1515
Annons

Nordenbörser: Tunga fall i Norden

De nordiska börserna backade på tisdagen. Sentimentet var svagt sedan Conference Board reviderat ned tillväxten i Kina under april och USA-börserna fallit i öppningen. De amerikanska hushållens konfidensindikator pekade också mot en svag ekonomisk återhämtning.

Vid 17.30 var OMXN40-index ned 3,0 procent till 938,8. Indexet inkluderar inte norska aktier.

Oslobörsens OBX-index föll med 5,0 procent. Oljerelaterade bolag tyngde efter att råoljepriset dalat till 75:50 dollar per fat.

Statoil meddelade att produktionen Troll A- plattformen stoppats på grund av gas i stigledningsområdet. Statoil noterade en nedgång på 3,9 procent.

Köpenhamnsbörsens OMXC20-index tappade 3,3 procent.

Bank of America sänkte riktkursen för Vestas till 250 danska kronor från tidigare 300 kronor. Rekommendationen underperform upprepades. Vestas sjönk med 5,2 procent till 251:50 danska kronor.

Amagerbanken rasade med 27,7 procent. Den danska finansmyndigheten Finansiel Stabilitet sade att banken måste få in 750 miljoner danska kronor i nytt kapital innan den 15 september för att kunna erhålla statligt stöd. Amagerbanken har ansökt om en garanti för obligationer på 13,5 miljoner danska kronor.

Helsingforsbörsens OMXH25-index sjönk med 3,3 procent.´

Cykliska bolag låg i botten. Gruvutrustningsbolaget Outotec och verkstadskoncernen Metso tappade båda 6,5 procent.

Tungviktaren Nokia klarade sig relativt hyggligt med en nedgång på 2,8 procent.


Autolivs vd skjuter ifrån sig ansvaret: ”Inte så mycket man kan göra”

Efter Autolivs katastrofala rapport för det första kvartalet i år är frustrationen på aktiemarknaden stor. I en intervju med Di skjuter vd Mikael Bratt ifrån sig ansvaret och säger att marginalutvecklingen ligger utanför bolagets kontroll.

”Det vi behöver är att få en stabilare marknad med mindre volatilitet”, säger han.

Autolivs vd Mikael Bratt.
Autolivs vd Mikael Bratt.Foto:Joey Abrait

Rapporten för det första kvartalet i år blev en ny tung smäll för Autolivs pressade aktieägare, som har fått se aktien underprestera mot börsen alltsedan avknoppningen av Veoneer 2018. 

Aktien störtdök med 9 procent på Stockholmsbörsen efter ett justerat rörelseresultat som inte ens nådde halvvägs upp till analytikernas förväntningar. Den justerade rörelsemarginalen på 3,2 procent var milsvid från marginalmålet på 12 procent.

På aktiemarknaden växer frustrationen över Autolivs svaga utveckling och många ställer sig frågande till bolagets oförmåga att skjuta kostnader vidare till kund trots den urstarka marknadspositionen med en marknadsandel på 43 procent. Roburförvaltaren Henrietta Theorell går så långt att kalla det ”ett mysterium”, se artikel intill. 

Känner du förtroende från styrelsen och ägarna att du är rätt person att vända utvecklingen?
”Jag har ingen anledning att kommentera det annat än att vi vet vad vi ska göra och har fullt fokus på det”, säger Mikael Bratt, som efterträdde ordförande Jan Carlson som vd efter avknoppningen av Veoneer.

Att Autoliv inte klarar att kompensera för stigande kostnader pressade marginalen med 5 procentenheter under det första kvartalet. Först under det andra halvåret väntas en gradvis förbättring.

”Det är högst upp på vår agenda, att genomdriva prisjusteringar kopplat till de externa faktorer vi ser, drivna av råmaterialpriser, allmänt inflationstryck och logistikutmaningar. Jag är personligen involverad i de här diskussionerna med kunderna dagligdags och känner mig komfortabel med att vi ska få igenom prisjusteringarna”, säger Mikael Bratt.

Borde ni inte kunna agera tuffare i prisförhandlingarna?
”I vår bransch omförhandlar man priserna en gång om året i förhållande till vad som har hänt i omvärlden. Det har fungerat väl i 20 år när vi har haft en stabil inflation och en stabil marknad. Det vi har sett nu är en ganska kraftig uppgång, inte bara i en eller två råmaterialslag, utan på bred front och det har kommit snabbt.”

Med er marknadsposition borde ni väl ha en bättre pricing power än branschen i stort?
”Vi jobbar inte med price management på samma sätt som i andra branscher. Vi är bundna i befintliga kontrakt och det finns ingen automatik i dessa utan det måste omförhandlas.”

Du har inte funderat på att ändra prissättningen?
”Att hitta ett sätt att hantera en sådan här högre inflationsmiljö ingår i de diskussioner vi nu för. Att förhandla årsvis fungerar inte i en sådan här miljö, vi behöver få en högre frekvens och vi måste ha ett bredare spelrum för vilka faktorer som kan påverka prisdiskussionen.”

Varför skulle biltillverkarna ge ifrån sig marginaler i det här osäkra läget?
”Ska man ha en väl fungerande leveranskedja måste man erkänna de kostnader som finns i systemet. Men det finns ledtider i det här och den breda kostnadsuppgången är en ny miljö att hantera.”

Är det rätt att ta marknadsandelar när ni inte klarar att hålla era marginaler?
”Det är inte ett självändamål att ta marknadsandelar och vi ska naturligtvis ha en lönsam tillväxt. Men det som sker nu är baserat på orderboken vi redan har byggt upp. ”

Autolivs svaga utveckling sträcker sig längre tillbaka än det första kvartalet i år. Under de 15 kvartal som har gått sedan avknoppningen av Veoneer har bolaget bara levererat över marginalmålet en gång, se grafik.

Hur trovärdigt är ert marginalmål?
”Vi har en bra underliggande utveckling av verksamheten, men tyvärr har vi opererat i en miljö med ordentlig motvind. Förutom råmaterialkostnader, inflationstryck och logistikproblematik har våra kunders volym gått ned på grund av covid och material- och komponentbristutmaningar. Vårt primära fokus har varit att vi inte ska stoppa kunderna och det har slagit mot resultatutvecklingen.”

Autolivs marginalmål baserar på att den globala bilproduktionen uppgår till minst 85 miljoner enheter. Det kan jämföras med att många andra bolag sätter marginalmål som gäller över en konjunkturcykel.

Varför är det rätt att ha ett mål baserat på volym som ni inte själva kan styra över?
”Det förklarar vilka förutsättningar som rimligen behöver infinna sig för att klara målet och vi tycker att det visar på potentialen i vår verksamhet. Just nu är det ingen normal konjunktursvängning vi påverkas av utan en extrem situation. Det vi behöver är att få en stabilare marknad med mindre volatilitet och när vi får det så har vi en potential att komma till våra mål. Vi behöver ta oss igenom det här på ett effektivt sätt och det känner jag att vi gör.”

Vad gör ni för att bli mer flexibla och bättre hantera volatilitet i avropen?
”Vi flexade ut 8.000 medarbetare under 2021 för att sedan återanställa när volymerna kom tillbaka så jag tycker att vi har visat på stor flexibilitet. Men när vi har kunder som ringer på torsdag och säger att samtliga deras fabriker kommer att stå stilla i nästa vecka är det inte så mycket man kan göra och det är den volatiliteten som är vår kortsiktiga utmaning att hantera.”

Det går inte att hantera?
”Nej, och det är det vi nu har sett från och till, under flera kvartal.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?