1515

Stockholmsbörsen: Nära årshögsta

Börsen slutade på måndagen högre efter en tunn och nyhetsfattig handelsdag, där Stockholm genomgående gick sämre än övriga aktiemarknader i Europa.

Kring lunchtid släppte börsen de högsta nivåerna för dagen på dryga +1 procent. Därefter kanade index mot nollan, för att i sluthandeln repa mod på nytt. Det tack vare enskilda tungviktaraktier som Ericsson, som på nytt tog sig över nivån 80-kronor.

"Det har varit en hyfsat trist börsdag utan några nämnvärda nyheter. Börsen öppnade upp i spåren av att det sjönk ganska mycket i fredags på den amerikanska sysselsättningsrapporten. Den var marginellt sämre än väntat och börserna i New York återhämtade sig mot slutet. Det bidrog till att vi öppnade upp under måndagen", sa en chefsanalytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

OMXS30-index slutade på måndagen med en uppgång 0,8 procent till 1.073 och det i spåren av förra veckans uppgångar på kring 2 procent. OMXS-index stängde på 335,2, plus 0,7 procent, inte långt från årshögsta.

Måndagens tunna agenda och nyhetsflöde återspeglades i affärsaktiviteten på börsen. Omsättningen stannade på dryga 7 miljarder kronor. Genomsnittet i förra veckan på börsen låg snarare mot 10-11 miljarder kronor.

Mest omsatt blev H&M, Volvo och Ericsson. Bland mindre bolag var omsättningen stor i Fingerprint, Eniro och Metro.

Börstendensen i övriga Europa var betydligt bättre än i Stockholm under dagen. Fredagens ljumma sysselsättningsstatistik från USA gav bränsle till spekulationer kring huruvida Federal Reserve vid räntebeskedet på tisdag kommer att presentera utökade kvantitativa lättnader.

"Med tanke på fredagens svaga rapport finns det förhoppningar om att man kommer att försöka stimulera ekonomin igen från Feds sida. Det är väl därför börsen inte packar ihop på det här möjliga dubbeldipp-scenariot", sa en aktiestrateg till Direkt under dagen.

Förhoppningar om ytterligare stimulanser i USA hjälpte på måndagen upp råvarumarknaderna och råvarubolagen hörde till vinnarbranscherna under dagen. Bland de starka korten fanns Lundin Petroleum.

Enligt uppgifter till Direkt publicerade Handelsbanken en ny aktiestrategirapport för de kommande tre månaderna. Lundin Petroleum pekas här ut som en av bankens favoritaktier. Slutkursen för bolaget blev 45,55 kronor, 1,1 procent högre.

Ericsson höll ställningarna under dagen och mot slutet av måndagen fick aktien ytterligare fart. Slutkursen blev 80,10 kronor, en uppgång på drygt 2 procent. Anmärkningsvärt, med tanke den svaga dollartrenden som är till bolagets nackdel, påpekade chefsanalytikern.

Färsk statistik på måndagen visade att utlåningen i Ericsson-aktien minskade något i förra veckan.

Även H&M hjälpte upp börsen med en kursuppgång på 1,6 procent till 235,50 kronor. Närmast på nyhetsfronten från H&M är klädbolagets försäljningsrapport för juli, som väntas nästa måndag.

Detaljhandelsbolagen var generellt i fokus på börsen efter att Börsveckan gjort en genomsyn av sektorn. Tretti slutade hela dryga 7 procent högre på 67 kronor i spåren av köprekommendation i tidningen.

Bland andra rekommendationer med stort genomslag fanns Nibe, där Danske höjer sin rekommendation till köp från tidigare minska. Aktien slutade hela 5 procent högre på 72,50 kronor.

Tendensen inom banksektorn var generellt svag, sannolikt på grund av vinsthemtagningar enligt chefsanalytikern. Undantaget var Nordea, som slutade 1,2 procent högre på 74,60 kronor.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?