1515

Stockholmsbörsen: Dyster öppning

Stockholmsbörsen var lägre i den inledande handeln på tisdagen, i likhet med de ledande europeiska börserna, sedan ett oväntat svagt kinesiskt inköpschefsindex dämpat riskaptiten.

Klockan 10.00 var OMXS30 1,4 procent ned till noteringen 967,5. Omsättningen uppgick till 1,9 miljarder kronor.

Atlas Copco A var 1,9 procent lägre till 109,70 kronor, Scania B tappade 2,2 procent till 113,10 kronor och Autoliv sjönk 2,0 procent till 378 kronor.

Kinas inköpschefsindex sjönk till 53,9 i maj från 55,7 i april. Det var en större nedgång än vad marknaden räknat med. Enligt Bloomberg News prognosenkät spådde analytikerna en mer måttlig nedgång till 54,5.

Boliden föll 3,6 procent till 91,10 kronor. Zink och koppar med leverans om tre månader sjönk med 3,0 respektive 3,6 procent på LME på oro för kinesisk efterfrågan.

Nordea backade 1,7 procent till 63,30 kronor, SEB A tappade 1,9 procent till 40,21 kronor, Swedbank A var 1,2 procent ned till 69,65 kronor och SHB A sjönk 0,8 procent till 189,30 kronor.

ECB varnade i sin finansiella stabilitetsrapport på måndagskvällen för att europeiska banker riskerar upp till 195 miljarder euro i en "andra våg" av kreditförluster under de kommande 18 månaderna.

Av Riksbankens stabilitetsrapport framkom dock att svenska storbanker är väl kapitaliserade i en internationell jämförelse och kreditförlusterna väntas bli lägre framöver. Men det finns fortfarande stora risker och osäkerheten har ökat under den senaste tiden.

Li Daokui, rådgivare till Kinas centralbank, PBOC, sa i en intervju med Financial Times att problemen på Kinas bostadsmarknad är mer allvarliga än de var i USA före finanskrisen eftersom den kinesiska marknaden kombinerar en potentiell bubbla med risken för social oro.

Eniro föll 29 procent till 11,35 kronor efter att ha sänkt prognosen för tillväxten under innevarande år. För helåret 2010 bedömer ledningen att den organiska tillväxten kan komma att understiga tidigare angivet intervall om -5 till -10 procent. Till följd av detta har Eniro informerat sina långivare för att inleda en diskussion om att öka utrymmet.

H&M B, där tisdagen är första dag för handel efter split 2:1, var 2,0 procent ned till 217,90 kronor.

Orexo ökade 8,4 procent till 41,50 kronor efter att ha ingått ett samarbets- och licensavtal med Ortho-McNeil- Janssen Pharmaceuticals och Janssen Pharmaceutica. Bolaget får genom samarbetet tillgång till forskningsfinansiering på upp till 167 miljoner kronor under de första tre åren, inklusive en initial betalning på 77,8 miljoner kronor.

Epicept adderade 4,3 procent till 41,50 kronor sedan bolaget levt upp till det tredje av de krav som den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA ställt upp efter marknadsgodkännande av blodcancerpreparatet Ceplene.

Börserna i New York höll helgstängt för Memorial Day på måndagen. Terminerna för Dow Jones är -1,0 procent, S&P 500 -1,2 procent och Nasdaq Composite -0,8 procent.

De asiatiska börserna var lägre på tisdagen efter att inköpschefsindex i Kina signalerat att den kinesiska ekonomin saktar in och sedan den politiska oron i Japan fortsatt. Nikkei 225 stängde 0,6 procent lägre och Shanghai Composite Index tappade 0,9 procent.

Eftermiddagens amerikanska agenda domineras av ISM inköpschefsindex klockan 16.00, som väntas ha sjunkit till 59,0 i maj från 60,4 i april, enligt Bloomberg News prognosenkät.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?