1515

Råvaror: Pressen fortsätter

Priserna på råvaror var under fortsatt press på onsdagen, påverkade av svagare aktiebörser och en euro som åter tappade mot dollarn.

På råoljemarknaden visade WTI-oljan i första termin en nedgång på 0:61 dollar till 71:97 vid klockan 12.45. Brent var ned 0:41 dollar till 72:30.

"Den makroekonomiska bilden, där euron är en del, fortsätter att starkt påverka priserna. Marknaden tenderar att vara mycket volatil, men upprätthålla ett brett intervall på 72 till 75 dollar per fat", säger Christopher Bellew, mäklare vid Bache Commodities i London, till Bloomberg News.

Helgstängningen i USA på måndagen har gjort att veckans rapporter från API och det amerikanska energidepartementet förskjutits en dag. API-rapporten väntas därför sent i dag, onsdag, följd av den officiella departementsrapporten imorgon.

Analytiker har positionerat sig för en viss nedgång i råoljelagren, enligt Bloomberg News som sammanställt förväntningsbilden. Median i analytikerpopulationen visar en minskning med 0,5 miljoner fat.

Bland produkterna väntas en ökning av destillaten med 0,2 miljoner fat, medan lagren av bensin väntas ha varit oförändrade. Raffinaderierna väntas visa ett något ökat kapacitetsutnyttjande, 0,3 procentenheter, jämfört med föregående vecka.

På basmetallmarknaden LME visade priskurvorna nedgångar över hela linjen under onsdagen, i efterdyningarna av den senaste statistiken som inte infriat förväntningarna, främst från Kina som kommit att diktera villkoren för metallmarknaden allt mer.

"Kina svalnar av från starka nivåer, den europeiska återhämtningen riskerar att stanna av medan USA planar ut på relativt goda nivåer", summerar David Thurtell, analytiker vid Citigroup i London, i en kommentar till Bloomberg News.

Tremånadersterminen för koppar var vid 12.45 ned 122 dollar till 6.628, medan zinken var ned 30 till 1.823.

Aluminium visade en nedgång på 6 dollar till 1.984 och nickel 550 dollar ned till 19.950.

På ädelmetallmarknaden visade även spotpriset på guld nedgång under inledningen, -4:05 dollar till strax under 1.221:60 dollar per uns.

Guldpriset har annars visat styrka under senaste tiden, med sju dagar i rad med stigande tendens, den längsta uppgången sedan i december 2008. Sammantaget steg spotpriset 4,1 procent under de sju dagarna fram till igår.

I ett marknadsbrev på onsdagen flaggade SEB:s råvaruteam för att vinsthemtagningar mycket väl kunde bli ett tema under dagen, men att de oroshärdar som finns på olika håll i världen talar för att guldets safe haven-status begränsar fallhöjden i priset. Ett fortsatt inflöde till ETF:er som köper guld erbjuder stöd.

"Dessutom är sentimentet på de kinesiska aktie- och fastighetsmarknaderna nedpressat för närvarande. Det ger kinesiska placerare få alternativ bortsett från guld", skriver SEB-analytikerna.

Table


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?