1515

Räntor & valutor: Dollarn tar revansch

USA-räntorna har visat en blandad utveckling efter svensk stängning på onsdagen. Den tvååriga statsobligationen är oförändrad på 0,50 procent medan den tioåriga obligationen stigit 3 punkter till 2,63 procent.

Förväntningar om att en svagare ekonomisk återhämtning kan förmå Federal Reserve att utvidga sina obligationsköp uppges samtidigt hålla ned långräntenivåerna.

Fed-kommentarerna har spretat efter att FOMC vid sitt senaste möte den 10 augusti beslutat att återinvestera likvider, från förfallande bostadsrelaterade värdepapper, i statspapper med längre löptider.

Thomas Hoenig, Fed-chef i Kansas City, upprepade i slutet av förra veckan sitt budskap att Feds åtagande att hålla styrräntan nära noll kan ge oönskade effekter genom att underminera förtroendet och förstärka oron för uthålligheten i den amerikanska återhämtningen.

James Bullard, Fed-chef i St Louis, sade i en intervju med Wall Street Journal att Fed bör vara redo att återvända till sitt program för kvantitativa lättnader om disinflationen skulle fortsätta, och gjorde bedömningen att det är 50/50-läge för att ett sådant program kommer att behövas.

Narayana Kocherlakota, Fed-chef i Minnesota, sade å sin sida i tisdags att Feds policyuttalande den 10 augusti gav större marknadsreaktioner än han hade trott.

"Min egen tolkning är att Fomc-åtgärden ledde investerare att tro att den ekonomiska situationen i USA var värre än de, investerarna, hade föreställt sig. Enligt min åsikt är denna reaktion obefogad", sade han.

Han konstaterade att låga räntor driver fram mer förtida amorteringar på bolån än Fed antagit, så bara av tekniska orsaker så behöver Fed agera för att hålla storleken på sin portfölj uppe.

"Jag skulle vilja säga att det inte finns någon ny information om den det nuvarande läget i ekonomin att utläsa i FOMC:s agerande eller i dess uttalande", sade han.

Julia Coronado på BNP Paribas konstaterade att det uppenbarligen finns en oenighet inom FOMC för närvarande, vilket inte är så överraskande givet att de står inför ett ekonomiskt vägskäl och implementerar en okonventionell policy. Men detta kanske inte är så mycket av ett problem givet att det är uppenbart att ordföranden Ben Bernanke "förblir orädd att vidta djärva åtgärder vid behov", sade hon enligt Wall Street Journal.

På valutamarknaden har dollarn stärkts till 1:281 mot euron, där handlare konstaterade att en del stop/loss-order utlöstes när euron inte lyckades hålla emot vid 1:2850-nivån. Mot yenen har dollarn stärkts till 85:65.

"Försiktigheten om att den japanska regeringen kan komma att vidta åtgärder får nytt bränsle varje gång som yenen närmar sig 85-nivån (mot dollarn). Dessa policyutsikter kan komma att dämpa takten i apprecieringen", sade Shinichi Hayashi på Shinkin Central Bank, till Bloomberg News.

Japans finansminister Yoshihiko Noda sade på torsdagen att han fortsätter att övervaka de finansiella marknaderna noga, rapporterar Bloomberg News.

På onsdagen sade Yoichi Kaneko, DPJ-ledamot i överhuset, att regeringen bör intervenera omedelbart för att föra dollar/yen till 95 eftersom yenförstärkningen skadat den exportledda återhämtningen.

"Intervention är nödvändigt för att visa att regeringen inte kan acceptera den nuvarande nivån", sade han.

Japanska räntor sjönk något under torsdagen och det fanns spekulationer om att Bank of Japan ska hålla ett extrainkallat möte för att diskutera ytterligare åtgärder.

Tidningen Sankei skrev att Bank of Japan överväger åtgärder för ytterligare penningpolitiska stimulans. Den mest sannolika möjligheten är att utvidga faciliteten för företagslån, som infördes i december 2009, från 20.000 miljarder yen till 30.000 miljarder yen. BOJ kan också komma att förlänga löptiden på lånen från tre till sex månader, enligt Sankei.

Spekulationerna har tilltagit om att Bank of Japan skulle agera före, eller kort efter, måndagens inplanerade möte mellan BOJ-chefen Masaaki Shirakawa och premiärminister Naoto Kan.

Men enligt Reuters källor är det knappast troligt att BOJ agerar före mötet den 6-7 september, om inte yenen skulle närma sig rekordnivån på under 80 med en förstärkning om 2-3 yen under en enskild dag. Däremot växer konsensus inom BOJ om att de behöver överväga ytterligare åtgärder för att tillsammans med regeringen minska effekterna från en starkare yen, rapporterar Reuters.

Kronan har tappat cirka 4 öre till 7:38 mot dollarn och även marginellt till 9:46 mot euron.

På torsdagens agenda står tyska producentpriser för juli och norsk BNP för andra kvartalet. Från Storbritannien kommer detaljhandelsförsäljningen i juli, med en väntad uppgång med 0,3 procent jämfört med månaden före enligt Bloomberg News prognosenkät.

Från USA kommer under eftermiddagen nyanmälda arbetslösa förra veckan, som väntas uppgå till 478.000, vilket skulle vara en nedgång med 6.000 från föregående veckas preliminära utfall.

Dessutom kommer från USA ledande indikatorer i juli, väntat +0,1 procent, och Philadelphia Fed index för augusti, som spås ha stigit till 7,2 i augusti från 5,1 i juli enligt Bloomberg News prognosenkät.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?