Kommentar: Elbranschen borde skrota slaskavtalen

Var fjärde elkund är passiv och får automatiskt elbolagens slaskavtal. Ett avtal som gör elen 20 till 30 procent dyrare.
Vinters elprischock är ett gyllene tillfälle för elbranschen att skrota tillsvidareavtalen och införa en kundvänligare modell.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MovesticAnnons

Att flytta tjänstepension för kontroll är gårdagens lösning

9 av 10 anställda i Sverige får tjänstepension inbetald av sin arbetsgivare, ett pensionssparande i form av en tjänstepensionsförsäkring. Varje gång vi byter jobb får vi en ny försäkring. Det kan till slut bli många försäkringar med olika villkor och sparandeformer. 

För att få en överblick väljer många att flytta och samla sina försäkringar till ett och samma tjänstepensionsbolag. Linnéa Ecorcheville, vd på Movestic Liv & Pension med kunder inom både kollektivavtalad och individuell tjänstepension menar att det borde vara enklare att få en bra överblick över hela sin pension utan att flytta.

Ska man samla sin tjänstepension?

– Det kan vara smidigt att ha allt samlat på ett ställe, men det borde inte vara nödvändigt för att skapa sig en bra överblick och kunna analysera sitt sparande och sin framtida pension. Istället borde spararen kunna flytta sin data, informationen om sparandet, och samla den, vilket skulle vara betydligt enklare, säger Linnéa Ecorcheville.

På minPension kan man ju se hela sitt innehav?

– minPension ger en bra överblick, men det är en informationstjänst. Det bästa vore om spararen kunde använda den informationen för att göra en analys av sitt sparande. Hur är kapitalet placerat med avseende på hållbarhet och etik, hur mycket betalar jag, hur mycket risk tar jag, vilken pension kan jag förvänta mig och hur kan jag själv påverka min framtida pension? 

Den allmänna pensionen förväntas bli lägre i framtiden, bland annat på grund av att vi lever längre, och tjänstepension och privat sparande förväntas utgöra en större del av den totala pensionen för framtidens pensionärer.

Finns det någon nackdel med att samla all tjänstepension på ett ställe?

¬– Det behöver inte vara dåligt, men försäkringsbolagen som finns på marknaden för tjänstepension har olika profil och erbjudanden och det kan vara en fördel att sprida sitt sparande på flera olika aktörer. Dessutom kan det vara så att du har bra villkor, eller haft en bra utveckling på ditt sparande och därför inte vill flytta. 

Är inte en anledning till flytt av tjänstepension också att man vill ha lägre avgifter och på så sätt få mer i pension?

Även det skulle underlättas om man kunde sammanföra och jämföra sina sitt sparande på ett ställe. I samband med flytt är det viktigt att inte bara jämföra avgifter utan också tänka på risknivå och avkastning över tid.

Hur kommer detta att utvecklas framöver?

– Jag är övertygad om att vi kommer att få se digitala tjänster som snabbt och enkelt ger en samlad bild över det totala pensionssparandet. De tjänster som idag samlar en bild över pensionssparandet är onödigt omständliga. Information måste hämtas separat hos varje försäkringsbolag och det tar ibland dagar innan man får svar som. Det absolut enklaste hade varit att använda den samlade information om varje persons pensionssparande som redan finns hos minPension.

Om Movestic Liv & Pension

Tillhandahåller personligt anpassade lösningar inom tjänstepension och privat sparande via kapitalförsäkring och via depå, samt försäkringar kopplade till livet och hälsan till företag och deras anställda, egenföretagare och privatpersoner.

För mer information gå till movestic.se 

Läs mer:

https://www.movestic.se/privat/#/ 

 

Mer från Movestic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Movestic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?