Räntor & valutor: Kronans segertåg fortsätter

En inledande uppgång i europeiska räntor på torsdagen vändes till nedgång efter att Standard & Poor's sänkt Japans kreditbetyg till AA-, med stabila utsikter, från tidigare AA.

Standard & Poor's skriver att Japans budgetunderskott väntas förbli stort under de närmaste åren och att den höga skuldsättningen minskar den finanspolitiska flexibiliteten. Det styrande partiet DPJ saknar också en "sammanhängande strategi" för att ta itu med skuldproblemet.

Tyska statsobligationer handlas oförändrat till 1 punkt ned.

Fomc-beskedet på onsdagen innehöll få förändringar jämfört med föregående möte, och föranleder enligt analytiker ingen ändrad uppfattning om Feds policyhållning framöver.

Federal Reserve beslutade att lämna styrräntan oförändrad och att fortsätta med sitt program att köpa statspapper med långa löptider för totalt 600 miljarder dollar till slutet av andra kvartalet 2011.

Fed-kommittén fastslog att ny information sedan föregående möte bekräftar att den ekonomiska återhämtningen fortsätter, men i en takt som är otillräcklig för att skapa någon signifikant förbättring på arbetsmarknaden. Tillväxten i hushållskonsumtionen ökade i slutet av förra året, men hämmas ännu av en hög arbetslöshet, blygsam inkomstutveckling, lägre bostadsförmögenheter och strama kreditförhållanden.

Även om råvarupriserna har stigit har inflationsförväntningarna på längre sikt förblivit stabila, och måtten på underliggande inflation har trendat nedåt.

SEB skrev i en kommentar att Fed som väntat inte gjorde några förändringar i sitt köpprogram. Feds ekonomiska bedömning reviderades upp på ett försiktigt sätt och Fed ser fortfarande en alltför långsam återvändning till ett mer normalt resursutnyttjande, vilket indikerar en oförändrad ackommoderande policyhållning. Ytterligare ränteuppgång skulle vara ovälkomna nyheter och Fed vill därför inte spä på förväntningar om en tidigare räntehöjning.

Fed var enhälligt i beslutet. Hökaktiga kommentarer från de nya röstande ledamöterna Richard Fisher och Charles Plosser antyder att det fortsatt finns skiljaktigheter om policyn, men att dessa fokuserar på nästa policysteg bortom QE2 snarare än nuvarande program.

"Vi fortsätter att se Fomc 'on hold' genom hela 2011 och en första räntehöjning under första halvåret 2012, och mycket liten sannolikhet för QE3", skrev SEB.

Deutsche Bank noterade att med ett Fomc-besked i stort i linje med förväntningarna återvänder nu marknadens fokus mot ekonomiska data, närmast torsdagens rapporter om order varaktiga varor och nyanmälda arbetslösa och fredagens första BNP-estimat för fjärde kvartalet.

Vad gäller nyanmälda arbetslösa var den serien, i backspegeln, den som inte förebådade stora uppgångar i sysselsättningen förra året, i motsats till sådana normalt pålitliga serier som jobbkomponenten i inköpschefsindex, skatteintäkter, kapitalinvesteringar, företagsvinster och tillfälliga anställningar.

Däremot förefaller det nu klart att antalet nyanmälda arbetslösa rör sig lägre, undantaget vädereffekter. Under de senaste fyra veckorna har nyanmälda arbetslösa snittat på 412.000, kraftigt ned från där det låg för tre månader sedan (457.000). Nyanmälda arbetslösa har tidigare testat 450.000- nivån flera gånger, utan att lyckas bryta igenom.

"De senaste utfallen är uppmuntrande vad gäller detta, men vi behöver se ett uthålligt brott under 400.000 innan vi vågar tro på en sysselsättningsuppgång närmare 200.000. Däremot bör betydande överraskningar i dagens utfall räknas bort då den senaste tidens bistra väderförhållanden kan vara en faktor", skriver Deutsche Bank i ett marknadsbrev, och spår en sysselsättningsuppgång på 125.000 i januari men där vädret kan ha lett till 60.000-70.000 förlorade jobb.

Antalet nyanmälda arbetslösa väntas ha ökat med 1.000 till 405.000 förra veckan enligt Bloomberg News prognosenkät. Order varaktiga varor väntas ha ökat med 1,5 procent medan de kontrakterade husköpen väntas ha ökat med 1,0 procent.

På den svenska agendan står KI-barometern, där hushållens konfidensindikator (CCI) väntas ha stigit till 21,2 från 20,8 och industrins konfidensindikator ha stigit till 6 från 4. SCB publicerar PPI för december och AKU för samma månad, som väntas visa en uppgång i arbetslösheten till 7,4 procent från 7,1 procent i november.

I övriga Europa kommer konfidensindikator och indikator företagsklimatet för december i euroområdet, och preliminärt KPI för januari från Tyskland, som väntas visa en uppgång till 2,0 procent från 1,7 procent i november enligt Bloomberg News prognosenkät.

På valutamarknaden tappade yenen från cirka 82:30 till 82:80 mot dollarn och från 112:60 till 113:10 mot euron efter nedgraderingen av Japan. Dollarn stärktes samtidigt till 1:366 mot euron.

Kronan har sammantaget stärkts 1 öre till 6:47 mot dollarn och 2 öre till 8:85 mot euron, jämfört med noteringarna vid stängning på onsdagen.

Table


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?