1515

New York-börser: Breda nedgångar

USA-börserna noterade breda nedgångar sedan fallet successivt tilltagit under måndagen. Det dystra sentimentet var därmed tillbaka efter fredagens uppgångar. Osäkerheten på marknaden är påtaglig och omsättningen var låg. Dagens statistik kom in i linje med förväntningarna men privatinkomsterna i USA steg något mindre än väntat. Samtidigt fortsatte trenden med bolagsaffärer, men det uppmuntrade inte marknaden som helhet.

Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 1,4 procent till 10.010. S&P 500 sjönk 1,5 procent till 1.049 medan Nasdaq Composite backade 1,6 procent till 2.120.

Omsättningen på New York Stock Exchange var låga 820 miljoner aktier, medan den var 1,6 miljarder aktier på Nasdaq.

"Ökningen av konsumtionen i juli var uppmuntrande men fallet i inkomsterna skapar frågetecken runt uthålligheten i konsumtionsökningen. Rapporten förstärker uppfattningen om att den organiska ekonomiska tillväxten förblir matt och att återhämtning bräcklig", sade Alan Gayle, strateg på Ridgeworth Capital Management, till Bloomberg News.

Privatkonsumtionen i USA steg med 0,4 procent i juli, jämfört med föregående månad. Samtidigt ökade de privata inkomsterna med 0,2 procent från månaden före, enligt statistik från det amerikanska handelsdepartementet.

Analytiker hade räknat med att konsumtionen skulle ha stigit 0,3 procent och att inkomsterna skulle ha stigit 0,3 procent, enligt Bloomberg News snittprognos.

Nedgångarna leddes av finansaktier och verkstadsbolag.

Inom Dow Jones sjönk både Bank of America och American Express med 2,5 procent.

Intel kom överens med Infineon om ett kontant förvärv av Infineon Wireless Solutions för ungefär 1,4 miljarder dollar.

Förvärvet planeras att slutföras under första kvartalet 2011. Intels aktie sjönk 2,2 procent.

Hewlett-Packard meddelade att styrelsen godkänt ytterligare aktieåterköp på 10 miljarder dollar. Aktien var den enda som stängde upp inom Dow Jones, plus 1,5 procent.

Vidare sade 3Pars på måndagen att HP:s bud på 30 dollar per aktie är ett "överlägset erbjudande" jämfört med Dells på 27 dollar per aktie. 3Par var ned 2,0 procent medan Dell steg 1,1 procent.

3M meddelade att det förvärvar Cogent, som tillverkar bioteknikutrustning, för 10,50 dollar per aktie. Budet är totalt värt 943 miljoner dollar. 3M tappade 1,7 procent medan Cogent rusade med 24,4 procent.

Genzyme klättrade 3,4 procent sedan Sanofi-Aventis lagt ett bud om 18,5 miljarder på bioteknikföretaget. Genzymes styrelse avvisade enhälligt budet.

Åt andra hållet gick Texas Instruments, som tappade 3,7 procent. Susquehanna sänkte rekommendationen till neutral från positiv med hänvisning till "bred makroekonomisk svaghet".

Försvarsmaterielkoncernen Lockheed Martin sjönk 2,8 procent efter att Wells Fargo sänkt rekommendation till "market perform" från tidigare "outperform".

Index för kärninflationen med 0,1 procent jämfört med föregående månad och steg 1,4 procent jämfört med samma månad året innan, vilket var helt i linje med marknadsförväntningarna.

På räntemarknaden steg priserna på de amerikanska statspappren i takt med att börserna sjönk. Tioårsobligationen var ned 12 punkter till 2,53 procent.

Ericsson noterades 18 öre lägre än vid Stockholmsbörsens stängning.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?