Annons

Europabörser: Hårt för gruvor och banker

De ledande Europabörserna noterar rejäla nedgångar på torsdagen, i spåren av gårdagens fall på Wall Street och dagens sura Asienbörser.

Bland orosmolnen finns gårdagens besked från Moody's om att man satt Spaniens långsiktiga kreditbetyg under bevakning.

En annan humördämpare är dagens kinesiska statistikskörd som förebådar en avmattning i industrins tillväxttakt. Kinas inköpschefsindex sjönk till 50,4 i juni, jämfört med 52,7 under månaden innan, enligt bankjättens HSBC:s undersökning. Juni var därmed den tredje månaden i rad som index sjönk och även Kinas officiella inköpschefsindex sjönk i månaden.

Den allmänna konjunkturoron slog hårt mot cykliska papper och inom gruvsektorn föll Xstrata 2,9 procent medan Nyrstar och Antofagasta backade 2,1 respektive 1,7 procent.

Även banksektorn har haft en tuff inledning på dagen. Royal Bank of Scotland föll 2,6 procent, BNP Paribas 2,7 procent och Deutsche Bank 2,2 procent.

Tyska fordonsjätten MAN:s VD uppgav under ondagen att 2011 väntas bli mycket bättre än 2010. Han spådde även att marknadsåterhämtningen fortsätter under de kommande månaderna.

MAN-aktien var dock ned 1,1 procent.

Under dagen har även flera europeiska länder presenterats sina inköpschefsindex. Frankrike och Tyskland kom in något sämre än väntat medan Storbritanniens inköpschefsindex backade något mindre än marknaden trott.

Inköpschefsindex för hela EMU uppgick till 55,6 i juni, jämfört med 55,8 månaden innan. Analytiker förväntade sig ett utfall i linje med den preliminära bedömningen vid 55,6.

Veckans viktigaste makropunkt kommer dock inte förrän i morgon då den tunga amerikanska jobbrapporten för juni presenteras.

Marknadsnoteringar klockan 10.55
DJ Stoxx 50 Europa -1,3 % 2.329

FTSE 100 London -1,1 % 4.861
DAX Frankfurt -0,9 % 5.912
CAC 40 Paris -1,7 % 3.385

SMI Zürich -1,2 % 6.055
IBEX 35 Madrid -1,4 % 9.133
MIB 30 Milano -1,5 % 19.029


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?