1515

Räntor & valutor: Stabilt för kronan

Den europeiska statspappersmarknaden präglades på onsdagen åter av oro för statsfinanserna i Sydeuropa, främst Spanien, vilket bidrog till att pressa ned tyska räntor efter en liten uppgång efter den svenska marknadens stängning på tisdagen.

Oro för att Spanien kan få svårt att refinansiera förfallande lån de kommande månaderna pressade upp spanska obligationsräntor och CDS-priser. Spanien måste rulla över förfallande lån om 48 miljarder euro mellan juni och september, varav lejonparten förfaller i juli, och med tanke på att Fitch nyligen sänkte landets kreditbetyg befarar investerare att det kan bli svårt, alternativt dyrt.

"Oron över volymen av skuld som löper ut de kommande tre månaderna kastar en skugga över marknaden och förmörkar investerarsentimentet", sade Gary Jenkins, chef för kreditanalys vid Evolution Securities, till Bloomberg News.

Statspappersräntorna steg också markant i Grekland, Portugal, Irland och Italien på onsdagen. Portugal emitterade tremånadersväxlar för 560 miljoner euro på onsdagen och fick betala en ränta på 1,861 procent i genomsnitt, vilket kan jämföras med 0,739 procent vid en likadan emission i mars.

I Sverige steg obligationsräntor med kortare löptider på onsdagen när investerare i allt högre grad började prisa in att Riksbanken kommer att höja styrräntan i juni/juni. Den tvååriga obligationsräntan steg 5 punkter, till 1,35 procent, medan motsvarande tyska ränta var oförändrad på 0,50 procent.

Henrik Eriksson, räntestrateg på Handelsbanken, konstaterar att investerare tidigare, under maj, har handlat svenska räntor i linje med tyska räntor, och därmed har oron för sydeuropeiska statsfinanser bidragit till att driva ned räntorna i både Tyskland och Sverige. Nu har dock mycket starka konjunkturdata, i kombination med signaler från Riksbanken, gjort att i synnerhet korta svenska räntor har frikopplats från tyska räntor.

"Det kommer att bli väldigt svårt för (Riksbanken) att inte höja räntan", sade Henrik Eriksson.

Men även om statsskuldsoron troligen inte får Riksbanken att avstå från att höja räntan på kort sikt kan farhågor om en svagare utveckling framöver, när besparingsåtgärderna får effekt, göra att Riksbanken inte kan höja räntan så mycket som de räknat med längre fram.

Dessutom talar starka svenska statsfinanser för att utbudet av svenska statspapper kan bli begränsat framöver, och enligt Henrik Eriksson kan det tala för en fortsatt flackning av den svenska räntekurvan, med högre räntor i korta löptider och kanske till och med lägre i långa löptider.

"Jag tror att vi kan få överskott i statsfinanserna redan nästa år", sade han.

Den tioåriga svenska statsobligationsräntan steg 1 punkt, till 2,63 procent, och räntegapet mot den tyska motsvarigheten minskade till minus 1 punkt (-2).

Euron utvecklades oregelbundet mot dollarn under onsdagen, men under eftermiddagen var trenden mest nedåtriktad. Utöver den sydeuropeiska ränteoron bidrog uppgifter om att Iran ska växla 45 miljarder euro av landets reserver till dollar och guld till att pressa den europeiska valutan.

Japanska yen försvagade efter beskedet att premiärminister Yukio Hatoyama lämnade sin post med mindre än två månader kvar till nästa parlamentsval. Finansminister Nauto Kan bekräftade senare att han kandiderar till att efterträda Yukio Hatoyama.

Den svenska kronan försökte att ta sig mot högre nivåer mot euron men stötte på motstånd när euron närmade sig 9:55. Vid den svenska stängningen noterades euron till 9:57, 1 öre lägre än vid samma tid på tisdagen. Dollarn hade samtidigt stärkts drygt 1 öre, till 7:84, och TCW-index sjönk till 131,51 (131,64).

I USA sjönk antalet varsel om uppsägning med 65 procent i maj jämfört med maj 2009, till 38.810, enligt data från Challenger Gray & Christmas. VD:s John Challenger konstaterade i en kommentar att antalet varsel i stort sett har återgått till nivåerna före recessionen, och han påpekade att antalet varsel brukar sjunka än mer under sommarmånaderna.

Även om det inte finns någon direkt korrelation utgör det låga antalet varsel en positiv indikation om den amerikanska arbetsmarknaden inför fredagens sysselsättningsstatistik för maj, som nu väntas visa en ökning med 515.000, varav 175.000 väntas i den privata sektorn.

Antalet kontrakterade husköp steg 6,0 procent i april, vilket var bättre än väntade +5,0 procent och ytterligare en indikation på återhämtningen på den amerikanska bostadsmarknaden i början av det andra kvartalet.

