1515
Annons

Asienbörser: Nedåt över hela linjen

De ledande börserna i Asien föll under torsdagens handel. Oro inför fredagens jobbstatistik i USA dämpade börshumöret.

Tokyobörsens Nikkei 225-index föll med 1,1 procent. Exportaktier tog stryk av oro för en ännu starkare yen. Det bredare Topixindex gick ned med 0,9 procent.

Seoulbörsens Kospi-index backade med 0,3 procent. Börsen pressades ned av förluster i viktiga teknikbolag som Samsung Electronics. Taiwanbörsens Weighted Index föll med 0,8 procent. Ett jordskalv drabbade södra Taiwan och investerarna befarade att det kan ha skadat halvledartillverkaren TSMC:s produktionsenheter.

Läget på de börser som vid klockan 7.30 svensk tid ännu inte hade stängt: Hongkongbörsens Hang Seng-index hade fallit med 1,6 procent, och Shanghaibörsens Kompositindex hade gått ned med 1,0 procent. Singapores Straits Times-index hade fallit med 0,4 procent. Bombaybörsens Sensex var ned 0,5 procent.


Stjärnkrögaren sågar Swedavia: ”Detta har alltid varit ett problem”

Krögaren Pontus Frithiof, som driver en restaurang på Arlanda, är mycket kritisk till Swedavias hantering av kökaoset på Arlanda. Enligt honom har problemen som nu leder till kaoset varit uppenbara sedan 2016.

”Detta har alltid varit ett problem”, skriver Pontus Frithiof. 

Krögaren Pontus Frithiof.
Krögaren Pontus Frithiof.Foto:Ivan da Silva, Jesper Frisk

Köerna på flygplatsen Arlanda norr om Stockholm har ringlat sig långa den senaste tiden. Ofta har köerna börjat på terminal fem och passerat genom Sky City hela vägen till terminal fyra.

Orsaken är att resenärerna börjat återvända efter covidpandemin samtidigt som säkerhetskontrollen är underbemannad. Det beror i sin tur på att Swedavia inte lyckats rekrytera tillräckligt med personal och att säkerhetsprövningarna tagit längre tid än normalt. 

Stjärnkrögaren och entreprenören Pontus Frithiof driver sedan 2016 restaurangen Pontus in the Air på Arlanda. I ett inlägg på Linkedin skriver Pontus Frithiof att de höga hyrorna på Arlanda motiveras med att många människor väntar länge på sina plan efter att de passerat säkerhetskontrollen. 

LÄS MER: Varningen: Kökaoset på Arlanda fortsätter i sommar 

Men långa köer gör att det blir färre kunder för affärsidkarna inne på terminalerna. 

”Sedan vi öppnade Pontus in the Air 2016 har vi påtalat bristen i bemanningen i säkerhetskontrollerna på Arlanda, eftersom den bristen slår rakt av på våra intäkter. Detta har alltid varit ett problem, bitvis har det fungerat bättre och många och långa perioder har det fungerat under all kritik”, skriver Pontus Frithiof.

I lördagens utgåva av Dagens industri sa Swedavias ordförande Åke Svensson att bolaget inte missbedömt situationen på Arlanda

”Det är en väldigt svår avvägning, där vi å ena sidan har ett behov av att starta tillräckligt tidigt för att kunna hinna med, där vi å andra sidan har en väldigt svår ekonomisk situation i bolaget sedan flera år tillbaka”, sa han.

Pontus Frithiof ger inte mycket för det uttalandet. 

”Mätverktyg eller inte, så är det bara att gå in i Terminal 5 och då är min uppfattning att man nog inte kunde missbedömt situationen mer än man gjort”, skriver han. 

LÄS MER: Di:s Love Strandberg: Sveriges rykte på spel – nu bör ledningen hänga löst


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?