1515

Stockholmsbörsen: Vändning ned inför USA-siffror

Stockholmsbörsen vände nedåt vid lunchtid på fredagen, efter att ha stigit i spåren av starka BNP-siffror från Tyskland och övriga Europa.

Klockan 12.55 var OMXS30 ned 0,4 procent till noteringen 1.027,17. Omsättningen uppgick till 4,8 miljarder kronor.

Osäkerheten spred sig inför ett batteri av amerikansk makrodata i eftermiddag, och bankerna hörde till indexets största förlorare.

"Vi är positiva. Hur vi agerar i eftermiddag beror mycket på den amerikanska statistiken", säger Benjamin Dahl, börsmäklare vid Swaretz & Partner Fondkommission, till Nyhetsbyrån Direkt.

"Det är bankerna som har varit starka och lett mycket av uppgången. De som har gått bäst i uppgången tar mest stryk när det går ner", fortsätter han.

Swedbank A föll 2,2 procent till 80,50 kronor, SEB A sjönk 1,6 procent till 47,68 kronor, Nordea backade 1,4 procent till 69,15 kronor, och SHB A minskade 1 procent till 202 kronor.

Nokia sjönk 0,9 procent till 66,40 kronor efter att UBS pekat ut aktien som en av de sämsta placeringsalternativen just nu inom teknologi. Förväntningarna på Nokia är visserligen lågt ställda, men kurs-sporrar saknas i det korta perspektivet, konstaterar banken.

Ericsson B avancerade däremot 1,4 procent till 76,95 kronor, efter att UBS satt aktien på sin "most preferred"-lista med teknologiföretag. Motiveringen är att aktien har gått sämre än sektorn i övrigt under den senaste månaden.

Boliden sjönk 1,3 procent till 85,70 kronor efter att kopparpriset vänt nedåt på London Metal Exchange.

Cardos aktie steg 6 procent till 222,50 kronor efter en rapport som överraskade positivt, framför allt med starka marginaler.

"Det är en lättnad att marginalen stärkts, framför allt eftersom marginalen var svag i det första kvartalet på grund av säsongseffekter", säger en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

Schibsted rusade 10,4 procent i Oslo. Den norska mediekoncernens resultat före skatt blev 963 miljoner norska kronor för det andra kvartalet, mot väntade 856 miljoner, enligt SME Direkts snittprognos.

Schibsted spår en fortsatt återhämtning i de skandinaviska annonsmarknaderna, men räknar med att den återhämtningen kommer att vara fortsatt volatil. I Stockholm steg Metro International 1,9 procent till 1:09 kronor.

Swedish Match tappade 1 procent till 169,70 kronor. Bolaget har fått sin rekommendation sänkt av RBS till sälj, från tidigare behåll.

På makrofronten var morgonens stora nyhet att Euroområdets BNP, med stöd av Tyskland, stigit 1,0 procent under andra kvartalet, jämfört med föregående kvartal. Analytikerna väntade en uppgång med 0,7 procent.

Resultatet stärktes av att Tysklands BNP steg 2,2 procent under kvartalet. Det var den snabbaste tillväxttakt som uppmätts sedan Tysklands återförenades 1991, och betydligt högre än konsensus om 1,3 procent.

I eftermiddag inväntar marknaden en rad viktiga makroindikatorer från USA.

Klockan 14.30 presenteras amerikansk KPI för juli, där förväntan ligger på en månadsuppgång på 0,2 procent och en inflation på 1,2 procent.

Samtidigt släpps även statistik över detaljhandeln i juli. Analytikerna väntar sig en ökning på 0,5 procent, med stöd av högre bilförsäljning och större rabatter. Försäljningen sjönk med 0,5 procent i juni.

Det preliminära Michiganindexet för augusti släpps klockan 15.55. Här väntas en ökning till 69, från 67,8 i juli.

Fem minuter därefter presenteras lager osålda varor i juni.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?