Råvaror: Oljepriset stiger

En svagare dollar och stigande aktiemarknader i framförallt Kina var bidragande till att lyfta en övervägande majoritet av råvarusegmentet högre under onsdagens förmiddag.

På råoljemarknaden visade WTI-oljan i första termin en uppgång på 0:42 dollar vid 11.30-tiden, vilket innebar att oljan då handlades till 91:80 dollar per fat.

Februariterminens sista handelsdag är torsdag och fokus på marknaden har styrts över till marsterminen som visade en uppgång på 0:41 dollar till 92:72 dollar. Terminsväxlingen kommer att reducera spreaden mot brent något, men den ligger alltjämt på historiskt höga nivåer.

Brent visade på morgonen en uppgång på 0:21 dollar till 98:01 dollar per fat.

Veckans lagerrapport från det amerikanska energidepartementet släpps den här veckan en dag senare, på torsdagen, på grund av måndagens helgdag. API-rapporten är också senarelagd med en dag till onsdagen.

Lagerstatistiken väntas visa effekterna av de utbudsstörningar som orsakades av stoppet i rörledningen från Alaska och även den prisspread som finns mellan WTI och brent. Prisdifferensen har gjort det attraktivt att styra leveranser till Europa, skriver Bloomberg News.

Analytiker räknar med att råoljelagren ska visa en fortsatt minskning, denna gång 1,0 miljon fat. Produkterna väntas dock visa ökningar, 2,3 miljoner för bensin och 1,0 miljon för destillaten.

Raffinaderierna väntas ha dragit ned kapacitetsutnyttjandet med 0,50 procentenheter.

Internationella energimyndighetens prognos som presenterades på tisdagen, där organisationen höjde efterfrågeprognosen på olja samtidigt som utbudsprognosen behölls oförändrad, gav inga större avtryck på priserna. Marknadskommentarer gjorde gällande att stigande Opec- produktion i december och rikligt utbud i OECD bidrog till att dämpa marknadsreaktionerna.

"Den begränsade reaktionen på gårdagens positiva efterfrågeprognoser från IEA visar hur svårt det är för råoljan att röra sig högre från de nuvarande nivåerna. Dessutom bidrar det faktum att Opec i hemlighet höjt produktionen för att lätta på priserna och att IEA anser att OECD har ett stort utbud vidare till att lätta på oron", skriver Filip Petersson vid SEB i ett marknadsbrev.

IEA tryckte också på att Opec bör agera för att dämpa priserna, men Opecs prognos är mer blygsam där de räknar med en mindre uppgång i efterfrågan.

"I sina estimat spår Opec fortfarande en lägre efterfrågeökning. Det är därför osannolikt att Opec kommer att svara på IEA:s uppmaning. Dispyten mellan IEA och Opec vad gäller den lämpliga åtgärden kommer sannolikt att eskalera ytterligare", skriver Commerzbank i ett kundbrev.

På London Metal Exchange fortsatte terminerna för basmetallerna att stiga med stöd från en svagare dollar och starka aktiemarknader i Kina.

"Sentimentet på marknaden i dag är väldigt positivt om man tittar på aktiemarknaderna", sade Qin Yunlong, analytiker vid Jinpeng International Futures till Bloomberg News.

Tremånadersterminen för koppar var något upp 25 dollar till 9.725 dollar per ton, medan zinken var upp 2 dollar till 2.438.

Aluminium var upp 18 dollar till 2.468 och nickel 50 dollar till 26.150.

På torsdag kommer Kina att presentera inflationsstatistik, som investerare fäster stort intresse vid då det kan ge indikationer på om landet kan komma att genomföra ytterligare ekonomiska åtstramningar.

Enligt kinesisk media, med hänvisning till en anonym källa i landets centralbank, uppgick inflationen till 4,6 procent i december jämfört med december 2009, och steg med 3,3 procent under hela 2010. Om uppgifterna stämmer, skulle det vara i linje med förväntningarna enligt Bloomberg News analytikerenkät.

På ädelmetallmarknaden visade spotpriset på guld en uppgång för tredje dagen i rad, om 4:25 dollar till 1.372:50 dollar per uns.

"Det finns tillväxt, men den är inte riktigt exceptionell för tillfället. Det är i huvudsak en valutaeffekt", sade Ben Westmore, analytiker vid National Bank Australia till Bloomberg News.

Silverpriset var upp 0:365 dollar till 29:235 dollar per uns.

Table


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?