1515

Råvaror: Oljan föll tungt på oron

Råoljan och basmetallerna sjönk markant på tisdagen sedan oron för den globala ekonomiska återhämtningen tilltagit ännu mer.

På eftermiddagen kom statistik på bostadsförsäljningen i USA in avsevärt sämre än väntat samtidigt som vikande börser i New York också tyngde sentimentet.

Guldet pressades tidigare under dagen av en starkare dollar men vände upp på eftermiddagen sedan investerare sökt sig från risk och dollarn försvagats på den negativa husdatan.

Vid golvhandelns stängning på Nymex visade WTI-oljan i första termin en nedgång på 1:46 dollar till 71:64 dollar per fat. Brentoljan tappade 1:26 dollar och handlades till 72:36 dollar per fat.

"Marknaden fortsätter att falla på oron för efterfrågan. Marknaden har ett överflöd, särskilt på bensin", sade Tom Bentz, mäklare på BNP Paribas, till Bloomberg News.

WTI-oljan noteras nu på de lägsta nivåerna på sju veckor och har dalat med över 10 dollar sedan noteringarna över 82 dollar i början av augusti. Oljan kan de närmaste dagarna, enligt Tom Bentz, komma att testa stödet vid 71 dollar och möjligen också 70 dollar.

Försäljningen av befintliga bostäder i USA sjönk med 27,2 procent i juli, till en beräknad årstakt på 3,83 miljoner enheter.

Analytiker hade räknat med att försäljningen skulle ha sjunkit med 13,4 procent, till en årstakt på 4,65 miljoner, enligt Bloomberg News prognosgenomsnitt.

Försäljningstakten i juni uppgick till reviderade - 7,1 procent (-5,1).

Tillgången på befintliga bostäder för försäljning, i relation till aktuell försäljningstakt, steg i juli och "lagret" räcker därmed till att täcka försäljningen under 12,5 månader, jämfört med oreviderade 8,9 månader i juni.

Medianpriset steg 0,7 procent till 182.600 dollar, jämfört med motsvarande månad föregående år.

Senare i kväll kommer veckorapporten från American Petroleum Institute. De senaste två veckorna har siffrorna från API avvikit betydligt från den officiella lagerrapporten, vilket kan komma att påverka hur stor vikt marknaden kommer att lägga vid API-rapporten, skriver Commerzbank i en analys.

Den officiella lagerrapporten från det amerikanska energidepartementet publiceras på onsdagen. Enligt Bloomberg News analytikerenkät väntas råoljelagren stiga med 0,4 miljoner fat medan lagren av bensin väntas sjunka med 0,5 miljoner fat. Lagren av destillat spås ha ökat med 1,0 miljoner fat.

Basmetallerna på London Metal Exchange noterade klara nedgångar.

USA-statistiken förstärkte marknadens tvivel på att den framtida efterfrågan kan motivera de prisnivåer som nåtts efter den senaste tiden uppgångar.

Kopparterminen var ned 118 dollar till 7.137 dollar per ton, medan zinken var ned 53 dollar till 1.991.

Guldet vände upp på eftermiddagen sedan husdatan rapporterats in svagare än väntat. Ett fall för dollarn och tilltagande riskaversion lyfte guldet.

Spotpriset på guld visade vid 20.30 en uppgång på 4:50 dollar till 1.230675 dollar per uns.

"Vi är i mitten av ännu ett sammanbrott. Investerare flyttar pengar från aktier till den säkerhet som marknaden uppfattar att guldet står för", sade Matt Zeman, metallhandlare på Lasalle Futures, till Bloomberg News.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?