var Dow Jones ned 0,4 procent till noteringen 11.478. Det bredare S&P 500 tappade 0,3 procent till 1.203, medan Nasdaq Composite ökade 0,6 procent till 2.620.

Omsättningen var 0,9 miljarder aktier på New York Stock Exchange och 1,7 miljarder på Nasdaq.

I ECB:s månadsrapport upprepades budskapet om intensifierade nedåtrisker för tillväxten i euroområdet.

ECB konstaterade vidare att den privata sektorns involvering i att lösa ut länder i euroområdet, genom att tvinga dem ta förluster, är en risk mot den finansiella stabiliteten och skulle ha "direkt negativa effekter" på banksektorn.

Flera tyska ekonomiska institutioner sänkte i en gemensam rapport tillväxtprognoserna för Tyskland, och Fitch drog ned sina kreditbetyg för de brittiska bankerna Lloyds och RBS.

I likhet med utvecklingen i Europa var banksektorn det största sänket i New York. Bank of America var ned 5,5 procent.

Rapporterande JP Morgan tappade 0,3 procent. Dåliga resultat från investment banking- och tradingavdelningarna tyngde aktien.

Google, som rapporterade bättre än väntat efter börsstängningen i New York, steg 1,9 procent. Aktien fortsatte vandringen uppåt i efterhandeln.

Yahoo var ett tag upp så mycket som 3,8 procent efter rykten om att riskkapitalbolaget KKR och Blackstone tillhör den skara som överväger att lägga bud på bolaget, det rapporterar Bloomberg News, med hänvisning till källor med insyn i ärendet. Aktien stängde 1,0 procent upp.

På statistikfronten inkom data som visade att antalet nyanmälda arbetslösa för vecka 40 uppgick till 404.000, nära den väntade ökningen på 405.000 jämfört med föregående vecka. För vecka 39 uppgick antalet nyanmälda arbetslösa till reviderade 405.000, upp från preliminära 401.000.

USA:s handelsbalans för augusti stannade på ett underskott på 45,6 miljarder dollar, mot 44,8 miljarder dollar i juli, även det nära konsensus på 45,8 miljarder dollar.

Indexet över förtroendet bland de amerikanska konsumenterna sjönk under förra veckan.

Utöver tidigare nämnda Europanyheter meddelades också att Slovakiens parlament godkänt utvidgningen av euroområdets stödfond, EFSF. Slovakien är det sista av euroländerna att godkänna utvidgningen, som därmed kan träda ikraft.

Ericsson stängde 6 öre lägre i New York jämfört med stängningskursen på Stockholmsbörsen.

Innehåll från SOLAnnons

Satsar på en hållbar framtid

Swedish Orient Line (SOL) har över 100 års erfarenhet av trygga sjötransporter och komplexa transportuppdrag. Men också ett starkt fokus på utveckling och på att hela tiden hitta nya flexibla och hållbara lösningar tillsammans med kunder och partners. Genom en rad initiativ har SOL nu inlett en ambitiös resa mot ett minskat klimatavtryck.

– Tillsammans är ett särskilt viktigt ord för oss, för vi är övertygade om att det är genom goda relationer och en nära dialog med kunder och samarbetspartners som vi kan garantera att vi löser varje uppdrag på bästa sätt, konstaterar SOLs vd Tommy Kalin. I de här ambitionerna ingår också ett stort fokus på att bidra till en hållbarare värld.

Miljöfrågan är avgörande för vår framtid. Omställningen tillsammans med våra kunder och samarbetspartners har bara börjat.

Som ett led i arbetet med omställningen har SOL bland annat tillsammans med FKAB Marine design tagit fram en design på isklassade multi-purpose fartyg med en miljö- och hållbarhetsprofil som blir avgörande för SOLs minskning av sitt klimatavtryck. Målsättningen är att det skall bli de mest energieffektiva fartygen på marknaden i sin klass.

– Utvecklingen av fartyget är nu i slutfasen, de sista justeringarna av fartygsdesignen görs tillsammans med våra kunder för att säkerställa att vi möter deras behov på bästa sätt. De nya fartygen kommer att mer än halvera växthusgasutsläppen jämfört med fartygen i den nuvarande flottan, samtidigt som de skadliga partiklarna minskar väsentligt, berättar Tommy Kalin.

Förutom satsningen på nya fartyg försöker SOL bidra till en hållbarare värld på flera andra sätt, bland annat genom investeringar även i sina intressebolags hållbarhetssatsningar.

Ett exempel är WALLENIUS SOLs två helt nya multi fuel fartyg, som går i trafik i mellan Bottenviken och kontinenten sedan i somras. Fartygen som fått namnen Baltic Enabler och Botnia Enabler, levererades under våren och har utnämnts till årets RoRo-fartyg och anses nu vara världens största isklassade ConRo-fartyg. De nya fartygen innebär ett minskat utsläpp av växthusgaser med 63 procent samtidigt som kväveoxider, svaveloxider och partiklar reduceras med upp till 99 procent jämfört med fartygen de ersätter.

Logistikföretaget Scanlog är ett annat av SOLs intressebolag, som lägger stort fokus på ansvarsfull logistik med minsta möjliga miljöpåverkan. Tillsammans med kunderna optimerar Scanlog transportvägar, kapacitetsutnyttjande och inte minst transportmedel. Scanlog har tack vare det blivit en betydande järnvägstransportör. För vissa typer av krävande internationella transporter är flyget det enda tänkbara alternativet. Koldioxidutsläppen från flygtransporter är dock högre än för andra fraktsätt och Scanlog klimatkompenserar därför all sin flygfrakt utan kostnad för sina kunder. Scanlog är också aktiva i arbetet med införande av biobränsle och elektrifiering inom flyget och har dessutom börjat erbjuda fossilfria sjötransporter genom biobränsle.

 – Utöver de här satsningarna lägger vi också stor vikt vid vårt interna hållbarhetsarbete med fokus på våra medarbetares välmående, kompetens och utvecklingsmöjligheter. På SOL vill vi skapa en positiv och tillåtande arbetsmiljö som ger utrymme för personlig utveckling och egna initiativ vilket i förlängningen leder till att vi blir än bättre på att lösa de logistikutmaningar vi ställs inför på bästa sätt, säger Tommy Kalin.

Om SOL

SOL är en privatägd rederi- och logistikkoncern med verksamhet som innefattar tramp- och linjesjöfart med LoLo-fartyg (Lift on, Lift off) mellan Skandinavien och Baltikum till Östra Medelhavet. SOL erbjuder också projektlaster och militära transporter samt är tonnageleverantör genom dotterföretaget TransProCon.

SOL är även majoritetsägare i logistikföretaget Scandinavian Logistics Partners AB (Scanlog) specialiserat inom internationella transporter på järnväg, sjö, bil och flyg. Tillsammans med Walleniusrederierna äger SOL därutöver även rederiet WALLENIUS SOL, som driver en linjeservice från Bottniska viken till och från kontinenten och UK.

SOL har sitt huvudkontor i Göteborg.

 

Vill du veta mer om SOL och dess partnerföretag?
Besök gärna www.swedishorientline.se eller kontakta oss så berättar vi mer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SOL och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera