Annons

Stockholmsbörsen: Vändning uppåt vid lunch

Stockholmsbörsen var lätt stigande vid lunchtid på torsdagen sedan marknaden återhämtat förmiddagens nedgång. Utvecklingen var liknande på de ledande europeiska börserna.

Klockan 12.45 var OMXS30 0,2 procent högre till noteringen 1.066,3. Omsättningen uppgick till 5,4 miljarder kronor.

SKF B föll 3,1 procent till 142:90 kronor trots att bolaget överträffat förväntningarna med sin rapport. Resultatet före skatt blev 2.047 miljoner kronor för årets andra kvartal, mot väntade 1.841 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning. Justerat för engångsposter blev resultatet 10 procent bättre än väntat. Försäljningen var över konsensus.

Vidare guidade SKF för en något högre efterfrågan totalt sett i det tredje kvartalet men flaggar samtidigt för en viss osäkerhet i att prognostisera längre än så. Osäkerhet råder kring effekterna av skuldkrisen, enligt Tom Johnstone, som samtidigt ser en bra utveckling i Asien framöver "men inte på samma sätt som i det första halvåret".

"SKF rapporterade solida kvartalssiffror och slog våra förväntningar för ebit och EPS med cirka 10 procent. Mycket av styrkan kom från bildivisioner, som dock ser ut att plana ut under andra halvåret", skriver Bank of America/Merrill Lynch i en kommentar.

Nordea var 1,6 procent upp 73:45 kronor, Swedbank A steg 1,0 procent till 82:65 kronor och SHB A adderade 0,4 procent till 208:40 kronor.

JP Morgan har redovisat ett resultat exklusive engångsposter om 0:87 dollar per aktie. Enligt Bloomberg News sammanställning hade analytikerna i snitt räknat med ett justerat resultat om 0:71 dollar per aktie. Intäkterna understeg dock konsensus. Aktien steg 1,6 procent i förhandeln.

SEB A var oförändrad till 47:78 kronor. Goldman Sachs har höjt riktkursen för SEB till 41 kronor från tidigare 39 kronor men upprepat rekommendationen sälj. JP Morgan har höjt riktkursen till 52 kronor från tidigare 45 kronor. Där är rekommendationen neutral.

H&M B ökade 0,5 procent till 226:40 kronor. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 9 procent i juni och den totala försäljningen steg med 20 procent jämfört med samma månad 2009. Enligt SME Direkt hade analytikerna räknat med 9,7 procent respektive 20,4 procent.

Sandvik sjönk 1,6 procent till 101:10 kronor, Electrolux B tappade 1,4 procent 175:30 kronor och Assa Abloy B var 1,4 procent ned till 163:20 kronor. Atlas Copco A backade 2,8 procent inför sin rapport på fredagen.

På onsdagskvällen publicerades protokollet från det senaste FOMC-mötet och reviderade där ned tillväxtprognoserna för första gången på ett år. För 2010 ser Fed nu en tillväxt på 3,0-3,5 procent, jämfört med tidigare 3,2-3,7 procent och för 2011 skrivs prognoserna ned till 3,5-4,2 procent från tidigare 3,4-4,5 procent.

Dessutom visade statistik under natten att den kinesiska tillväxten bromsade in till 10,3 procent under det andra kvartalet, från 11,9 procent under det första kvartalet. Det var också något lägre än de 10,5 procent som analytikerna i Bloomberg News prognosenkät hade räknat med. Kinas konsumentpriser steg 2,9 procent i juni jämfört med väntade 3,3 procent.

Eniro steg 4,8 procent till 9:75 kronor. Resultat före skatt blev 176 miljoner kronor för det andra kvartalet. Analytikerna hade räknat med ett resultat före skatt på 129 miljoner kronor, enligt SME Direkt. Justerat för omstruktureringskostnader och engångsposter blev resultatet 16 procent bättre än konsensus. Försäljningen blev marginellt bättre än förväntat.

Terminerna för de ledande USA- indexen pekar upp med 0,3-0,5 procent inför statistik över antalet nyanmälda arbetslösa i USA förra veckan, som väntas ha minskat till 445.000 personer från 454.000 föregående vecka. Det blir också industriproduktion i juni, där analytikerna i Bloomberg News prognosenkät räknar med en liten nedgång med 0,1 procent från i maj.

Philadelphia Fed Index väntas ha stigigt i juli medan Empire Manufacturing Index väntas ha backat något. Det kommer även PPI för juni, där ekonomerna räknar med en nedgång med 0,1 procent i juni medan kärn-PPI väntas ha stigit med 0,1 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?