1515

Stockholmsbörsen: Öppnar med fall

Efter en kortvarig uppgång direkt efter öppningen vände Stockholmsbörsen åter ned i den inledande handeln på onsdagen.

Utvecklingen var liknande på de ledande europeiska börserna sedan oron kring Grekland och eventuella spridningseffekter fortsatt att tynga marknaderna.

Klockan 10.00 var OMXS30 1,4 procent lägre till noteringen 1.013,3. Omsättningen uppgick till 4,3 miljarder kronor.

Swedbank A föll 2,8 procent till 75:30 kronor, SEB A tappade 2,1 procent till 46:62 kronor, Nordea backade 1,6 procent till 66:20 kronor och SHB A var 0,7 procent ned till 198:30 kronor.

Boliden var 3,0 procent ned till 90:70 kronor, Autoliv backade 2,2 procent till 386:50 kronor och Atlas Copco A var 2,0 procent lägre till 110:50 kronor.

Marknadsaktörer är skeptiska till om EU/IMF:s paket för Grekland är tillräckligt och om den grekiska regeringen kan genomföra de utlovade besparingarna. På onsdagen inleds en generalstrejk i Grekland i protest mot regeringens åtgärder. Rädsla finns för att länder som Portugal och Spanien står näst på tur.

Greklands finansminister Giorgos Papaconstantinou sade i en intervju med Financial Times att Grekland sannolikt inte kommer att återvända till kapitalmarknaden förrän nästa år och att de kommer att använda EU/IMF-paketet för att finansiera sig under tiden.

IMF-chefen Dominique Strauss-Kahn sade till Le Parisien att det finns en risk för att skuldkrisen i Grekland sprider sig till övriga Europa, men det finns däremot ingen reell risk för att det sprider sig till Frankrike, Tyskland eller andra stora EU-länder.

Volvo B klarade sig något bättre än verkstadssektorn i övrigt genom att vara 1,0 procent ned till 85:60 kronor. Enligt vad Nyhetsbyrån Direkt erfar visade preliminära orderingångssiffror från ACT Research att orderingången på tunga lastbilar i Nordamerika steg med 89 procent under april jämfört med motsvarande månad året innan till 14.700 enheter.

Meda A backade 7,1 procent till 65:50 kronor efter att ha redovisat ett ebitda-resultat på 1.059 miljoner kronor för det första kvartalet, vilket var 5 procent sämre än SME- konsensus. Medas omsättning under kvartalet landade på 2.943 miljoner kronor, jämfört med förväntade 3.286 miljoner kronor.

Unibet föll 12 procent till 178 kronor efter sin rapport. Då Unibet har beslutat att utnyttja möjligheten att ansöka om en licens enligt det kontrollerade öppnandet av den franska online-marknaden blir de finansiella målen för 2010, som är baserade på oförändrat regelverk, obsoleta. Bolagets spelöverskott summerades till 41,8 miljoner pund för det första kvartalet, mot väntade 39,7 miljoner pund, enligt SME Direkt.

Lundin Petroleum backade 1,3 procent till 42:91 kronor. Resultatet före skatt blev 74,1 miljoner dollar för det första kvartalet. Analytikerna hade räknat med ett resultat före skatt på 82,4 miljoner dollar, enligt SME Direkts sammanställning. Även intäkterna var under konsensus.

Sandvik var 3,5 procent, eller 3:60 kronor, ned till 97:80 kronor men handlades utan rätt till utdelningen om 1 krona per aktie. Aktien föll över 4 procent på tisdagen trots en bättre rapport än väntat.

UBS har sänkt rekommendationen för Sandvik till sälj från tidigare behåll. Riktkursen höjs till 90 kronor från tidigare 80 kronor. JP Morgan har höjt riktkursen för Sandvik till 95 kronor från 88 kronor och Deutsche Bank till 105 kronor från 95 kronor.

Börserna i New York hade de största nedgångarna på över tre månader under tisdagen på oro för den finansiella situationen i Europa. Dow Jones stängde 2,0 procent ned, vilket dock var en marginell förbättring jämfört med vid europeisk stängning då indexet var kring -2,1 procent. S&P 500 tappade 2,4 procent och Nasdaq Composite sjönk 3,0 procent.

De asiatiska börserna var övervägande lägre under onsdagens handelssession sedan oron kring den statsfinansiella situationen i Europa fortsatt. Marknaderna i Japan, Sydkorea och Thailand var helgstängda.

Terminshandeln indikerar att börserna i New York kommer att öppna med nedgångar om 0,3-0,4 procent i eftermiddag.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?