1515

Stockholmsbörsen: Skepsis mot Greklandspaket

Stockholmsbörsen var något lägre vid lunchtid på måndagen, i likhet med de ledande europeiska börserna, sedan eurogruppens beslut att aktivera nödlånepaketet för Grekland inte helt lyckats lugna marknaderna.

"Misstron mot det Grekiska räddningspaketet och Kinas höjning av reservkraven för bankerna tynger marknaden", säger en tradingchef till Nyhetsbyrån Direkt.

Klockan 12.45 var OMXS30 0,3 procent ned till noteringen 1.050,9. Omsättningen uppgick till 5,5 miljarder kronor. Handelsaktiviteten var något lugnare än normalt då både London- och Tokyobörsen höll helgstängt.

I helgen beslutade Eurogruppen och IMF att aktivera ett lånepaket för Grekland som omfattar 110 miljarder euro över tre år. Beslut kom efter att den grekiska regeringen beslutat om ett program som ska sänka budgetunderskottet med 30 miljarder euro, mer än de 24 miljarder euro som tidigare uppgifter pekade mot.

Bedömare konstaterar att de planerade budgetnedskärningarna borde vara tillräckliga för att Grekland ska ta sig igenom krisen men ser samtidigt risker som att en rad skeptiska parlament måste övertygas. Det råder också en utbredd tveksamhet om huruvida Grekland har kraften att verkligen genomföra de tuffa besparingarna.

Den lägre riskaptiten tyngde flera av de mer cykliska aktierna. Volvo B var 2,1 procent lägre till 89:25 kronor, Autoliv sjönk 1,9 procent till 399 och Electrolux B backade 0,6 procent till 186:40 kronor.

Boliden tappade 2,7 procent till 98:20 kronor och Lundin Mining var 2,8 procent lägre till 35:10 kronor. Gruvsektorn utvecklades svagt i Europahandeln under ledning av BHP Billiton och Rio Tinto som var 3 respektive 4 procent ned i London efter att Australien aviserat en kommande skatt på råvarutillgångar.

SEB A backade 1,3 procent till 49:35 kronor och Nordea var 0,8 procent ned till 70:65 kronor. Kinas centralbank har höjt bankernas reservkrav med 50 punkter från och med den 10 maj. Det är tredje gången i år som Kina höjer bankernas reservkrav. De nuvarande reservkraven, före söndagens åtgärd, var 16,5 procent för stora banker och 14,5 procent för mindre banker.

Swedbank A steg däremot 0,6 procent till 79:75 kronor. Deutsche Bank har höjt riktkursen för Swedbank till 83 kronor från tidigare 77 kronor. Rekommendationen är behåll.

H&M B adderade 1,5 procent till 471:20 kronor. Under fredagen backade aktien 4,6 procent eller 22:60 kronor när utdelningen om 16 kronor per aktie avskildes.

"Det är ett mönster som vi har sett i högutdelarna den senaste tiden, de går bra dagen innan avskiljningen av utdelningen och de tar igen en del av det som tappats dagen efter", säger tradingchefen.

Meda A var 3,6 procent upp till 72:50 kronor. Swedbank har höjt rekommendationen för Meda till köp från tidigare neutral. Riktkursen om 85 kronor upprepas.

Niscayah B ökade 2,6 procent till 13:95 kronor. Swedbank har upprepat köp och riktkurs 17 kronor inför rapporten för det första kvartalet. Banken bedömer att konsensus står för rimliga förväntningar den här gången.

Lundin Petroleum avancerade 0,5 procent till 44:71 kronor. Bolaget har meddelat att utbyggnadsprojektet av Singa gasfält i Lematangblocket har påbörjat produktionen av gas samt att oljeproduktionen från Volundfältet, i Nordsjön utanför Norge, inletts.

Bong föll 4,0 procent till 31 kronor efter en säljrekommendation i måndagens upplaga av Dagens Industri.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?