Statistik från Mortgage Bankers Association, MBA, visar dock att ansökningarna om bolån för köpändamål har fallit kraftigt i maj, och nådde den lägsta nivån sedan 1997 den senaste veckan. Det kan tyda på att det kommer ett bakslag i husstatistiken framöver när effekterna av skatterabatten för förstagångsköpare ebbar ut.

Amerikanska statspappersräntor noterade endast blygsamma förändringar på onsdagen, vid den svenska stängningen noterades tioårsräntan till 3,28 procent, 1 punkt högre än vid samma tid på tisdagen.


Innehåll från FacebookAnnons

Här är företagen som bygger e-handel på Facebook och Instagram

Friktionen mellan en köpsugen onlinekund och det slutgiltiga köpet måste minimeras. I en digital värld kan ett par sekunders väntan bli skillnaden mellan lönsamhet och konkurs.

Facebooks lösning är ”en sömlös shoppingupplevelse” och genererar stora intäkter till företag världen över. 

Här berättar de hur du lyckas.

Läs mer om hur Discovery Commerce kan hjälpa dig att förutse kundernas behov  

Antalet personer som köper varor och tjänster online ökade med över 30 procent under 2020 och nio av tio uppger i en undersökning gjord av Facebook och Ipsos att de kommer fortsätta sitt online-köpbeteende även efter pandemin. 

Men hur stor del har sociala medier i utvecklingen? Vi har lärt oss hur sociala medier som Facebook och Instagram kan inspirera och engagera, men hur fungerar de som säljdrivande verktyg för företag och organisationer? Bättre än någonsin, visar det sig. Över 11 procent av de globala onlineköpen, runt 474 miljarder kronor, sker via sociala medier i det som kallas för social shopping.

E-handeltjänsten Shopify var tidiga i utvecklingen och skapade möjligheten till att ha en butik på Facebook innan Facebook själva erbjöd lösningen. Under 2020 omsattes varor på Shopify globalt för hisnande 120 miljarder dollar. I Sverige ökade företagets säljvärde med 111 procent under 2020. Nu är siktet inställt på Instagram där företag kan använda Shopifys teknik tillsammans med Instagrams shoppinglösningar kan bygga en komplett e-handellösning från inspiration till handling direkt på Instagramkontot.

– Det senaste året medförde några grundläggande förändringar för hur människor interagerar med varumärken, där ”Social/Discovery Commerce” är en av de största trenderna. Vi ser detta återspeglas i våra siffror: Installationsgraden för Shopify för sociala kanaler ökade med 76% globalt under det senaste året, berättar Stefan Cautin, Community Manager på Shopify.

Osmidiga system har bromsat köp via sociala medier – tills nu

Sociala medier har sedan länge använts av varumärken för att sälja produkter. Historiskt sett har kundens resa mot ett köp börjat i sociala medier, men avslutats genom ett köp på en webbplats. Inget fel i det, men för den allt mer otåliga onlineanvändaren uppfattas ofta varje extra moment i köpresan som en friktion, vilket i sin tur kan leda till att köpet avbryts. 

Svaret finns i Facebooks shoppinglösningar som ger varumärken möjlighet att göra sina produkter tillgängliga för köp direkt i Facebook och Instagram, så att målgruppen aldrig behöver lämna den miljö de befinner sig i. Mindre friktion leder till fler köp.

– Det som är bra med Facebooks plattformar är att e-handlare kan nå en större publik och rikta in sig mot nya potentiella kunder. De når målgruppen när de har ett öppet sinne och är mottagliga för nya produktförslag, men kan även engagera dem på andra meningsfulla sätt, säger Stefan Cautin.

Shopify en av ledarna inom e-handelslösningar

Som en av världsledarna inom e-handelslösningar har Shopify sett handeln online förändras och spridas - från specifika e-handelsajter till att ske överallt. Kanske finns det inte längre någon mening med att skilja på online och offline eller webbplats och sociala medier längre i en tid där det mesta flyter samman och konsumenterna vill ha sömlösa lösningar utan friktion.

Stefan Cautin utvecklar:

– Framtidens detaljhandel finns överallt - online och offline, på marknadsplatser i stadens centrum, i en fysisk butik eller pop-up-butik. Shopifys teknik hjälper återförsäljare att nå sina kunder där de är, nämligen överallt: på Facebook, Instagram, online och offline.

Facebooks mål, som till stor del är verklighet redan idag, är att skapa en enhetlig och integrerad shoppingupplevelse som inkluderar Facebook, Instagram, Messenger och WhatsApp. Allt från inspiration till kundtjänst och köp ska kunna skötas direkt i apparna. Vinnarna blir de varumärken som tar bäst hand om sina kunder hela vägen från inspiration till handling. 

Läs mer om hur Discovery Commerce kan hjälpa dig att förutse kundernas behov  

 

 

Mer från Facebook

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Facebook och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?