Annons

Nedåt på börsen

Stockholmsbörsen stängde ned på torsdagen efter två handelsdagar med uppångar, men lyckades i sista stund undvika de lägsta nivåerna för dagen efter ett sent ryck strax före stängning.

Säljtryck i H&M, Nordea och Ericsson satte mest avtryck i index, i synnerhet under eftermiddagen och det trots ett väsentligt bättre aktieklimat i resten av Europa och USA framförallt.

OMXS30-index handlades i spannet 1.007-1.029 under dagen och stängde på 1.011. Det var en nedgång på 0,9 procent jämfört med onsdagen. Börsen är fortfarande på plus sett till börsveckan hittills.

Affärsaktiviteten på börsen hade en fortsatt sommarprägel inför att rapportsäsongen på allvar kommer igång nästa vecka med delårsrapporter från flera tongivande tungviktare.

Omsättningen landade på knappt 11 miljarder kronor. Mest omsatta var Ericsson, H&M och Nordea. Eniro, Stora Enso och Lundin Mining var mindre bolag med stor handel i.

Tendensen inom den svenska banksektorn var blandad, men åt det negativa hållet efter att ECB som väntat lämnat styrräntan oförändrad på 1 procent.

Centralbanken välkomnade samtidigt de stundande stresstesterna inom banksektorn i Europa. Enligt uppgifter ska testet omfatta 91 banker, som står för 65 procent av skulderna i banksektorn i Europa.

Nordea tyngde tydligast på nedsidan och aktien slutade över 2 procent ned på 67:55 kronor. Det trots att Danske Bank har gjort en helomvändning i sin syn på aktien. Till köp från minska, med en ny riktkurs på 75 kronor jämfört med tidigare 65 kronor.

H&M var det andra stora sänket på torsdagens börs. Aktien tappade 1,4 procent till 215:80 kronor. Stora säljare i H&M var utländska banker, Societe Generale och UBS. Men också Swedbank.

De första signalerna om hur den amerikanska klädmarknaden utvecklats i juni kom när konkurrenten GAP på torsdagen redovisat sina försäljningsiffror. Det blev oförändrat i jämförbara butiker, och aktien straffades med en nedgång på över 6 procent i den tidiga handeln i USA.

H&M redovisar sina siffror nästa vecka på torsdag.

Ericsson förlorade också mark mot slutet, men gick under dagen ungefär som börsen. Slutnoteringen för B-aktien blev 82:40 kronor, ned 1,4 procent.

Dollarn har på nytt kommit under press och tappat mot kronan. vilket inte är till fördel för dollartunga Ericsson som hämtar hälften av intäkterna i valutan.

Ett i alla fall inte negativt signalvärde för Ericsson kom på torsdagen från att indiska underleverantörer Centum märker en ökad efterfrågan hos kunderna.

Mot strömmen gick konjunkturkänsliga bolag som till exempel ABB. Aktien slutade 2 procent högre till 140:10 kronor. Även Volvo och SSAB var också på plus.

IMF höjde på torsdagen sin prognos för den globala i år, då organisationen räknar med att tillväxtländer som BRICS hjälper upp återhämtningen för världsekonomin.

Hexagon fortsatte upp på onsdagens förvärvstriggade uppgång och slutade närmare 3 procent högre, på 111:70 kronor, vilket är nära den högsta noteringen för Hexagon- aktien på cirka 2 år.

Stigande bas- och metallpriser gav stöd åt råvarubolagen. Nyheten att vd Phil Wright nyligen köpt 47.000 aktier gav en extra trigger åt Lundin Mining, som slutade nära 5 procent högre på 25:45 kronor.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från EurocardAnnons

Slipp utläggskaoset – kom igång enkelt med digitalt system

Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.
Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Många företag fastnar i tidsödande pappersarbete när de ska hantera sina utlägg.

– Lösningen för de allra flesta är att digitalisera hanteringen, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Borttappade papperskvitton, oklara reseutlägg och krångliga processer för att godkänna.

Utläggshantering är ett gissel för många företag.

”Fastnar i pappershantering”

– Hur företag hanterar sin utläggsrapportering varierar stort. En del företag tenderar att fastna i en manuell pappershantering och behöver helt enkelt digitalisera för att lätta på arbetsbördan, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Enligt en studie som Eurocard gjort tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm kan digitala verktyg för utläggshantering och korthantering minska rapporteringstiden med 60 procent. Därmed frigörs tid och energi som medarbetarna istället kan lägga på företagets kärnverksamhet, vilket förstås är bra för affärerna.

– Det finns redan många välfungerande utläggshanteringssystem på marknaden som kan hjälpa företag att nå just de fördelarna. Många gånger är systemen skräddarsydda för att passa det specifika företaget, säger Gustavo Molano och fortsätter:

– Genom att jobba tillsammans med företagen och dess befintliga system kan vi hjälpa till att skapa unika, sömlösa och integrerade lösningar.

Vinsterna är uppenbara. Vad är det då som hindrar ett företag att ställa om utläggshanteringen till ett automatiserat flöde?

– Många verkar tro att det är svårt och tidskrävande och inte värt mödan. Så de väljer att skjuta på det eller avstå.

Så kommer du igång

Eurocard har tagit fram en lösning, utläggshanteraren, som gör det enkelt för företag att komma igång med att digitalisera sina utlägg: 

– Det är en service som gör det möjligt för företag, som inte har något utläggshanteringssystem, att digitalisera sin process – från betalning till bokföring, förklarar Gustavo Molano.

Det är en webbaserad tjänst där information om företagets alla kortköp samlas och uppdateras i realtid.

– Med utläggshanteraren behöver du ett företagskort från oss och Eurocard Pro-appen. Därefter kan du enkelt börja godkänna transaktioner direkt.

Få koll på utläggen

När du använder Eurocards företagskort för ett utlägg syns betalningen direkt i appen. Du parar ihop kvittot – som du enkelt kan scanna – med rätt transaktion och rapporterar utlägget i appen, där det skickas till den ansvarige för godkännande.

Som chef eller ekonomiansvarig kan du:

• Se vilka utlägg som är rapporterade och som är på väg in.

• Kategorisera och godkänna utlägg; varje köp är redan kopplat till rätt kvitto och du slipper jaga medarbetare för kompletterande uppgifter.

• Enkelt skicka godkända utlägg vidare till företagets ekonomisystem.

Så ersätter ni papperskvitton

Trött på papperskvitton?

Eurocard har också tagit fram ett erbjudande för att hjälpa företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton: Smarta kvitton.

– Bara tänk er, när en anställd gör ett köp skapar handlaren en digital version av kvittot i sitt system. Det digitala kvittot skrivs sedan ut som en analog version, som den anställde sedan måste digitalisera om för att kunna göra sin utläggsrapport. Vilken omväg, säger Gustavo Molano.

Smarta kvitton hjälper företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton. Det gör att den där omvägen istället blir en genväg och det blir lättare för företaget att hävda sig i konkurrensen. En genväg som inte enbart sparar tid och energi, men också pengar.

– Oavsett om företaget är stort eller litet, har ett eget system för utläggshantering eller inte – Eurocards lösningar fungerar för alla företag, säger Gustavo Molano.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?