1515

Räntor & valutor: Svagt nedåt för USA-räntor

USA-räntorna var stabila efter svensk stängning på onsdagen, efter att tilltagande riskaptit dessförinnan pressat upp räntorna. En liten uppgång i Kinas PMI liksom en oväntad uppgång i amerikanska ISM-index för augusti var bidragande faktorer bakom det förbättrade humöret på finansmarknaderna.

I torsdagens asiatiska handel har dock amerikanska marknadsräntor sjunkit tillbaka något och yenen har åter stärkts efter att en rapport visat att Australiens handelsbalans var svagare än väntat och de amerikanska börsterminerna sjunkit.

"Eftersom marknaderna hoppar från 'risk på' till 'risk av' nästan på en daglig basis så är dagens fråga hur uthålligt rallyt i riskhandel kommer att visa sig vara mot bakgrund av så mycket policy och tillväxtosäkerhet", sade Mitul Kotecha, Hongkong-baserad chef för global valutastrategi vid Credit Agricole, till Bloomberg News.

Fed-chefen i Chicago, Charles Evans, sade i ett tal på onsdagskvällen att även om den amerikanska ekonomin och bostadsmarknaden har visat tecken på stabilitet behövs det fler förbättringar.

"Även om det finns vissa signaler om en generell ekonomisk återhämtning och vissa bevis på husprisstabilisering är vi naturligtvis inte i säkerhet", sade han.

Fed-guvernören Donald Kohn sade att Federal Reserves beslut att återinvestera intäkterna från förfallna MBS (mortgage-backed securities) inte automatiskt kommer att leda till ytterligare stimulans.

"Det finns naturligtvis inget som automatiskt leder från det till ytterligare kvantitativa lättnader. Det är inte en signal om vad som kommer. Det är en signal om att utsikterna inte är så bra som de var i våras", sade Donald Kohn.

Hans kollega, Fed-chefen i Dallas, Richard Fisher sade att han är tveksam till att utvidga Federal Reserves balansräkning för att elda på ekonomin såvida inte "osäkerheten" minskar när det gäller finanspolitiken och de regler som hämmar jobbtillväxten.

Tidigt på torsdagsmorgonen handlas den tvååriga statsobligationen på 0,49 procent, 2 punkter ned jämfört med svensk stängning på onsdagen, medan tioåringen är ned 2 punkter till 2,56 procent.

I eftermiddag redovisas statistik över produktivitet och enhetsarbetskostnader för andra kvartalet, nyanmälda arbetslösa förra veckan, industriorder för juli samt kontrakterade husköp för samma månad.

Antalet nyanmälda arbetslösa väntas ha ökat svagt till 475.000 personer förra veckan, orderingången till industrin bedöms ha ökat 0,2 procent och kontrakterade husköp ha minskat 1,0 procent i juli, enligt Bloomberg News enkäter bland analytiker.

Japanska räntor pekar uppåt på torsdagen, mest i de längre löptiderna, samtidigt som Tokyobörsen steg.

"Oron för en double-dip recession i USA har försvagats. Den japanska obligationsmarknaden kommer att ha en utmanande tid", sade Eiji Dohke, Tokyo-baserad chefstrateg för japansk räntehandel vid Citigroup, till Bloomberg News.

Ytterligare en faktor som fick japanska räntor att stiga var en rapport från Internationella valutafonden, IMF, om att Japan finns bland de länder som ligger närmast icke hållbara nivåer för statsskulden.

Grekland, Japan, Italien och Portugal finns bland länder som riskerar att behöva göra drastiska budgetnedskärningar för att undvika att stå inför okontrollerbara ökningar av statsskulden. Traditionella budgetbesparingar kommer inte att räcka, enligt IMF.

På valutamarknaden har yenen stärkts till strax över 84-strecket mot dollarn, från 84:49 vid svensk stängning på onsdagen.

Dollarn har samtidigt förstärkts något mot euron och handlas till 1:279 (1:284).

Kronan har blivit 6 öre svagare mot dollarn och 4 öre svagare mot euron.

På torsdagens agenda står också PPI för juli och preliminär BNP för andra kvartalet från euroområdet.

Dessutom lämnar Europeiska centralbanken räntebesked och ECB-chefen Jean-Claude Trichet håller sin sedvanliga presskonferens på eftermiddagen.

Inga ränteförändringar väntas.

Här hemma publicerar SCB siffror över varuexportens och varuimportens volymutveckling andra kvartalet, men dagens huvudnummer är Riksbankens räntebesked och penningpolitiska uppföljning, som publiceras klockan 9.30.

