1515

Räntor & valutor: Kronan stärks

Europeiska marknadsräntor steg ett par punkter i längre löptider på måndagen, trots att preliminära inköpschefsindex för augusti kom in oväntat svagt, särskilt för industrin. Europabörserna steg efter den förra veckans nedgångar och de svenska räntorna klättrade upp 2 punkter över hela linjen. På valutamarknaden fortsatte yenen att gå starkt samtidigt som även kronan stärktes.

Den svenska tioåriga statsobligationsräntan steg 2 punkter till 2,39 procent medan den tyska tioårsräntan steg 2 punkter till 2,30 procent.

Måndagens tyngsta statistik var augusti månads preliminära inköpschefsindex för euroområdet, som kom in svagare än väntat. Det sammanvägda preliminära inköpschefsindexet sjönk till 56,1 i augusti från 56,7 i juli, väntat var en nedgång till 56,3. Nedgången berodde främst på att industrins index sjönk ordentligt, till 55,0 från 56,7, väntat 56,1. Tjänsteindex steg däremot svagt till 55,6 från 55,4, dock mindre än den väntade uppgången till 55,8.

Analytikerna kommenterade samstämmigt att nedgången i PMI indikerar tuffare tider framöver, även om flera påpekade att PMI fortsatt ligger på en nivå som signalerar en god tillväxt i ekonomin.

Ken Wattret vid BNP Paribas skrev i ett marknadsbrev att det sammanvägda inköpschefsindexet ligger på en nivå som indikerar en BNP-tillväxt på något över 0,5 procent i kvartalstakt, klart ned från det andra kvartalets tillväxt på 1 procent. Hon konstaterade vidare att industri-PMI nu tappar mark i linje med utvecklingen i främst Kina, men även USA.

"Servicesektorn hålls uppe bättre men vi tvivlar på att det finns tillräckligt momentum i sektorn för att förhindra att euroområdets tillväxt bromsar in markant från och med det andra halvåret", skrev Ken Wattret och påpekade att särskilt den stramare finanspolitiken kommer att dämpa tillväxten.

Hushållens förtroendeindikator för euroområdet överraskade däremot på uppsidan och steg till -12 i augusti, från -14 i juli, enligt preliminär statistik. Väntat enligt Bloomberg News prognosenkät var att indikatorn skulle ligga kvar på -14.

De längre amerikanska marknadsräntorna letade sig uppåt på fredagskvällen för att sedan stiga ytterligare under måndagen. Den tioåriga USA-räntan steg 5 punkter till 2,62 procent, jämfört med fredagens stängning. Tvåårsräntan steg 1 punkt till 0,49 procent.

Stigande börser i kombination med positioneringar inför veckan emissioner av inflationsskyddade 30-årspapper angavs som förklaring till de stigande räntorna.

På valutamarknaden fortsatte yenen att stärkas och nådde bland annat sjuveckorshögsta mot euron. Mot dollarn stärktes yenen till 85:2 från 85:6 på fredagen. Dollarn försvagades samtidigt en del mot euron.

Den senaste tidens yenförstärkning har fått spekulationerna om interventioner att ta fart och nivå 85 mot dollarn pekas ut som viktig för beslutet om Japan kommer att intervenera eller inte. Under måndagen hade Japans premiärminister Naoto Kan och chefen för Bank of Japan, Masaaki Shirakawa, en kortare överläggning på telefon där de diskuterade den ekonomiska situationen och valutamarknaden.

Enligt chefskabinettsekreterare Yoshito Sengoku diskuterades inte en intervention på valutamarknaden, för att bromsa yenförstärkningen, men han ville i övrigt inte ge detaljer om vad som avhandlats.

Australiendollarn försvagades kraftigt i den inledande handeln efter att helgens parlamentsval lett till ett oklart parlamentariskt läge där vare sig regering eller opposition kan samla ihop egen majoritet. Australiendollarn tog dock tillbaka hela försvagningen och mer därtill senare under dagen.

Den ungerska forinten försvagades mot euron efter att centralbankschefen Andras Simor sagt att budgetunderskottet väntas bli 4,3 procent av BNP i år och att han räknar med en långsammare ekonomisk återhämtning i Ungern under de kommande åren.

Den svenska kronan stärktes 6 öre mot dollarn till 7:40 och 7 öre mot euron till 9:39, jämfört med fredagens stängning. Mätt i TCW-index stärktes kronan till 129,29 från 130,16 på fredagen.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?