1515

Räntor & valutor: Slagig på räntemarknaden

Europeiska ränte- och valutamarknader fluktuerade upp och ner under onsdagens handel, men vid den svenska marknadens stängning hade tyska statspappersräntor stigit 2-4 punkter jämfört med samma tid på tisdagen samtidigt som euron hade stärkts mot dollarn och japanska yen.

Efter en tveksam inledning vände riskhumöret upp när utfallet av en auktion av tremånadersfinansiering från ECB antydde att likviditetsproblemen i de europeiska bankerna kanske är mindre än befarat.

ECB lånade ut 131,9 miljarder euro till bankerna i euroområdet i en tremånaders refinansieringsfacilitet, till en ränta på 1,0 procent. Enligt en enkät från Bloomberg News väntade analytiker att ECB skulle få låna ut 200 miljarder euro. Med tanke på att en ettårig facilitet om 442 miljarder euro samtidligt löpte ut tolkade marknadsaktörer den förhållandevis låga efterfrågan positivt.

Den ursprungliga ettårsfaciliteten erbjöds dock i ett i läge då utsikterna var mycket osäkra, vilket gjorde att även banker utan direkt finansieringsbehov tog del av det obegränsade erbjudandet.

"En stor del av de ursprungliga 442 miljarderna togs av banker som inte behövde dem, banker som såg en möjlighet till arbitrage. Det skulle aldrig bli en upprepning av det fulla beloppet", sade Patrick Jacq, chefsstrateg vid BNP Paribas, till Bloomberg News.

Nu kan kreditvärdiga banker med finansieringsbehov ta in likviditet på interbankmarknaden till en ränta på cirka 0,76 procent, så i onsdagens erbjudande var det endast mer problemtyngda banker som lämnade bud. Enligt ECB var det 171 banker som lämnade in bud i erbjudandet.

Den förhållandevis låga efterfrågan kan eventuellt också spegla vissa förväntningar om att ECB kan komma att besluta om ytterligare lättnader inom en inte allt för avlägsen framtid.

Europeisk statistik på onsdagen visade bland annat att antalet arbetslösa i Tyskland fortsatte att sjunka i juni, men nedgången var något mindre än väntat. Inflationstakten i Euroområdet sjönk samtidigt till 1,4 procent i juni, från 1,6 procent i maj, enligt Eurstats snabbindex. Analytiker hade väntat en nedgång till 1,5 procent.

I eftermiddagens handel dämpades humöret åter av statistik som indikerade att sysselsättningsutvecklingen i USA kan ha varit svagare än väntat i juni. Enligt en mätning från ADP ökade sysselsättningen i den privata sektorn med endast 13.000 personer i juni, vilket var väsentligt svagare än de +60.000 som väntades enligt Bloomberg News enkät.

Utfallet i ADP-mätningen reser frågetecken inför fredagens officiella sysselsättningsstatistik, där prognoserna för den privata sysselsättningen pekar mot en ökning med 110.000 personer i juni. Totalt väntas sysselsättningen ha minskat med 118.000 personer till följd av att många som har varit temporärt sysselsatta med folkräkningen nu har lämnat sina jobb.

Inköpschefsindex för Chicagoområdet sjönk till 59,1 i juni, från 59,7 i maj, vilket var i stort sett i linje med förväntningarna. Delindex för produktion och sysselsättning steg något i juni jämfört med i maj medan order- och orderboksindex sjönk.

Amerikanska statspappersräntor sjönk efter den svenska marknadens stängning på tisdagen, när flykt från aktiemarknaden lockade investerare till räntemarknaden. På onsdagen vände USA-räntorna svagt upp utan att ta tillbaka hela tisdagskvällens nedgång. Vid den svenska marknadens stängning noterades tioårsräntan till 2,96 procent 2 punkter lägre än vid samma tid på tisdagen.

I Sverige var ränte- och valutamarknaden något avvaktande på onsdagen inför torsdagens räntebesked och penningpolitiska rapport från Riksbanken.

Svenska statsobligationsräntor steg med upp till 4 punkter i medellång och långa löptider, tioårsräntan upp 3 till 2,66 procent och räntegapet mot den tyska motsvarigheten vidgades till 9 punkter (8). Euron stärktes knappt 1 öre mot kronan, till 9:52, medan dollarn försvagades drygt 6 öre, till 7:76. TCW-index sjönk till 131,48 (131,93).

Marknadsbedömare är i stort sett eniga om att Riksbanken kommer att höja styrräntan med 0,25 procentenheter, till 0,5 procent, men med tanke på att svenska räntor har handlats svagt i förhållande till omvärlden en tid är det inte omöjligt att marknadsräntorna kan sjunka tillbaka något efter torsdagens räntebesked.

"Om det kommer minsta antydan till osäkerhet från Riksbanken i pressmeddelandet eller i den penningpolitiska rapporten" kan räntorna ställas ner på torsdagen, sade Knut Hallberg, analytiker på Swedbank.

Riksbankens räntebeslut fattades i högst osäker miljö, där en överraskande stark svensk utveckling måste ställas mot frågetecken om utvecklingen i såväl Europa som USA och Kina.

Enligt de flesta prognoser kommer Riksbanken troligen inte ändra räntebanan mycket i den penningpolitiska rapporten, men Knut Hallberg kommer att hårdgranska Riksbankens formuleringar om ränteutsikterna för eventuella antydningar om det finns skäl att vänta en annorlunda räntebana i höst.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?