1515
Annons

USA-börser: Råvaruaktier tog täten när kurserna steg

New York-börserna steg i huvudsak på tisdagen, stödda av uppgångar bland råvaruaktierna och positiva kommentarer från Ben Bernanke.

Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 1,3 procent till 9.940. S&P 500 noterade en uppgång på 1,1 procent till 1.062 medan Nasdaq Composite gick ned 0,2 procent till 2.171.

Omsättningen på New York Stock Exchange var 1,6 miljarder aktier, medan den var 2,7 miljarder aktier på Nasdaq.

Råvaruproducenterna noterades som vinnare efter priserna på metaller och olja stigit. Exxon var mest bidragande till uppgången inom Dow Jones med ett lyft på 3,3 procent, medan Alcoa klättrade 2,4 procent.

Ben Bernanke sade vid en frågestund med Sam Donaldson, journalist på ABC News, under natten mot tisdagen att med tanke på djupet i recessionen så går återhämtningen i "måttlig takt" och i Europa är beslutsfattarna inställda på att undvika en betalningsinställelse i Grekland och på andra håll.

Det var i huvudsak teknikaktierna som tyngde Nasdaq. Intel sjönk 0,7 procent medan Microsoft gick ned 0,8 procent.

I Europa noterades nedgångar bland annat efter att kreditvärderingsinstitutet Fitch varnat för att de finanspolitiska utmaningarna i Storbritannien talar för en snabbare takt i nedskärningarna av budgetunderskottet.

BP gick ned 5,7 procent efter att ha stigit på måndagen. Bolaget sade att det är oklart hur mycket råolja som fortsätter att läcka från källan i Mexikanska Golfen. Samtidigt pressas BP av amerikanska beslutsfattare att minska utdelningen.

Caterpillar var 1,4 procent högre sedan bolaget upprepat sina långsiktiga mål för 2012. Det innebär att bolaget fortsatt har som mål att nå en vinst per aktie under 2012 i intervallet 8-10 dollar.

Diamond Offshore gick ned 3,8 procent. Rekommendationen för aktien sänktes på två håll: Goldman Sachs sänkte från neutral till sälj och FBR Capital drog ned rekommendationen till underpeform från market perform.

På obligationsmarknaden var den tioåriga statsobligationsräntan upp 4 punkter på 3,18 procent, medan tvååringen noterades 3 punkter högre på 0,74 procent.

    Ericsson noterades på samma nivå som vid Stockholmbörsens stängning.

     Magnus Gerentz +46 8 5191 7910 Nyhetsbyrån Direkt


Ansvarig om Arlandakaoset: ”Vi har tagit till extraordinära åtgärder”

Långa köer till säkerhetskontrollen som sträcker sig ut i avgångshallen skapar stor irritation bland flygresenärer från Arlanda. Och situationen kan bli ännu värre till semestrarna. 

”Vi är inte dimensionerade för den resenärsvolymen”, säger Peder Grunditz.

Peder Grunditz, operativ chef på Swedavia, säger att Arlanda inte lyckas möta det ökande antalet resenärer.
Peder Grunditz, operativ chef på Swedavia, säger att Arlanda inte lyckas möta det ökande antalet resenärer.Foto:Joey Abrait

Köer till säkerhetskontrollen på uppemot en timme har mött resenärer på Arlanda den senaste tiden. 

”Vi har sett en väldigt kraftig ökning av resandet under våren. I april mötte vi en kraftig trafikuppgång som tog oss upp till ungefär 70 procent av nivåerna vi hade 2019. Den har varit förväntad, däremot kan vi konstatera att vi inte kan möta den tillväxten, framför allt inte i våra säkerhetskontroller”, säger Swedavias operativa chef Peder Grunditz. 

Enligt branschorganisationen Airports Council International är situationen liknande på flera flygplatser i Europa. Låga löner, bristen på personal och långa fördröjningar i handläggningstider för säkerhetskontroller av nyrekryteringar lyfts fram som några av de främsta anledningarna.

”Vår leverantör av säkerhetskontroll har inte klarat av att rekrytera i den utsträckning som de är vana vid. Arbetsmarknaden svarar inte som vi har förväntat oss och det tar det lång tid att säkerhetspröva individerna”, säger Peder Grunditz. 

Timslånga köer har mött resenärerna på Arlanda den senaste tiden.
Timslånga köer har mött resenärerna på Arlanda den senaste tiden.Foto:Joey Abrait

Enligt Säpo, som utför registerkontrollerna, är handläggningstiderna tillbaka på ordinarie nivåer, det vill säga två till fyra veckor. Swedavia däremot menar att handläggningstiden är längre än så, mellan fyra och fem veckor. 

I väntan på att bli säkerhetsprövade av Säpo går potentiell personal vidare till andra jobb, eftersom processen tar för lång tid.

”Vi har haft situationer under våren då det tagit så lång tid som åtta veckor. Under den tiden kan man inte använda personalen, och tyvärr tappar vi många sökande som tar ett jobb där de kan börja direkt istället.”

Han uppger att det anställs 20-30 nya personer till säkerhetskontrollerna varje vecka. 

”Vi har tagit till extraordinära åtgärder, vi flyttar säkerhetskontrollresurser från andra flygplatser, köper resurser från andra säkerhetsbolag och rekryterar skolungdomar till Arlanda som ska hjälpa till att informera våra resenärer i köerna och visa dem till rätta.”

”Det räcker ändå inte för att klara nuläget, och det kommer inte att räcka till ett läge som vi vill ha under sommaren.”

Senast den 20 juni är det sagt att Terminal 4 och den förbindelsegång som ska knyta ihop Terminal 4 och 5 ska öppna. Trots öppningen kommer kapaciteten i den nya terminalen och säkerhetskontrollen inte att kunna nyttjas fullt ut.

”Vi får en tuff situation även efter invigningen, för vi kommer inte att hinna ifatt under sommaren med rekryteringen. Det blir perioder med långa köer under sommaren.”

Situationen skapar stor frustration hos resenärer, hur påverkar det Arlandas rykte?
”Det är givetvis väldigt tråkigt, det är beklagligt att vi har en situation där man tvingas stå i kö alldeles för länge. Vi är inte på något sätt nöjda med det, vi gör allt vad vi kan i situationen här och nu och försöker se till att det blir bättre så snart som möjligt.” 

Enligt SAS, som är Swedavias i särklass största kund, känner många resenärer oro kring om de ska hinna med sin flight och flygbolaget uppmanar sina kunder att vara ute i riktigt god tid. 

”Det är en väldigt besvärlig situation, förutsättningarna för sommaren är inte de bästa. Vi för en tät och bra dialog med Swedavia, det är en situation som är oacceptabel”, säger SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman.

Hur mycket skadar det här ert varumärke?
”Det är klart att det inte är bra, men det är utanför vår kontroll. Det är en tuff situation generellt i Europa. Frustration över är inte bra, men jag tror att kunderna har förståelse för vad som är vad och att vi inte har någon kontroll över varken säkerhets- eller passkontroll.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?