1515

Stockholmsbörsen: Trångt på vinnarlistan

Stockholmsbörsen noterades upp på bred front på torsdagen i likhet med övriga Europa. Lyftet kom efter att Kinas valutaadministration, Safe, dementerat rykten om att landet ska ha sett över sin exponering mot euroområdet på grund av skuldkrisen.

Vid stängning var OMXS30 2,3 procent högre till noteringen 978,6. Omsättningen uppgick till 14,9 miljarder kronor.

Boliden noterades upp 4,7 procent till 94:75 kronor. Aktien lyftes från flera håll. Dels gav en höjd rekommendation från Deutsche Bank en skjuts uppåt samtidigt som stigande metallpriser såg till att ge extra lyftkraft.

Även i Asien var det positiva tongångar i gruvsektorn på torsdagsmorgonen efter att tidningen The Australian rapporterat att den australiensiska regeringens planer om en 40 procentig skatt på "supervinster" i gruvbolag kan komma att förändras. Enligt tidningen kan regeringen komma att höja tröskeln för vad som ska räknas som en "supervinst", från ursprungliga 6 procent till 11 eller 12 procent.

I topp på omsättningslistan låg Hennes & Mauritz B- aktie som noterades upp 2,3 procent till 441 kronor. Morgan Stanley har höjt rekommendationen för H&M till övervikt från tidigare jämvikt. Riktkursen höjs till 530 kronor från tidigare 460 kronor.

Enligt analysen handlas H&M på sin lägsta relativa nivå på 12 månader och att det finns potential att resultatet kan överraska positivt. Även om både Inditex och H&M bör nå bättre resultat än sektorn på längre sikt är motvinden större för Inditex på kort sikt, skriver Morgan Stanley, med tanke på dess nära 50 procentiga exponering mot Spanien, Portugal, Italien och Grekland.

Högt omsatta var även Atlas Copco och Sandvik vars aktier steg med 3,5 procent till 111:30 kronor och 3,0 procent till 91:95 kronor.

I Sandviks fall fick aktien en del hjälp av kommentarer från Sandvik Toolings divisionschef Anders Thelin. Han säger till nyhetsbyrån Direkt att den sekventiella efterfrågeförbättringen har fortsatt in i det andra kvartalet för Sandvik Tooling, men betonar samtidigt att det inte är frågan om någon fullständig islossning.

SSAB A adderade 3,0 procent till 118:50 kronor. Goldman Sachs har höjt riktkursen för SSAB till 166 kronor från tidigare 152 kronor. Rekommendationen är neutral.

Scania B var 3,1 procent högre till 113:80 kronor. JP Morgan har höjt riktkursen för aktien till 150 kronor från tidigare 140 kronor och upprepat rekommendationen övervikt.

Sektorkollegan Volvos B-aktie steg med 1,8 procent till 79:10 kronor.

Micronic var en av dagens vinnare efter att ha meddelat att nyemissionen om 232 miljoner kronor tecknades till över 99 procent av bolagets aktieägare med stöd av företrädesrätt.

Dessutom har Swedbank höjt rekommendationen på aktien till starkt köp från tidigare köp med upprepad riktkurs om 17 kronor.

Aktien avancerade 8,3 procent till 12:45 kronor.

Alliance Oil gick något svagare än övriga marknaden och låg länge på minus under torsdagen. Aktien slutade dock med en uppgång på 0,5 procent till 101 kronor.

Bolaget har redovisat ett ebitda-resultat på 101 miljoner dollar för det första kvartalet. Analytikerna hade räknat med ett resultat på 108 miljoner dollar i genomsnitt, enligt SME Direkt. Även intäkterna var något under konsensus. Bolaget upprepade produktionsprognosen.

Industrifonden bekräftade under dagen att den sålt sitt innehav om 7,3 procent i Bioinvent. Även i det här fallet kunde inte aktien riktigt hänga med övriga marknaden och noterade till slut en mindre uppgång på 0,3 procent till 33:10 kronor.

Lundbergs rapporterade ett resultat efter skatt om 809 miljoner kronor under det första kvartalet jämfört med 200 miljoner kronor för samma period förra året. B-aktien steg med 2,5 procent till 351 kronor.

Sampos vd Kari Stadigh upprepade vid bolagets kapitalmarknadsdag att han ser att ett ägande om mellan 20 och 23 procent i Nordea som lämpligt. Han poängterade dessutom att ägandet inte kommer att överstiga 30 procent. Den senaste officiella siffran gör gällande att Sampos ägande i banken uppgår till 20,3 procent av aktierna.

Nordeas aktie klättrade 2,1 procent till 64:75 kronor.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?