1515

Råvaror: Starkare dollar sänker råvarorna

Råvarumarknaderna utvecklades svagt på måndagen. En dollaruppgång på eftermiddagen sänkte sentimentet.

Råoljan fortsatte den senaste tidens fall och backade sedan dollarn stärkts och USA-börserna fallit tillbaka till nollstrecket.

Även basmetallerna låg ett snäpp lägre och visade blandade rörelser jämfört med förmiddagens uppgångar.

Guldet kunde inte stå emot dollarförstärkningen och visade en nedgång.

På råoljemarknaden visade WTI-oljans oktobertermin vid 18.30 en nedgång på 0:83 dollar till 72:99 dollar per fat. Brent sjönk med 0:80 dollar till 73:46 dollar per fat.

"Vi följer perceptionen av ekonomin genom dollarn och aktierna. När vi har oro för ekonomin tenderar oljemarknaden att gå mot 70 dollar", sade Gene McGillian, analytiker och mäklare på Tradition Energy, till Bloomberg News.

Importstatistik från den kinesiska tullmyndigheten visade på måndagen att importen av råolja uppgick till 19 miljoner ton under juli månad. För perioden januari-juli var importen 137 miljoner, motsvarande en ökning med 24 procent från motsvarande period i fjol.

Basmetallerna på London Metal Exchange visade oregelbundna rörelser men låg generellt lägre än vid lunchtid.

"Kopparn går fram och tillbaka i dag och följer dollarns rörelser. Det är en väldigt stilla "range-bound" marknad just nu. Folk kommer att kolla data på husmarknaden noga den här veckan", sade Matt Zeman, handlare på Lasalle Futures, till Bloomberg News.

Importen av koppar till Kina steg för första gången på fyra månader i juli i takt med att investerade handlade på prisskillnader mellan London och Shanghai. Leveranserna ökade med 6 procent jämfört med juni. Jämfört med samma månad 2009 sjönk dock importen av koppar med 23 procent.

"Det negativa sentimentet angående USA:s återhämtning och tvivlet på Kinas efterfrågan tog ett grepp på marknaden och kommer att påverka marknaden även den här veckan", skrev Alex Heath, chef för LME-handel på RBC, i ett marknadsbrev.

Kopparterminen i första position var 7 dollar högre på 7.262 dollar per ton. Samtidigt sjönk zinken med 12:25 dollar till 2.045:75.

På ädelmetallmarknaden noterade spotpriset på guldet en nedgång om 3:20 dollar till 1.224:60 dollar per uns.

En enkät som Bloomberg News gjort indikerar att analytiker har en positiv syn på guldpriset även på kort sikt. Av 24 tillfrågade analytiker räknar 19, eller 79 procent, med att guldpriset stiger under denna vecka.

Statistik som täcker veckan fram till och med den 17 augusti visade även att hedgefonder och andra större finansiella aktörer ökade sina långa positioner i guld med 7 procent jämfört med föregående vecka. Statistiken baseras på futures som handlas i New York och som rapporteras av Commmodity Futures Trading Commission.

Table


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?