1515
Annons

Kraftig ökning av bostadsbyggandet

Under första kvartalet påbörjades byggandet av cirka 4.750 lägenheter i småhus och flerbostadshus. Det innebär en ökning med 34 procent jämfört med motsvarande kvartal 2009.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Svenskarna flockas till Londons musikaler

Londons musikaler laddar upp för den första riktiga höstsäsongen efter pandemin.

Skandinaviska turister håller troget genren under armarna och svenskarna köper mest av alla.

Marcus Moeschlin, vd och grundare av Ticmate, Sveriges största aktör på evenemangsbiljetter online.
Marcus Moeschlin, vd och grundare av Ticmate, Sveriges största aktör på evenemangsbiljetter online.Foto:Mostphotos; Pressbild

Biljettförsäljningen till Londons musikaler går som tåget och serieentreprenören Marcus Moeschlin är konduktör.

”Det ser väldigt ljust ut”, säger vd:n och grundaren av Ticmate, Sveriges största aktör med onlineförsäljning av internationella eventbiljetter.

”Höstlovet i november är vår bästa försäljningsvecka. Då ska alla svenskar till London och se musikaler”, fortsätter Marcus Moeschlin, som arbetat i evenemangsbranschen i 40 år.

Londons West End är en miljardindustri. 2019, året före covid, omsatte teaterriket nära 10 miljarder kronor, enligt branschorganisationen Society of London Theatre.

Än finns biljetter till älskade långkörare som ”Fantomen på Operan”, ”Les Miserables” och ”Mamma Mia”. Även Abbas ”Voyage”, Disneys ”Lejonkungen” och stjärnskottet från 2019 ”& Juliet” tillhör publikfavorterna.

”& Juliet” utgår från Shakespeares ”Romeo och Julia”, men i denna 2.0-version är Romeo död medan Julia lever och väljer sitt eget öde, allt till toner av världens största hitmakare svensken Max Martin.

Svenskarna köper flest musikalbiljetter av alla räknat per capita. På andra plats kommer danskarna, följt av norrmän och tyskar, enligt Ticmates köpstatistik i 54 länder.

”Skandinaver har alltid stuckit ut”, säger Marcus Moeschlin.

”Att svenskar ligger i topp kan bero på våra körer. Sverige har internationellt sett extremt många som sjunger i kör. Även vårt stora intresse för Melodifestivalen sticker ut i jämförelse med andra länders uttagningar till Eurovision.”

Parallellt med återkomsten får den skönsjungande scenkonsten oväntad konkurrens. Det som får nordbor i alla åldrar att vallfärda till London är Warner Bros Studio ”Tour Harry Potter”.

”De håller till utanför London och är den överlägset största publikmagneten alla kategorier. Först kommer Harry Potter, sedan Harry Potter, sedan mer Harry Potter, sedan ingenting, ingenting och sedan musikaler. Biljetterna för höstlovet är i princip slutsålda”, säger Marcus Moeschlin.

”Nu är det Abba, Disney och Harry Potter som slåss om tronen.”

”En tydlig trend är att det är redan starka varumärken som går bäst, till exempel artister som Abba och framgångsrika filmer som ”Lejonkungen” så nu är det Abba, Disney och Harry Potter som slåss om tronen i London.”

På Broadway i New York går det trögare.

Det långvariga kravet på munskydd har fått publiken att tröttna. Nyligen meddelades att ”Fantomen på Operan”, den längst pågående föreställningen i Broadways historia, lägger ned på grund av för få besökare. Den berömda ljuskronan släpps för sista gången den 18 februari 2023, enligt uppgifter till The New York Post. Andrew Lloyd Webbers megahit spelas dock i London.

Liksom i andra branscher blir kundupplevelsen allt viktigare, menar Marcus Moeschlin och spår justerade affärsmodeller.

”Samtidigt som reseindustrin återhämtar sig efter pandemin kommer branschens fokus på flyg och hotell att breddas till att i högre grad även inkludera upplevelser på plats.”

Ticmate-grundaren känner många aktörer som inte klarade sig i pandemin.

”Jag har kollegor som jag har känt i decennier, vars livsverk gått i graven.”

Hur klarade ni er?
”Vi såg tidigt att pandemin allvarligt äventyrade bolagets överlevnad och var bland de första att ansöka om rekonstruktion. Vi gick från 30 till fem anställda. Det var brutalt.”

”Som småländsk entreprenör är jag gammaldags och hade sparat vinster i bolaget, vilket var välbehövligt när marsklanden försvann i fjorton månader”

Ticmate skänker varje år 10 procent av vinsten till välgörenhet, enligt ägardirektiven. Bolaget har hittills gett bort drygt 3 miljoner kronor, varav absoluta merparten till Läkare utan gränser.

Vad ligger bakom donationsfilosofin?
”Ticmate ska vara en god kamrat, som i engelskans ‘mate’, för kunder, anställda, leverantörer, arrangörer och ägare och bidra till en bättre och mer tolerant värld. Pandemin har onekligen vänt upp och ned på allt men nu tar vi nya tag och bygger upp igen.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera