1515

Råvaror: Guldpriset lyfter

Råvarumarknaderna utvecklades i olika riktning på tisdagen. Råoljan åkte berg- och dalbana på eftermiddagen men var på kvällen kraftigt ned. Dagens makrostatistik från USA visade fortsatt på en svag och motstridig bild av konjunkturen.

Basmetallerna återhämtade sig något på eftermiddagen men visade fortsatt nedgångar. Guldet däremot avancerade på de svaga statistikuppgifterna från USA.

Dollarn försvagades successivt under dagen och gav ett generellt stöd till hela råvarukomplexet.

På råoljemarknaden visade WTI-oljan i första termin en nedgång på 1,95 dollar till 72,75 dollar per fat vid klockan 18.30.

När tisdagens handel läggs till handlingarna och augusti månad summeras kommer oljan med allra största sannolikhet att visa den första månadsnedgången sedan i maj. WTI-oljan stod i 78,95 dollar vid utgången av juli.

Råoljan steg initialt efter uppgifter om stigande huspriser och en starkare konfidensindikator för hushållen. Men relativt omgående dök oljan sedan marknaden mer tagit fasta på ett svagt inköpschefsindex från Chicago.

De amerikanska hushållens konfidensindikator steg till 53,5 i augusti, enligt Conference Boards mätning.

Analytikernas förväntningar pekade mot ett index på 50,7 i augusti, enligt Bloomberg News snittprognos.

Indexsiffran för månaden före uppgick till reviderade 51,0 (50,4).

S&P/Case-Shillers index visade att huspriserna i 20 storstadsområden runt om i USA steg 4,23 procent i juni jämfört med samma månad 2009.

Index från inköpscheferna i Chicago sjönk till 56,7 i augusti, från 62,3 månaden före. Analytikerna hade räknat med ett index på 57,0, enligt Bloomberg News prognosenkät.

Den officiella rapporten från energidepartementet på onsdagen väntas visa att råoljelagren fortsatte att öka under föregående vecka. Konsensussammanställningen visar en ökning på 1,3 miljoner fat.

Bensinlagren väntas visa en minskning med 0,4 miljoner fat medan lagren av destillat väntas ha ökat med 1,1 miljon. Ingen förändring väntas i raffinaderikapacitetsutnyttjandet.

Rapporten släpps klockan 16.30 på onsdagen och föregås av den inofficiella API-rapporten klockan 22.30 ikväll, tisdag.

Basmetallerna på London Metal Exchange var överlag något högre vid 18.30 än vid lunchtid. USA-statistiken gav visst stöd till basmetallerna.

Tremånadersterminen för koppar var vid 18.30 ned 37 dollar till 7.422 dollar per ton medan zinken visade en nedgång på 25 dollar till 2.070 dollar per ton.

På ädelmetallmarknaden rusade guldet vid 14.30 och försvarade de nivåerna på kvällen. Den svagare dollarn och sjunkande börser låg bakom lyftet på eftermiddagen.

Spotpriset på guld var vid 18.30 upp 9,83 dollar till 1.246,80 dollar per uns.

"Guld är det som gynnas mest av den här generella ängslan för ekonomin. Flykten till trygghet är tillbaka och amerikanska statspapper är ett skämt. Det är en bra grund för guldet att lyfta ytterligare ifrån", sa Matt Zeman, metallhandlare på Lasalle Futures, Bloomberg News.

En tillbakablick visar att guldet har utvecklats mycket starkt under augusti. Spotpriset avslutade juli månad på 1.181 dollar per uns.

Noteringar cirka klockan 18.30
Råolja (pris/fat):
WTI, första termin -1,95 USD 72,75
Brent, första termin -1,29 USD 75,31

Basmetaller (pris/ton, 3-månadersterminer)
Koppar -37 USD 7.422
Zink -25 USD 2.070
Aluminium -3 USD 2.055
Nickel -325 USD 20.725
Bly -23 USD 2.067
Tenn -690 USD 20.950

Guld, spot (pris/uns): +9,83 USD 1.246,80

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?