Enligt SME Direkts enkät bland 17 ekonomer kommer Riksbanken att höja reporäntan med 0,25 procentenheter, till 0,75 procent, och trots stor osäkerhet om tillväxtutsikterna väntas Riksbanken fortsätta att höja räntan till åtminstone 1,00 procent vid årsskiftet.

torsdag 6.15 (onsdag kl 16.15)

=================================== USD/SEK 7:3176 (7:2634) EUR/USD 1:2793 (1:2837) EUR/SEK 9:3617 (9:3232) USD/JPY 84:16 (84:49) Jp obl 2 0,13 (0,13) Jp obl 10 1,07 (1,03) Ty obl 2 0,62 (0,62) Ty obl 10 2,22 (2,23) US obl 2 0,49 (0,51) US obl 10 2,56 (2,58) Sofia Polhammer +46 8 5191 7937 Nyhetsbyrån Direkt


Innehåll från DeloitteAnnons

Mänskliga företag är vinnarna när tillit är valutan

Tillit och förtroende är det som för oss människor samman. Det är också den väsentliga grunden – låt oss kalla det valutan – i de relationer vi har med varumärken. De företag som konsumenter visar tillit till växer snabbare än sin marknad och är mer uthålliga i turbulenta tider. Så vad är receptet för att vinna förtroende? I en färsk studie från Deloitte Digital pekar konsumenter ut autentiskt mänskliga varumärken som de mest betrodda. Samma studie visar att konsumenter är tre gånger mer benägna att handla från ett varumärke de litar på. 

Att skapa en mer mänsklig organisation börjar med ett empatiskt ledarskap. Ett ledarskap som lyssnar på kunder, anställda och affärspartners för att förstå, och ta itu med, det som är viktigast för dem. Samtidigt är effektivitetsvinster fokus för många företag i spåren av pandemin och strävan efter förbättrad produktivitet, samt den allt snabbare förflyttningen till digitala plattformar har medfört att många organisationer glömt bort de mänskliga perspektiven. Men vikten av att agera snabbt och eftersträva effektivitet behöver inte stå i motsats till att främja den mänskliga relationen. 

Ett exempel är Hästens, en kund till Deloitte Digital sedan många år, vars digitala transformation uppnått höga effektivitetsmål just tack vare ett konstant fokus på både kunder och medarbetare. Deloitte Digital och Hästens har tillsammans skapat nya kundmöten, butiksupplevelser och lojalitetsprogram. Designat, utvecklat och implementerat mobilapplikationer, CRM- och ERP-system men även arbetat med Hästens varumärkeskommunikation och skapat insiktsdrivet kreativt innehåll för digitala plattformar genom internationella kommunikationsbyrån ACNE, som sedan 3 år är en integrerad del inom Deloitte Digital och som på senare tid rönt stor framgång hos kunder som IKEA, Netflix & TikTok. 

– Hos oss jobbar affärsstrateger sida vid sida med världsledande designers, kreatörer, branschexperter, kommunikatörer och ingenjörer som alla delar ambitionen att förmänskliga företag för att nå affärsresultat. Gemensamt, tvärs alla våra kompetenser, skapas ovärderlig nytta för kunden, säger Fredrik Oscarson, Partner på Deloitte Digital.

Med engagerande kundupplevelser, intuitiva gränssnitt och tydlig kommunikation skapat utifrån insikter om kunders och medarbetares behov har Hästens underlättat arbetet i butik och förkortat ledtiderna vid försäljning med 90 procent. Samtidigt har man kunnat öppna nya butiker världen över, nå ut till nya målgrupper digitalt med skräddarsydd kommunikation och skapat ökad butiktillströmning. 

– För oss är det viktigt med en partner som både utmanar och lyssnar för att skapa digitala verktyg som faktiskt hjälper oss att utföra vårt arbete på det smartaste sättet. Deloitte Digital skapar ett samspel mellan vårt varumärke och kunden, säger Robert Carlén, CFO på Hästens.

Hästens mänskliga angreppssätt i kombination med de affärsmässiga resultat de uppnått har skapat eko runt om i världen. Inte minst efter att Apples VD, Tim Cook, på världens största digitalkonferens lyfte fram 170 år gamla Hästens från Köping som ett utmärkande framgångsrikt exempel. 

För företag är budskapet nu tydligt: digitaliseringen är ett utmärkt tillfälle att förnya och återuppbygga de mänskliga upplevelserna. 

Om Deloitte Digital 

Deloitte Digital fokuserar på den mänskliga upplevelsen för att skapa tillväxt och de mest kundorienterade, hållbara organisationerna i världen. 

Vi kombinerar Deloittes erkända styrka inom företagstransformation och teknikimplementering med kreativitet och design i världsklass. I Sverige möter du också Deloitte Digital genom våra byråvarumärken, ACNE och Mobiento. 

www.deloittedigital.se 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deloitte och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?