1515

Stockholm: Ericsson håller börsen uppe

Stockholmsbörsen handlades något över nollstrecket på måndagen. Ericsson är draglok med en uppgång på över två procent

Verkstad och finans stiger också. Sämst går hälsovård som sänks av en svag utveckling för Astra Zeneca och material där gruvbolagen Boliden och Lundin Mining agerar sänke tillsammans med Stora Enso.

SIX Generalindex var klockan 14.02 oförändrad vid 307 liksom OMXS30-index var vid 1.022. Omsättningen var 6,9 miljarder kronor.

När i fredags när Sverige höll stängt för att fira midsommar backade Europa, i form av Stoxx 600, med 0,6 procent, medan USA, i form av S&P 500, steg 0,3 procent. Således var måndagens utveckling i Stockholm något mer dämpad än i övriga Europa där Stoxx 600 var upp med 0,8 procent.

Under helgens G20-möte ställde sig ledarna för länderna bakom ett åtagande om att halvera sina underskott till 2013 och se till att deras skuldbördor börjar minska tre år senare. Beskedet ses som en signal till internationella marknader och inhemska politiska åhörare att de börjar lätta på stimulansutgifterna.

Bland de mest omsatta i Stockholm återfanns H&M som backade 1,9 procent. Bland de övriga klädaktierna tappade MQ 3,5 procent och RNB 2,7 procent. Kapp Ahl däremot klättrade 2,0 procent.

Ericsson steg med 2,1 procent och lyfte därmed IT till bästa sektor. I samma sektor återfinns Tieto som förlängde ett avtal med If i fem år. Avtalet är värt cirka 160 miljoner euro över avtalsperioden. Tieto backade dock 1,4 procent.

Volvo återkallar vissa lastbilar av modellerna VNL och VNM från 2001-2006 på grund av ett fel som potentiellt kan leda till att fordonets styrförmåga tappas. Potentiellt berörs 63.778 lastbilar av återkallelsen. Volvo steg 0,1 procent.

Nettoorderingången för släpvagnar till kommersiella fordon steg med 59 procenti i Nordamerika i maj, enligt ACT Research. De växande fraktvolymerna absorberar snabbt upp den lediga lastbilskapaciteten, skrev ACT i rapporten. Haldex backade 1,7 procent.

Morgan Stanley har höjt sin rekommendation för Securitas till övervikt från undervikt och samtidigt skruvat upp riktkursen till 88 kronor. Aktien steg 1,8 procent till 72,45 kronor.

Lundin Petroleum har fått utbyggnads- och verksamhetsplanen för Gaupefältet i norska Nordsjön godkänt av myndigheterna. Produktionsstarten väntas bli 2011. Aktien backade 0,4 procent.

PSI Group fick en order värd 2 miljoner euro på SQS-teknologi från ryska Sberbank. Aktien var dagens vinnare med en uppgång på 11 procent.

På måndagens makroagenda finns bland annat amerikansk statistik över privatkonsumtion och inkomster i maj och preliminär KPI för Tyskland i juni.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?