1515
Annons

USA-börser: Mest nedåt efter svag statistik

Tendenserna på de amerikanska börserna, med noteringar på olika sidor kring nollstrecket förstärktes några timmar in i fredagens handel. De oväntat svaga detaljhandelssiffror för maj övervägde ett starkare konsumentförtroende än väntat för juni.

Kring 18.30-tiden var Dow Jones-index ned 0,4 procent, liksom S&P 500-index, medan Nasdaq Composite steg 0,2 procent.

Home Depot sjönk 2,0 procent och tyngde, tillsammans med Coca-Cola, Procter & Gamble och Chevron, Dow Jones-index mest.

På plussidan lyfte Microsoft 2,0 procent.

Även Pfizer gladde, upp 3,1 procent, efter att läkemedelsbolaget tillsammans med Bristol-Myers Squibb meddelat att en klinisk studie avslutats i förtid efter positiv data kring ett preparat mot oregelbunden hjärtrytm.

Dell tappade 0,2 procent efter att ha satt av 100 miljoner dollar som en del av en uppgörelse med amerikanska myndigheter, vilket medförde att vinstprognosen för det brutna räkenskapsårets första kvartal sänktes 5 cent per aktie.


Konsumenterna i USA står pall – men detaljhandeln skakar

NEW YORK. Wall Streets detaljhandelsjättar skakar. Men de flesta analytiker ser inga skäl att oroa sig över amerikanernas konsumtion, trots att oron för recession stiger på börsen. 

Foto:Bebeto Matthews

Även om det syns tecken på att en del hushåll anpassar sina inköp efter den höga inflationen är styrkan i privatkonsumtionen slående, enligt Jack Kleinhenz, chefsekonom på branschorgansationen National Retail Federation, som företräder amerikanska detaljhandelnsföretag.

”Det verkligt anmärkningsvärda är att konsumenterna tar de här priserna med gott mod. Vi såg väldigt bra – överraskande bra – siffror för april och ur det perspektivet ser det ut som att konsumenterna gör så bra de kan för att hantera en del av de här kostnaderna”, säger han.

Hur länge hushållen klarar av att stå emot inflationen är avgörande för hur USA:s ekonomi utvecklas – hushållskonsumtionen står för drygt två tredjedelar av BNP. 

Och nog finns det orostecken.

I den senaste temperaturmätningen från Michiganuniversitetet föll både konsumenternas uppfattning om det rådande ekonomiska läget och deras förväntningar på hur ekonomin kommer att utvecklas framöver. Uppfattningen om den egna ekonomiska situationen i dag jämfört med för ett år sedan var den dystraste sedan 2013.

Men kopplingen mellan mätningar av hur hushållen uppfattar ekonomin och hur villiga de är att spendera har visat sig svag de senaste åren. En del experter anser att den enda riktigt viktiga indikatorn är huruvida konsumenter är oroliga för att bli av med jobbet, en fråga som knappast oroar breda lager av befolkningen när arbetslösheten ligger på 3,6 procent, och antalet lediga jobb fortsätter nå nya rekordnivåer.

Analytiker på storbanken Jefferies ser exempelvis inga skäl att oroa sig över hushållens vilja att spendera förrän det börjar synas sprickor i arbetsmarknaden.

”Överlag ser konsumtionen ut att vara på väg mot en solid tillväxt under det andra kvartalet”, skrev de i ett kundbrev i helgen.

Samtidigt ser Jack Kleinhenz skäl att vänta sig en lugnare utveckling, efter att bland annat medvind från årets skatteåterbäring och effekter från påskhandeln lett till ett särskilt högtryck i april. Vad gäller inflationen tror han att toppen nu närmar sig och att trycket kommer lätta lite även om priserna ligger kvar på höga nivåer.

”Jag tror att vi kommer att se stadig konsumtion framöver men definitivt i ett lägre tempo än vad vi sett de senaste månaderna”, säger han.

Det större problemet som synts hos flera av Wall Streets detaljhandelsjättar är i stället svagare lönsamhet, när priset på allt från arbetskraft till drivmedel stiger. Sektorn har dessutom svårare än en del andra att passa vidare prisökningarna till kunderna.

”Det är hård konkurrens inom detaljhandeln. Det råder inga tvivel om att våra företag möter ökade kostnader och att det påverkar redan tunna marginaler”, säger Jack Kleinhenz. 

En del av förra veckans tunga detaljhandelsrapporter vittnade om tillfällig överbemanning i början av året när den senaste virusvågen avtog snabbare än beräknat.

Men det större problemet med att rekrytera tillräckligt mycket arbetskraft kvartår enligt Jack Kleinhenz.

”Det är verkligen en stor utmaning just nu, vi försöker lista ut hur vi kan ha så många lediga och jobb och ingen som vill ta dem”, säger han.

Han ser också tecken på att den uppdämda efterfrågan som skapats under pandemin fortfarande inte har avtagit helt och fortsätter att slå i ett utbud som inte klarar av att hänga med.

Så länge amerikanernas köpmönster fortsätter att skifta från varor till tjänster lär osäkerheten bestå och göra det tufft för detaljhandeln att anpassa sig till den nya verkligheten.

”Jag vet inte hur det nya normaltillståndet kommer att se ut”, säger Jack Kleinhenz.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?